Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2ML353 Assessment in English language learning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenter bør ha gjennomført 2ML315 -2 Fagdidaktikk engelsk

Emnets innhold
  • Ulike vurderingsteorier og -perspektiver (vurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, hverandrevurdering, egenvurdering, osv.)
  • Ulike typer vurderingspraksis (tilbakemelding, framovermelding, skriftlig/muntlig vurdering, oppgaver, karaktersetting, osv.)
  • Vurdering som en integrert del av engelskundervisningen som motiverer og fremmer læring og kompetanseheving
  • Sammenheng mellom vurderingspraksis, mål og undervisningsmetode
  • Praktisk og profesjonsretttet arbeid med oppgaver relatert til kompetansemål, kjennetegn og kriterier for engelskfaget.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om vurderingsteorier, -perspektiver, -praksiser og utfordringer knyttet til vurdering i engelsk som fag i norsk skole, med spesiell fokus på ungdomsskole og videregående skole
  • har grundig kjennskap til eksamensformer og nasjonale prøver i engelsk
  • har grundig kjennskap til relevante styringsdokumenter
  • har inngående kunnskap om faglige kompetansemål for engelskfaget i det norske skolesystemet
Ferdigheter

Studenten

  • kan sette ut i praksis den nasjonale læreplanen for engelskfaget, og følge gjeldende retningslinjer og lovpålegg om riktig vurderingspraksis
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer muntlig og skriftlig kommunikativ kompetanse i engelsk
  • kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring, og gi konstruktive tilbakemeldinger til sine medelever
  • kan vurdere, tilpasse og designe oppgaver som fremmer læring i engelskfaget
  • kan tilpasse sin vurderingspraksis til den enkelte elev, i en mangfoldig og flerspråklig klasserom
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til vurdering i engelskfaget på en profesjonell, kritisk og informert måte
  • kan bidra med faglig tyngde i diskusjoner om vurdering i skolen, med spesielt fokus på engelskfaget i ungdoms- og videregående skole
  • kan videreutvikle egen kompetanse i vurdering, og bidra til utvikling av skolens vurderingskultur
  • utviser kritisk refleksjon om kildebruk når det gjelder elevers arbeid så vel som sitt eget arbeid
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • diskusjoner på campus seminarene, der det forutsettes at studentene møter til undervisningen godt forberedt
  • bruk av læringsplattformen Canvas
  • nettseminar
  • studentpresentasjoner
Arbeidskrav
  • minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • deltakelse i ett nettseminar
  • en skriftlig oppgave
  • en muntlig oppgave
Vurdering

Eksamensformen er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager med et omgang på 2500 – 3000 ord, som skrives på engelsk.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2M353 Assessment in English language learning
10
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk