2ML353 Assessment in English language learning

    • Emnekode
      2ML353
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenter bør ha gjennomført 2ML315 -2 Fagdidaktikk engelsk

Emnets innhold
  • vurderingsteorier
  • vurderingspraksiser, inkludert oppgavedesign

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om vurderingsteori, ulike vurderingspraksiser og utfordringer knyttet til vurdering for læring i engelsk som fag i norsk skole, med spesiell fokus på ungdomsskole og videregående skole
  • har grundig kjennskap til eksamensformer og nasjonale prøver i engelsk
  • har grundig kjennskap til relevante styringsdokumenter
Ferdigheter

Studenten

  • kan sette ut i praksis den nasjonale læreplanen for engelskfaget, og følge gjeldende retningslinjer og lovpålegg om riktig vurderingspraksis
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer kompetanse i muntlig kommunikasjon i engelsk
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer kompetanse i skriftlig kommunikasjon i engelsk
  • kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring, og gi konstruktive tilbakemeldinger til sine medelever
  • kan vurdere, tilpasse og designe oppgaver som fremmer læring i engelskfaget
  • kan tilpasse sin vurderingspraksis til den enkelte elev, i en mangfoldig og flerspråklig klasserom
Generell kompetanse

Studenten

  • har en profesjonell, kritisk og informert holdning til vurderingsarbeid i engelskfaget
  • kan bidra med faglig tyngde i diskusjoner om vurdering i skolen, med spesielt fokus på engelskfaget i ungdoms- og videregående skole
  • kan videreutvikle egen kompetanse i vurdering, og bidra til utvikling av skolens vurderingskultur.
  • utviser kritisk refleksjon om kildebruk når det gjelder elevers arbeid så vel som sitt eget arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • diskusjoner på campus seminarene, der det forutsettes at studentene møter til undervisningen godt forberedt
  • bruk av læringsplattformen Canvas
  • nettseminar
  • studentpresentasjoner
Arbeidskrav
  • minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • deltakelse i ett nettseminar
  • en skriftlig oppgave
  • en muntlig oppgave
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100
Vurdering

Eksamensformen er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager med et omgang på 2500 – 3000 ord, som skrives på engelsk.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2M353 Assessment in English language learning
10
Emnenavn på engelsk: 
Assessment in English language learning
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Femårig lektorutdanning
Studieprogram
Lektorutdanning i språkfag
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)