ULED4005 Koherens i og ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Koherens i drift og forbedringsarbeid i barnehage og skole
- Forbedringsarbeid i barnehage og skole
- Strategier for implementering av forbedringsarbeid
- Implementeringskvalitet
- Sammenhenger mellom læreplannivåer i forbedringsarbeid
- Motstand og motkrefter i forbedringsarbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om samfunnsmessige krav til forbedring i pedagogiske institusjoner
- har avansert kunnskap om forbedringsarbeid og sammenhenger mellom de ulike elementene (koherens)
- har avansert kunnskap om ulike typer av forbedringsarbeid
- har spesialisert kunnskap om strategier for ledelse av forbedringsarbeid
- har avansert kunnskap om implementeringskvalitet
- har kunnskap om å håndtere motstand i forbedringsarbeid
- har inngående kunnskap om læreplannivåer og sammenhengen mellom disse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om ledelse av forbedringsprosesser
- kan bruke verktøy for beskrivelse, analyse, prioritering og valg av tiltak i forbedringsprosesser
- kan gjennomføre ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
- kan bruke verktøy for håndtering av konflikter knyttet til forbedringsarbeid
Studenten
- kan planlegge, lede og evaluere forbedringsarbeid i barnehage og skole
- kan bidra til nytenking og utvikling av arbeidsformer i barnehage og skole som gir økt læringsutbytte
- kan kommunisere med både spesialister og allmennheten om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til endring og forbedring
- Forelesninger
- Deltakelse i seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- En individuell skriftlig oppgave relatert til ledelse av forbedringsprosesser.
- Et muntlig fremlegg med utgangspunkt i et skriftlig notat om ledelse av forbedringsprosesser i eget arbeid.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet