ULED4005 Koherens i og ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Koherens i drift og forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • Forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • Strategier for implementering av forbedringsarbeid
  • Implementeringskvalitet
  • Sammenhenger mellom læreplannivåer i forbedringsarbeid
  • Motstand og motkrefter i forbedringsarbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om samfunnsmessige krav til forbedring i pedagogiske institusjoner
  • har avansert kunnskap om forbedringsarbeid og sammenhenger mellom de ulike elementene (koherens)
  • har avansert kunnskap om ulike typer av forbedringsarbeid
  • har spesialisert kunnskap om strategier for ledelse av forbedringsarbeid
  • har avansert kunnskap om implementeringskvalitet
  • har kunnskap om å håndtere motstand i forbedringsarbeid
  • har inngående kunnskap om læreplannivåer og sammenhengen mellom disse
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om ledelse av forbedringsprosesser
  • kan bruke verktøy for beskrivelse, analyse, prioritering og valg av tiltak i forbedringsprosesser
  • kan gjennomføre ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • kan bruke verktøy for håndtering av konflikter knyttet til forbedringsarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede og evaluere forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • kan bidra til nytenking og utvikling av arbeidsformer i barnehage og skole som gir økt læringsutbytte
  • kan kommunisere med både spesialister og allmennheten om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til endring og forbedring
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger

  • Deltakelse i seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Obligatoriske aktiviteter
  • En individuell skriftlig oppgave relatert til ledelse av forbedringsprosesser.
  • Et muntlig fremlegg med utgangspunkt i et skriftlig notat om ledelse av forbedringsprosesser i eget arbeid.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Eksamen

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk