PED2010 Bacheloroppgave i pedagogikk inkludert metode
- EmnekodePED2010
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
PED1002 og PED1003 eller PED1100 og PED1200
Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling innen pedagogikk skal studentene fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.
Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse. Gjennom emnet vil studentene få innføring i aktuelle forskningsmetoder og hvordan disse kan brukes i egen oppgave.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap innenfor valgt tema i pedagogikk
-
har kunnskap om sin valgte forskningsmetode, kildekritikk og forskningsetikk
-
har kunnskap om hva som kjennetegner en vitenskapelig tekst
-
kjenner til vitenskapshistorie og forskningstradisjoner i pedagogikk
Studenten
-
kan utvikle forskbare spørsmål innen valgt tema, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling
-
kan bruke kunnskap fra pedagogikk og metode i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon
-
kan analysere, kritisk vurdere, gi og motta tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres arbeid
-
kan skrive en vitenskapelig tekst
Studenten
-
kan reflektere kritisk over egen forskerrolle
-
kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål
-
kan bidra med pedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter.
Praksis i dette emnet er innsamling av materiale, gi tilbakemelding til medstudenter og bidra til felles læringsmiljø.
Bacheloroppgaven skal primært skrives i grupper på to til fire studenter. Arbeidet skal planlegges og gjennomføres i samråd med veileder.
- Emnet har 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Som del av dette, skal studentene delta på minst to seminarer der det gis tilbakemelding på medstudenters utkast til tekst
- Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
- Aktiv deltakelse på fire veiledninger med egen veileder i ulike faser av skriveprosessen. Det kreves innlevering av veiledningsgrunnlag til veiledningene
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes, er det ikke mulig å levere bacheloroppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
| Muntlig eksamen er individuell for alle, selv om bacheloroppgaven er skrevet i par. |
Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en muntlig eksamen.
Bacheloroppgaven skal primært leveres i grupper på to til fire studenter. Oppgaver som er levert individuelt eller i grupper på to studenter skal være på 8000 ord (+/- 10%). Oppgaver som er levert i grupper på tre til fire studenter skal være på 10.000 ord (+/- 10%).
Muntlig eksamen er individuell for alle, også for de som har levert som gruppe. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig karakter på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres individuelt.
I vurderingen brukes karakterskalaen fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter.
Studentene kan bruke alle hjelpemidler i arbeidet med bacheloroppgaven, så lenge man følger institusjonens regelverk.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PED2008 Bacheloroppgave i pedagogikk, inkludert metode | 15 | ||
PEDD2005 Bacheloroppgave med metode | 15 |