PED2010 Bacheloroppgave i pedagogikk inkludert metode
- EmnekodePED2010
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
PED1002 og PED1003 eller PED1100 og PED1200
I bacheloroppgaveemnet skal studentene i samarbeid med medstudenter og undervisere planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. De skal fordype seg i et pedagogisk tema de selv velger og ut fra dette arbeide med en problemstilling de selv utformer. Gjennom arbeid med litteratur, teori og selvstendige undersøkelser skal de skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.
Gjennom emnet vil studentene få støtte til å velge den forskningstilnærmingen som passer best for dem og temaet de har valgt, og de vil også få innføring i aktuelle forskningsmetoder som kan brukes i forskningsarbeidet og oppgaveskrivingen. Studiemiljøet er studentenes forskningsfellesskap og skal brukes aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap innenfor valgt tema og teori i pedagogikk
-
har kunnskap om sin valgte forskningsmetode, kildekritikk og forskningsetikk
-
har kunnskap om hva som kjennetegner en vitenskapelig tekst
-
kjenner til vitenskapshistorie og forskningstradisjoner i pedagogikk
Studenten
-
kan utvikle forskbare spørsmål innen valgt tema, og anvende relevante teorier og forskningsmetoder i egen datainnsamling
-
kan gi og motta tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres arbeid
-
kan skrive en vitenskapelig tekst
Studenten
-
kan reflektere over egen forskerrolle og etiske spørsmål knyttet til forskning
-
kan i samarbeid med andre utvikle kreative pedagogiske prosesser
-
kan bidra med pedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer, refleksjon og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med bacheloroppgaveprosjektet.
Praksis i dette emnet vil være arbeid med tekster, teorier og eventuelt innsamlet materiale, gi tilbakemelding til medstudenter og bidra til felles læringsmiljø.
Bacheloroppgaven skal primært skrives i grupper på to til fire studenter. Vi vil legge til rette for omsorgsfulle og kreative samarbeidsprosesser for samskriving, og gi mulighet for ulike måter å samskrive på. Arbeidet med bacheloroppgaven skal planlegges og gjennomføres i samråd med veileder.
-
Emnet har 75% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret
-
Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
-
Aktiv deltakelse på avtalte veiledninger med tildelt veileder i ulike faser av skriveprosessen. Det kreves innlevering av veiledningsgrunnlag til veiledningsmøter.
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes, er det ikke mulig å levere bacheloroppgaven.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 4) |
| Muntlig eksamen er individuell for alle, selv om bacheloroppgaven er skrevet i gruppe. |
Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en muntlig eksamen.
Bacheloroppgaven skal primært leveres i grupper på to til fire studenter og skal være på 8000 ord (+/- 10%). Som en del av ba-oppgavens metodekapittel skal det redegjøres for hvordan studentene har samarbeidet om oppgaveskrivingen.
Muntlig eksamen er individuell for alle, også for de som har levert som gruppe. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig karakter på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres individuelt.
I vurderingen brukes karakterskalaen fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter.
Studentene kan bruke alle hjelpemidler i arbeidet med bacheloroppgaven, så lenge man følger institusjonens regelverk.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
PED2008 Bacheloroppgave i pedagogikk, inkludert metode | 15 | ||
PEDD2005 Bacheloroppgave med metode | 15 |