PED2010 Bacheloroppgave i pedagogikk inkludert metode

    • Emnekode
      PED2010
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      PED1002 og PED1003 eller PED1100 og PED1200

Emnets innhold

I bacheloroppgaveemnet skal studentene i samarbeid med medstudenter og undervisere planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. De skal fordype seg i et pedagogisk tema de selv velger og ut fra dette arbeide med en problemstilling de selv utformer. Gjennom arbeid med litteratur, teori og selvstendige undersøkelser skal de skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave. 

Gjennom emnet vil studentene få støtte til å velge den forskningstilnærmingen som passer best for dem og temaet de har valgt, og de vil også få innføring i aktuelle forskningsmetoder som kan brukes i forskningsarbeidet og oppgaveskrivingen. Studiemiljøet er studentenes forskningsfellesskap og skal brukes aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

 

  • har kunnskap innenfor valgt tema og teori i pedagogikk 

  • har kunnskap om sin valgte forskningsmetode, kildekritikk og forskningsetikk 

  • har kunnskap om hva som kjennetegner en vitenskapelig tekst 

  • kjenner til vitenskapshistorie og forskningstradisjoner i pedagogikk 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan utvikle forskbare spørsmål innen valgt tema, og anvende relevante teorier og forskningsmetoder i egen datainnsamling  

  • kan gi og motta tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres arbeid  

  • kan skrive en vitenskapelig tekst  

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere over egen forskerrolle og etiske spørsmål knyttet til forskning 

  • kan i samarbeid med andre utvikle kreative pedagogiske prosesser 

  • kan bidra med pedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål  

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer, refleksjon og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med bacheloroppgaveprosjektet.  

Praksis i dette emnet vil være arbeid med tekster, teorier og eventuelt innsamlet materiale, gi tilbakemelding til medstudenter og bidra til felles læringsmiljø.  

Bacheloroppgaven skal primært skrives i grupper på to til fire studenter. Vi vil legge til rette for omsorgsfulle og kreative samarbeidsprosesser for samskriving, og gi mulighet for ulike måter å samskrive på. Arbeidet med bacheloroppgaven skal planlegges og gjennomføres i samråd med veileder.  

Obligatoriske aktiviteter
  • Emnet har 75% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret 

  • Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse 

  • Aktiv deltakelse på avtalte veiledninger med tildelt veileder i ulike faser av skriveprosessen. Det kreves innlevering av veiledningsgrunnlag til veiledningsmøter.  

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes, er det ikke mulig å levere bacheloroppgaven.  

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Skriftlig eksamen med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 4)
  • Alle
Muntlig eksamen er individuell for alle, selv om bacheloroppgaven er skrevet i gruppe.
Eksamen

Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en muntlig eksamen.

Bacheloroppgaven skal primært leveres i grupper på to til fire studenter og skal være på 8000 ord (+/- 10%). Som en del av ba-oppgavens metodekapittel skal det redegjøres for hvordan studentene har samarbeidet om oppgaveskrivingen. 

Muntlig eksamen er individuell for alle, også for de som har levert som gruppe. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig karakter på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres individuelt.   

I vurderingen brukes karakterskalaen fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter. 

Studentene kan bruke alle hjelpemidler i arbeidet med bacheloroppgaven, så lenge man følger institusjonens regelverk.  

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED2008 Bacheloroppgave i pedagogikk, inkludert metode
15
PEDD2005 Bacheloroppgave med metode
15
Emnenavn på engelsk: 
Bachelor thesis
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk
Emnenivå
Tredjeårsemner, nivå III (300-LN)