2MNF5101-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk
- Emnekode2MNF5101-6
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-5 Naturfag emne 5
Metodiske og forskningsetiske problemstillinger innen forskning i naturfagdidaktikk
Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens
masteroppgaver)
Internasjonal forskning knyttet til læringsteorier og naturvitenskapelige praksiser
Digital kompetanse knyttet til tekstutvikling og kritisk tenkning
Systemforståelse i naturfag med kropp og natur som utgangspunkt
Naturfag i sosio-vitenskapelige problemstillinger
Dybdelæring, argumentasjon og kritisk refleksjon
Språk og skrivesjangre og bruk av skriving i naturfagundervisningen
Vurderingsformer spesielt knyttet til dialoger i naturfag
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte
Studenten
-
har avansert kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk
-
har inngående kunnskap om ulike metodiske tilnærminger og vitenskapsteoretiske problemstillinger i naturfagdidaktisk forskning
-
har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
-
har avansert innsikt i hva som kjennetegner naturvitenskapelige praksiser i undervisningen, med spesiell vekt på kjemiske reaksjoner og feltarbeid
-
har inngående kunnskap om forskning på elevers læring og utvikling i naturfag
-
har inngående kunnskap om naturfagdidaktisk forskning med vekt på språk og skriving, og hvordan en kan legge til rette for bruk av ulike skriftsjangre i naturfagundervisningen
-
har inngående kunnskap om forskning på vurderingsformer i naturfagundervisningen, med spesielt vekt på dialoger og kommunikasjon som vurdering for læring
-
har kunnskap om digital kompetanse med vekt på utvikling av tekster og kritisk tenkning
-
har inngående kunnskap om systemtenkning i naturfaglig (kroppen som system og systemer i naturen) og tverrfaglig sammenheng
-
har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i sosio-vitenskapelige problemstillinger (SSI), og om hvordan dette kan bidra til dybdelæring og kritisk refleksjon
Studenten
-
kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
-
kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi, og kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
-
kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
-
kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling
-
kan bruke naturfagdidaktisk forskning til å tilrettelegge for argumentasjon og dybdelæring i undervisningen
-
kan selvstendig drøfte ulike vurderingsformer i naturfag, og fremme vurdering for læring gjennom dialoger og kritisk refleksjon
-
kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag med vekt på kritisk tenkning og det å utvikle selvstendige tekster
-
kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen
-
kan reflektere over og legge til rette for undervisning i sosio-vitenskapelige problemstillinger
-
kan legge til rette for og reflektere over undervisning som fremmer elevenes systemforståelse og andre bærekraftkompetanser
Studenten
-
kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet
-
kan kommunisere både skriftlig og muntlig om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
-
kan formidle både skriftlig og muntlig egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
-
kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
- Forelesninger
- Seminarer
- Selvstudium
- Veiledning på prosjektbeskrivelse
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på universitetet.
- Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 5.-10.trinn
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
- 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.