Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MNF5101-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk

    • Emnekode
      2MNF5101-6
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-5 Naturfag emne 5

Emnets innhold

Metodiske og forskningsetiske problemstillinger innen forskning i naturfagdidaktikk 

Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens 

masteroppgaver) 

Internasjonal forskning knyttet til læringsteorier og naturvitenskapelige praksiser  

Digital kompetanse knyttet til tekstutvikling og kritisk tenkning 

Systemforståelse i naturfag med kropp og natur som utgangspunkt 

Naturfag i sosio-vitenskapelige problemstillinger 

Dybdelæring, argumentasjon og kritisk refleksjon 

Språk og skrivesjangre og bruk av skriving i naturfagundervisningen 

Vurderingsformer spesielt knyttet til dialoger i naturfag 

 

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk 

  • har inngående kunnskap om ulike metodiske tilnærminger og vitenskapsteoretiske problemstillinger i naturfagdidaktisk forskning  

  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger 

  • har avansert innsikt i hva som kjennetegner naturvitenskapelige praksiser i undervisningen, med spesiell vekt på kjemiske reaksjoner og feltarbeid  

  • har inngående kunnskap om forskning på elevers læring og utvikling i naturfag 

  • har inngående kunnskap om naturfagdidaktisk forskning med vekt på språk og skriving, og hvordan en kan legge til rette for bruk av ulike skriftsjangre i naturfagundervisningen 

  • har inngående kunnskap om forskning på vurderingsformer i naturfagundervisningen, med spesielt vekt på dialoger og kommunikasjon som vurdering for læring 

  • har kunnskap om digital kompetanse med vekt på utvikling av tekster og kritisk tenkning 

  • har inngående kunnskap om systemtenkning i naturfaglig (kroppen som system og systemer i naturen) og tverrfaglig sammenheng 

  • har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i sosio-vitenskapelige problemstillinger (SSI), og om hvordan dette kan bidra til dybdelæring og kritisk refleksjon  

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger 

  • kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi, og kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer 

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer 

  • kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling 

  • kan bruke naturfagdidaktisk forskning til å tilrettelegge for argumentasjon og dybdelæring i undervisningen 

  • kan selvstendig drøfte ulike vurderingsformer i naturfag, og fremme vurdering for læring gjennom dialoger og kritisk refleksjon

  • kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag med vekt på kritisk tenkning og det å utvikle selvstendige tekster

  • kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen 

  • kan reflektere over og legge til rette for undervisning i sosio-vitenskapelige problemstillinger

  • kan legge til rette for og reflektere over undervisning som fremmer elevenes systemforståelse og andre bærekraftkompetanser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet

  • kan kommunisere både skriftlig og muntlig om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål

  • kan formidle både skriftlig og muntlig egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte

  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet

Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
  • Veiledning på prosjektbeskrivelse

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på universitetet.

Obligatoriske aktiviteter
  • Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 5.-10.trinn
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen
100%
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)