2MNF5101-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-5 Naturfag emne 5

Emnets innhold

Metodiske problemstillinger innen forskning i naturfagdidaktikk

Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens

masteroppgaver)

Internasjonal forskning knyttet til utforskende arbeidsmåter og

Naturfagundervisning i et teknologirikt miljø

Systemforståelse i naturfag med kropp og kretsløp som utgangspunkt

Naturfag i tverrfaglige temaer

Dybdelæring, argumentasjon og kritisk refleksjon

Ulike skrivesjangre i naturfag og bruk av skriving i naturfagundervisningen

Vurderingsformer i naturfag

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om læringsteorier som er spesielt relevante for utforskende arbeidsmåter i naturfag
  • har avansert kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk
  • har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
  • har kunnskap om hvordan naturfagdidaktisk forskning kan brukes for egen profesjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om ulike skrivesjangre, og hvordan en kan legge til rette for bruk av slike i naturfagundervisningen
  • har inngående kunnskap om systemforståelse med utgangspunkt i kroppen som system og kretsløp i naturen
  • har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i tverrfaglige temaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling

  • kan bruke naturfagdidaktisk forskning for å tilrettelegge for dialoger til å tilrettelegge for kritisk refleksjon, argumentasjon og dybdelæring i undervisningen

  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger

  • kan selvstendig drøfte ulike vurderingsformer i naturfag

  • kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi

  • kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer

  • kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag

  • kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet

  • kan kommunisere både skriftlig og muntlig om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål

  • kan formidle både skriftlig og muntlig egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte

  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet

Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
  • Veiledning på prosjektbeskrivelse

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 5.-10.trinn
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk