Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MNF5101-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-5 Naturfag emne 5 eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens masteroppgaver)
  • Internasjonal forskning knyttet til utforskende arbeidsmåter og Naturfagundervisning i et teknologirikt miljø
  • Språkets rolle i naturfag med vekt på skriving
  • Systemforståelse i naturfag med kropp og kretsløp som utgangspunkt
  • Naturfag i tverrfaglige temaer
  • Skriving i naturfag

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om læringsteorier som er spesielt relevante i naturfag
  • har avanserte kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk og har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om forskning rundt vurdering og veiledning tilpasset den enkelte elev i naturfag
  • har kunnskap om hvordan naturfagdidaktisk forskning kan brukes for egen profesjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om skriving i naturfag
  • har inngående kunnskap om systemforståelse
  • har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i tverrfaglige temaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling
  • kan bruke naturfagdidaktisk forskning for å tilrettelegge for dialoger, kritisk refleksjon og skriving og argumentasjon i undervisningen 
  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
  • kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
  • kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
  • kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag
  • kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan kommunisere om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
  • kan formidle egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
  • Veiledning på prosjektbeskrivelse

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 5.-10.trinn
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk