2MPEL5101S-4 PEL 2, emne 4: Profesjonsutøvelse

    • Emnekode
      2MPEL5101S-4
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL5101S-3 PEL 2, emne 3

Emnets innhold

Vitenskapsteori 

  • Hovedtrekk i vitenskapshistorien  

  • Utvalgte vitenskapsteorier, herunder for eks. fenomenologi og postpositivisme 

Forskningsmetode 

  • Kvalitativ metode 

  • Bl.a. observasjon, intervju og tekstanalyse 

  • Kvantitativ metode  

  • Grunnleggende statistikkforståelse  

  • Forskningsetiske problemstillinger 

Akademisk skriving 

Utfordringer og muligheter i grunnskolens virksomhet 

  • Forsknings- og utviklingsarbeid   

  • Læreplanteori og lokalt læreplanarbeid 

  • Undervisningsplanlegging i lys av opplæringslov og læreplanverket 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer og muligheter i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter  

  • har kunnskap om skoleutvikling 

  • har inngående kunnskap om forskningsetikk og sentrale vitenskapsteoretiske tilnærminger  i utdanningsforskning 

  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for utdanningsforskning 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring i et mangfoldig felleskap 

  •  kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap 

  • kan benytte akademisk skriving i eget arbeid 

  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse 

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter, på ulike arenaer, i samarbeid med andre, og kritisk analysere prosessen i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff  

  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger 

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk og skolerelaterte problemstillinger 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning.  Undervisningsspråket er hovedsakelig  norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede. 

Obligatoriske aktiviteter
  • Utarbeide en undervisningsplan  

  • 75 % obligatorisk aktiv deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

5 timers skriftlig individuell eksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum. 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert