Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2PEDL51-22 Pedagogikk 2 – Skolen i samfunnet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Danning og sosialisering:

  • Identitetsutvikling, sosialisering og ungdomskultur 
  • Flerkulturelle perspektiver og diversitet
  • Urfolk og nasjonale minoriteter i skolen
  • Digital danning

Tilpasset opplæring og elevers rettigheter:

  • Tilpasset opplæring og elever med behov for individuell tilrettelegging
  • Elever i sorg og krise og vanskelige livssituasjoner
  • Frafallsproblematikk og muligheter i videregående skole og lærebedrifter
  • Barn- og ungdoms rettigheter knyttet til mobbing og krenkelser

Profesjonsetikk

  • Profesjonell integritet
  • Lærerprofesjonens etiske plattform
  • Elevens beste

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for sentrale retningslinjer knyttet til barns- og ungdoms rettigheter som elev
  • Har inngående kunnskap om sosialisering, identitet og etnisitet
  • har avansert kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring, likeverd og frafallsproblematikk
  • har bred kunnskap om  psykososialt læringsmiljø og mobbing
  • har bred kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som sorg, krise og overgrep  
  • har spesialisert innsikt og kunnskap om grunnleggende profesjonsetikk i undervisning og i skolen 
  • har bred kunnskap om digital danning og bruk av digitale medier
Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og anvende forskningsbasert kunnskap om barns- og ungdoms utvikling og læring, og vurdere de pedagogiske konsekvensene dette har for arbeidet i skolen
  • kan identifisere og analysere elevers behov for individuell tilrettelegging og etablere samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere, til elevens beste
  • kan identifisere og arbeide selvstendig med tiltak knyttet til mobbing og sosiale utfordringer i elevmiljøet og hos den enkelte elev
  • kan utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov, med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver
  • kan redegjøre for og analysere eksisterende teorier knyttet til urfolk og nasjonale minoriteters historie nasjonalt og globalt, og drøfte skolens betydning i denne sammenhengen
  • kan arbeide selvstendig med  profesjonsetiske prinsipper,  for å fremme et trygt og inkluderende læringsmiljø

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et faglig og selvstendig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte, om elevenes faglige og sosiale læring og utvikling
  • kan på et avansert nivå, problematisere og drøfte pedagogisk teori og kunnskap om barn og ungdoms forutsetninger for læring og utvikling, i skolens profesjonsfellesskap
  • kan kritisk bidra til analyse og diskusjon av danningsperspektivet, i utvikling av det flerkulturelle samfunnet, medborgerskap og bærekraft
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til kollegaer og skolens utvikling og nytenking

 

Arbeids- og undervisningsformer
  • studentaktive metoder og forelesninger
  • drøfting i grupper
  • seminarer
  • individuelt arbeid
  • bruk av digitale ressurser og verktøy
Obligatoriske aktiviteter
  • 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • en individuell skriftlig oppgave
  • muntlig presentasjon i praksisseminar, med utgangspunkt i praksiserfaringer 
  • deltakelse på praksisseminar
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk