2PEDL51-22 Pedagogikk 2 – Skolen i samfunnet
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Danning og sosialisering:
- Identitetsutvikling, sosialisering og ungdomskultur
- Flerkulturelle perspektiver og diversitet
- Urfolk og nasjonale minoriteter i skolen
- Digital danning
Tilpasset opplæring og elevers rettigheter:
- Tilpasset opplæring og elever med behov for individuell tilrettelegging
- Elever i sorg og krise og vanskelige livssituasjoner
- Frafallsproblematikk og muligheter i videregående skole og lærebedrifter
- Barn- og ungdoms rettigheter knyttet til mobbing og krenkelser
Profesjonsetikk
- Profesjonell integritet
- Lærerprofesjonens etiske plattform
- Elevens beste
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for sentrale retningslinjer knyttet til barns- og ungdoms rettigheter som elev
- Har inngående kunnskap om sosialisering, identitet og etnisitet
- har avansert kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring, likeverd og frafallsproblematikk
- har bred kunnskap om psykososialt læringsmiljø og mobbing
- har bred kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som sorg, krise og overgrep
- har spesialisert innsikt og kunnskap om grunnleggende profesjonsetikk i undervisning og i skolen
- har bred kunnskap om digital danning og bruk av digitale medier
Studenten
- kan formidle og anvende forskningsbasert kunnskap om barns- og ungdoms utvikling og læring, og vurdere de pedagogiske konsekvensene dette har for arbeidet i skolen
- kan identifisere og analysere elevers behov for individuell tilrettelegging og etablere samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere, til elevens beste
- kan identifisere og arbeide selvstendig med tiltak knyttet til mobbing og sosiale utfordringer i elevmiljøet og hos den enkelte elev
- kan utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov, med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver
- kan redegjøre for og analysere eksisterende teorier knyttet til urfolk og nasjonale minoriteters historie nasjonalt og globalt, og drøfte skolens betydning i denne sammenhengen
- kan arbeide selvstendig med profesjonsetiske prinsipper, for å fremme et trygt og inkluderende læringsmiljø
Studenten
- kan på et faglig og selvstendig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte, om elevenes faglige og sosiale læring og utvikling
- kan på et avansert nivå, problematisere og drøfte pedagogisk teori og kunnskap om barn og ungdoms forutsetninger for læring og utvikling, i skolens profesjonsfellesskap
- kan kritisk bidra til analyse og diskusjon av danningsperspektivet, i utvikling av det flerkulturelle samfunnet, medborgerskap og bærekraft
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til kollegaer og skolens utvikling og nytenking
- studentaktive metoder og forelesninger
- drøfting i grupper
- seminarer
- individuelt arbeid
- bruk av digitale ressurser og verktøy
- 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- en individuell skriftlig oppgave
- muntlig presentasjon i praksisseminar, med utgangspunkt i praksiserfaringer
- deltakelse på praksisseminar
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet