2PEDL51-22 Profesjonsfag: Pedagogikk 2 – Diversitet
- Emnekode2PEDL51-22
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2PEDL51-12 Profesjonsfag: Pedagogikk 1 - Skolen, Læreren og eleven eller tilsvarende, må være bestått
- Skolens historie og plass i samfunnet
- Sosialiseringsteori
- Ungdomskultur
- Læring på tvers av ulike arenaer
- Diversitet
- Elever med spesielle behov
- Spesialundervisning
- Ungdoms rettigheter
- Urbefolkning og nasjonale minoriteter
- Digitale media
- Digital danning
- Mobbing
- Opplæringsloven § 9A
- Profesjonsetikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om skolens og lærerprofesjonens egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
- har kunnskap om læringsarbeid og selvregulert læring
- har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på kulturelle endringsprosesser, sosialisering, identitet og etniske relasjoner
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om sammenhengen mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer knyttet til læring
- har kunnskap om ungdoms rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om elever med spesielle behov og spesialundervisning
- har kunnskap om forbyggede arbeid mot mobbing, og håndtering av mobbing
- har kunnskap om samenes og nasjonale minoriteters stilling og rettigheter
- har bred kunnskap om digital danning og bruk av digitale media
- har bred kunnskap om grunnleggende profesjonsetikk i undervingen og skolen
Studenten
- kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere elever med særskilte behov, mobbing/sosiale utfordringer, og etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til elevens beste
- kan analysere, avdekke og imøtegå diskriminerende og diskriminerende praksiser i opplæringssystemet
- kan lede elevers læring i teknologitette klasserom
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid, og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
Studenten
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over diversitet i utviklingen av et demokratisk samfunn, lokalt og globalt
- kan analysere pedagogiske, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- vet hvordan en kan forebygge mobbing og kan iverksette tiltak i samarbeid med skolens støttefunksjoner
- kan bidra til profesjonelt lærerfelleskap med tanke på videreutvikling av god praksis og yrkesetisk plattform
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling, og samarbeid med aktører utenfor skolen.
- forelesninger
- drøftinger i gruppe
- seminar med muntlig framlegg
- individuelt arbeid
- Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
- En guppeoppgave. 2-3 studenter utvikler et undervisningsopplegg som er forankret i lov og forskrift. Studenten velger ett case. Muntlig presentasjon.
- En individuell skriftlig oppgave på om lag 3000 ord, med utgangspunkt i gruppeoppgaven. Undervisningopplegget presenteres med profesjonsfaglige begrunnelser for valg, og studenten skal drøfte styrker og svakheter ved opplegget.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) | 100 |
Individuell 5-timers skriftlig skoleeksamen.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet