2MNK171-6 Norsk: Vitenskapelige teorier og metoder i norskfaget
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNK171-5 Norsk: Norsk litteratur med vekt på litteratur for barn og unge
- forskningsfeltet norskdidaktikk
- undervisning og læring i norskfaget i den flerspråklige og mangfoldige skolen
- utforskende arbeidsmåter i norskfaget
- vitenskapsteori og forskningsmetoder i norskfaglig forskning
- yrkesetiske problemstillinger i norskfaget og i norskdidaktisk forskning
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om utviklingen av forskning relevant for grunnskolens norskfag
- har avansert kunnskap om sentrale teorier og metodologiske tilnærminger i norskdidaktisk forsking og om vitenskapelige tenkemåter i norskfaget
- har inngående kunnskap om norskfagets teorigrunnlag
- har inngående kunnskap om hvordan ulikheter i elevenes bakgrunn og forutsetninger har betydning for undervisning og læring i norskfaget
Studenten
- kan ta i bruk teorier, forskningsmetoder og -resultater relevante for norskfaget i planlegging av FoU-arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i eget FoU-arbeid
Studenten
- kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i norskfaget og få innsikt i hvordan man som kollega kan bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.
- Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
- Én skriftlig oppgaver, individuelt eller i gruppe
- Et kort muntlig framlegg knyttet til prosjektbeskrivelsen og et muntlig framlegg av vitenskapelig artikkel.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Skriftlig individuell eksamen over 5 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet