Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MPEL171S-4 PEL 2, emne 4: Profesjonsutøvelse

    • Emnekode
      2MPEL171S-4
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-3 PEL 2, emne 3

Emnets innhold

Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Forskningsetiske problemstillinger
Profesjonsfelleskap
Forskningsbasert endrings- og utviklingsarbeid i skole
Motivasjon og læringsstrategier
Kreativitet i læringsledelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder i utdanningsforskning.
  • har grundig innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen.
  • har inngående kunnskap om samarbeidet med kolleger i skolen.
  • har inngående kunnskap om endrings- og utviklingsarbeidet i skolen.
  • har inngående kunnskap om utøvelse av lærerens profesjonelle rolle i pedagogisk arbeid.
  • har inngående kunnskap om motivasjon og læringsstrategier.
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i eget arbeid.
  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring.
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse.
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter, på ulike arenaer, i samarbeid med andre, og kritisk analysere prosessen i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori.
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger.
  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, bruke og formidle forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipper.
  • kan kritisk diskutere viktige spørsmål om skole og opplæring og på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte.
  • kan ta initiativ til og delta i endringsprosesser som støtter nytenkende pedagogisk arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre basisgrupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon. Det kan være aktuelt med noe nettbasert undervisning, seminarer eller nettstøtte mellom de obligatoriske dagene.

Undervisningsspråket er hovedsaklig norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, samarbeide, skape og lede.

Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over og tilegne seg pensum.

Undervisningsplaner er tilgjengelige ved oppstarten av hvert semester. I undervisningsplanen er det oversikter over obligatorisk undervisning, organisering, aktuelt pensum og obligatoriske innleveringsoppgaver. 

Obligatoriske aktiviteter

75 % deltakelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.

Individuell presentasjonsmappe bestående av tre oppgaver med ulike format og en blanding av individuelle og gruppeoppgaver.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Individuell skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2MPEL171-4
15
Emnenavn på engelsk: 
The searching, creative and ethically-aware teacher
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)