Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MPED-3 Profesjonsrettet pedagogikk emne 3: Fordypning i mangfolds- og inkluderingsperspektiver

    • Emnekode
      2MPED-3
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emner: 2MPED-1 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1 og 2MPED-2 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Læreres profesjonsutøvelse i møte med elevers identitetsdannelse i en globalisert kultur
  • Spenningen mellom skolens samfunnsmandat og ulike skolepolitiske agendaer
  • Elevenes medvirkning, erfaringer og kompetanse som ressurs i opplæringen
  • Undervisnings- og arbeidsmåter som fremmer elevdeltakelse i en mangfoldig skole  
  • Anvendte forskningsmetoder i faget

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om profesjonsutøvelse i møte med elevers identitetsdannelse i en globalisert kultur
  • har inngående kunnskap om spenningen mellom skolens samfunnsmandat og ulike skolepolitiske agendaer
  • har inngående kunnskap i hvordan elevenes medvirkning, erfaringer og kompetanse anvendes som ressurs i opplæringen
  • har inngående kunnskap i undervisnings- og arbeidsmåter som fremmer elevdeltakelse i en mangfoldig elevgruppe og skole  
  • har inngående kunnskap om anvendte forskningsmetoder i faget, inkludert datainnsamling, tolkning og analyse
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over hvordan profesjonsutøvelse kan påvirke elevers identitetsdannelse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike pedagogiske og skolepolitiske diskurser 
  • kan inkludere elevmedvirkning som en ressurs i undervisningsopplegg
  • kan anvende ulike undervisnings- og arbeidsmåter som fremmer elevdeltagelse
  • kan vurdere relevante forskningsmetoder og teoretiske perspektiver i utviklingsarbeid en inkluderende skole  

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for en etisk profesjonsutøvelse i et mangfoldsperspektiv
  • kan kommunisere om skolens samfunnsmandat og hvordan ulike politiske føringer påvirker utdanningsfeltet
  • kan argumentere for elevmedvirkning i et ressursperspektiv
  • kan analysere relevante tiltak for tilrettelegging og gjennomføring av opplæring for elever i en inkluderende og mangfoldig skole
  • kan reflektere over relevante metoder til å planlegge, gjennomføre og lede utviklingsprosjekter i skolen
Arbeids- og undervisningsformer

For at studentene skal få trening i arbeids- og undervisningsformer som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre basisgrupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til å analysere læringsmål. Arbeidsformene vektlegger samarbeid, drøfting og refleksjon. Det kan være aktuelt med noe nettbasert undervisning.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Deltakelse i grupperefleksjoner og seminarer
  • Utarbeide en skriftlig prosjektbeskrivelse til masteroppgaven
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
100%
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)