Spekevareproduksjon

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Fagskolestudium, nivå 5.1
    • Fagområde
      Mat og reiseliv
    • Studieprogram
      Spekevareproduksjon
    • Studiepoeng
      30
    • Studiested
      Trondheim
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Produksjon av spekemat er en svært spesialisert del av norsk kjøttbransje. Selv om det benyttes avanserte styringssystemer for luftfuktighet, luftgjennomstrømning og temperatur, er dette, i motsetning til mer teknologistyrte produksjonsprosesser, en håndverks- og kunnskapsstyrt prosess som krever godt utdannede fagarbeidere.

Fagskoleutdanning i spekevareproduksjon er et fagskolestudium på 30 studiepoeng. Utdanningen er organisert som en ettårig, nettbasert utdanning med samlinger. Studiet baseres på nettundervisning av teori og samlinger for gjennomføring av praktisk produksjon/øvelser. Kandidaten skal sitte igjen med økt kunnskap innen spekevareproduksjon og produksjonstekniske prosesser. Kandidaten skal tilegne seg kunnskap om forhold i produksjonsprosessen som har tydning for produktkvalitet.

Målgruppen for studiet er yrkesutøvere som allerede har et relevant fag-/svennebrev eller som har lang (og relevant) realkompetanse. Studiet tilbys nasjonalt.

MERK: Studiet har ikke studieavgift for studieåret 25/26.

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

Dokumentert yrkeserfaring innen områdene listet under er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse:

  • Industriell matproduksjon
  • Kokk
  • Pølsemaker
  • Kjøttskjærer
  • Slakter

c) Fagbrev og svennebrev som kvalifiserer for inntak til Spekevareproduksjon:

  • Fagarbeider industriell matproduksjon
  • Kokk
  • Pølsemaker
  • Kjøttskjærer
  • Slakter

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om råvarer, resepter og produksjonsmetoder som er gjeldende i spekevareproduksjon
  • har kunnskap om sensorikk og sensoriske analyser som har betydning for produktkvalitet
  • har kunnskap om prosessutstyrets hensikt, virkemåte og vedlikehold
  • har kunnskap innen konserverings- og emballasjeteknologi som gjelder innen spekevareproduksjon
  • har kunnskap om styringssystemer og vedlikeholdssystemer
  • har kunnskap om metoder for systematisk kvalitets -og forbedringsarbeid
  • har kunnskap om relevante digitale verktøy innen spekevareproduksjon og drift
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter og bransjeretningslinjer som regulerer drift og kvalitet knyttet til spekevareproduksjon og kan oppdatere sin kunnskap innen fagfeltet
  • har kunnskap til å delta innen HMS-arbeidet i en bedrift i henhold til HMS prinsipper gitt i sentrale lover og forskrifter
  • har kjennskap til teknologisk utvikling i prosessindustrien som har betydning for spekevareproduksjon
  • forstår betydningen av spekevareproduksjon og prosessutvikling i et makroperspektiv fra bås til bord i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv - kan oppdatere sin kunnskap om spekevareproduksjon og produksjonstekniske prosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere valg av råvare, resept, produksjonsutstyr, produksjonsmetoder og emballasje for å sikre god produktkvalitet og trygge spekevarer
  • kan anvende kunnskap om råvarenes sammensetning og egenskaper for å forstå årsak til endringer i produkter under produksjonsprosessen
  • kan anvende den faglige kunnskapen for å forstå konserveringsprinsipper som benyttes i spekevareproduksjon 6/12
  • kan anvende faglige kunnskaper innen sensorikk og sensoriske analyser for å sikre god produktkvalitet
  • kan gjøre rede for hvordan en kan sikre trygg matproduksjon i alle trinn i produksjonsprosessen fra råvare til ferdig produkt ved hjelp av systemer for kvalitet
  • kan anvende metoder for risikoanalyse • kan anvende styringssystemer og vedlikeholdssystemer i arbeidet med å overvåke og kontrollere prosesser
  • kan anvende faglig kunnskaper innen HMS-prinsipper og gjeldende regelverk for utøvelse av HMS-arbeid i bedriften
  • kan gjøre rede for valg av verktøy, metoder og prinsipper innen produksjonsplanlegging, logistikk, og produksjonsflyt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og drifte anlegg for spekevareproduksjonsprosesser basert på en helthetlig systemforståelse, etiske, miljømessige, HMS-krav og bærekraftig utvikling
  • kan utvikle en prosessforståelse i tråd med etiske krav som er gjeldene for matbransjen og samfunnets normer
  • har utviklet en etisk grunnholdning som innebærer at kandidaten kan utføre spekevareproduksjon med tradisjonsrike verdier
  • kan arbeide i tverrfaglige team og ta ansvar for planlegging, utførelse, vurdering og dokumentasjon
  • kan ved hjelp av styringssystemer og produksjonsteknisk innsikt utføre endringer/vedlikehold av produksjonsprosesser/-utstyr
  • kan overvåke produksjonsprosesser innenfor eget ansvars- og kompetanseområde • kan bygge relasjoner og samarbeide med andre spekevareprodusenter og på tvers av fag, samt med eksterne grupper i matbransjen
  • kan planlegge og gjennomføre prosesstekniske arbeidsoppgaver som bidrar til driftsutvikling (spekevareproduksjon)
  • kan bidra til å utvikle produksjonsprosesser innen spekevareproduksjon som bidrar til verdiskapning

Studiemodeller

Pensum

Pensum for Spekevareproduksjon Deltid/samlingsbasert med nettstøtte