Maskinteknikk

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Teknologi
    • Studieprogram
      Maskinteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Stjørdal
    • Studieform
      Heltid (stedbasert), Deltid
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Fordypning maskinteknikk gir basiskunnskaper i konstruksjon og utvikling av mekaniske produksjonsprosesser. De viktigste fagene er konstruksjonsteknikk, automasjon og tilvirkningsteknikk, teknisk dokumentasjon (DAK), automatisering og kvalitetsstyring. 

Fordypningen maskinteknikk gir deg gode basiskunnskaper i en rekke viktige tekniske fag som vil sette deg i stand til å fungere som mellomleder i en bedrift. Du vil få kompetanse til å ta ansvar for konstruksjon og utvikling av produksjonsprosesser som ivaretar kravene til miljø og kvalitet ifølge nasjonale og internasjonale standarder.  

Gjennom prosjektarbeid utvikles teoretiske og praktiske ferdigheter fra idé og konstruksjon til ferdig produkt. Det er for tiden stor etterspørsel etter fagskoletekniker innen maskinfag, og derfor vil en slik utdanning gi gode jobbmuligheter. 

Fagskoleingeniør med fordypning i maskinteknikk og relevant praksis, er kvalifisert for stillinger som konstruktører, arbeidsledere, driftsledere, vedlikeholdsledere og inspektører. 

Planen bygger på: 

  • Nasjonal plan, generell del for tekniske fagskoleutdanning 

  • Nasjonal plan for fagskole maskinteknikk FTT04. Rev. 6.7.15 

  • Nasjonal plan for fagskole maskinteknikk FTT04. Rev. 9.1.23 

Hensikten med studieplanen: 

Hensikten med studieplanen er å gi studenten nødvendig informasjon om studiet. I studieplanen skal studenten kunne finne alt av informasjon som trengs for å kunne planlegge og gjennomføre sitt studium. I planen vil du som student kunne finne: 

  • Læringsutbytte som forventes nådd både på overordnet nivå og på emnenivå 

  • Hvordan studiet er oppbygd og organisert 

  • Progresjon i studiet og når de ulike emnene gjennomføres 

  • Hvilke undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som benyttes 

  • Hvilke arbeidskrav som gjelder 

  • Hvilke emner som avsluttes med eksamen og hvordan eksamen gjennomføres 

Studieplanen bør brukes som et oppslagsverk gjennom hele studiet og er å betrakte som en avtale mellom skole og student. 

Studieplanen revideres årlig. Faglig ansvarlig sørger for at planen blir revidert i samarbeid med aktuelle parter i arbeidslivet. En slik gjennomgang vil sikre at fagstoffet er oppdatert. 

 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er: 
 
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3.  

https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3 
 
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene. 

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten… 

  • har kunnskap om begreper som nyttes innen maskinteknikk, beregningsmodeller, konstruksjonsverktøy og –teknikker, produksjonsteknikker, -utstyr og -prosesser som benyttes for å utvikle produkter innen mekanisk industri og petroleumsindustrien 

  • har kunnskap om vedlikeholdsstrategier 

  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse samt markedsføringsledelse 

  • har kunnskap om prosjekt- og kvalitetsstyring 

  • har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt 

  • kan vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for maskintekniske installasjoner og om nødvendige miljømessige hensyn er ivaretatt 

  • har kunnskap om mekanisk industri og de ulike yrkesfelt innenfor denne industrien 

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen mekanisk industri med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert 

  • kjenner til den mekaniske industriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, spesielt med tanke på maskinteknikk 

  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen mekanisk industri og maskinteknikk  

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for valg av konstruksjonsverktøy, løsninger, komponenter og produksjonsprosesser som benyttes i konstruksjonsarbeid i maskinteknikkfaget 

  • kan gjøre rede for valg av vedlikeholdsstrategi  

  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjektplanlegging, prosjektstyring, logistikk og produksjonsflyt 

  • kan reflektere over tekniske og miljømessige aspekter ved sin faglige utøvelse og under veiledning forbedre og videreutvikle løsningene 

  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til maskinteknikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling 

  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor konstruksjon og produksjon av maskintekniske produkter og behov for iverksetting av tiltak 

  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg 

 

Generell kompetanse

Kandidaten… 

  • kan planlegge, prosjektere og gjennomføre maskintekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker eller leder i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt 

  • kan utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov  

  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen maskinteknikk og på tvers av fag som logistikk, vedlikehold og kvalitetssikring, petroleumsteknologi og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk  

  • kan utveksle synspunkter på maskintekniske problemstillinger med andre med bakgrunn innenfor maskinteknikkbransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis 

  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen maskinteknikkfaget som kan føre til nyskapning og innovasjon 

Studiemodeller

Undervisning og læring

Undervisningen har fokus på studentaktive læringsformer. Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer at studenten aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Skolen har en viktig funksjon rundt tilrettelegging for læring og å støtte/veilede studenten i læreprosessen. 

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige for å oppnå læringsutbyttet for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk yrkesutøvelse. 

Variasjon i valg av læringsmetoder og arbeidsformer er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse i forhold til kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen til hver enkelt student. 

Følgende undervisningsformer og læringsaktiviteter benyttes ved THYF: 

  • Forelesninger 

  • Veiledning  

  • Praksis 

  • Oppgaveløsning  

  • Gruppearbeid 

  • Prosjektarbeid  

  • Presentasjoner 

  • Ekskursjoner  

  • Rollespill  

  • Selvstudium 

Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.  

Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.  

Praksis: Praksisperioder i enkelte studier med rapportering. 

Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper.  Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver.  Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc. 

Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid  

Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.  

Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.  

Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling  

Læringsaktiviteter relatert til hvert enkelt emne er beskrevet i de aktuelle emnebeskrivelsene. 

Vurderingsformer

  • aktiv deltakelse i opplæringen (80 % oppmøte i hvert tema) 

  • bidra til læring i gruppen/klassen   

  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter   

  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent  

Obligatoriske arbeidskrav/studiekrav formidles av den enkelte lærer.  

Følgende eksamensformer benyttes: 

  • 3 dagers skriftlig PPD (Planlegging – Produksjon – Dokumentasjon) 

  • skriftlig eksamen under tilsyn  

  • muntlig eksamen 

  • mappeeksamen 

  • skriftlig hjemmeeksamen 

  • ferdighetsprøver 

  • laboratorieøvelser 

  • prosjektarbeid 

  • praksis 

  • muntlige presentasjoner 

 

Pensum

Pensum for Maskinteknikk, Deltid