00TX00A LØM
Emnefakta
- Emnekode00TX00A
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeLedelse- og verktøyfag
- StudieprogramFelles ledelses og verktøyfag
- Studiepoeng10
- StudiestedChr. Thams, Ytre Namdal, Gauldal, Stjørdal, Trondheim
- Start2025 Høst
- Emneansvarliggurhauo@trondelagfylke.no
Tema
- Økonomistyring
- Ledelse
- Markedsføringsledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring
knyttet til ledelse av foretak
• har kunnskap om lønnskostnader
• har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
• kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter
Studenten
• kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
• kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra
regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
• kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
• kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for
økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
• kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig
fremtidig investering
• kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
• kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
• kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle
virksomheten
• kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og
trivsel
• kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
• kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til
introduksjon
• kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens
kjøpsatferd i disse
• kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne
tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
• kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen
bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
• kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse
Studenten
• kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre,
dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
• kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både
effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
• har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke
informasjonen i videre arbeid
• kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
• kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud,
tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg,
forretningsplan og markedsplaner
• kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fire – 4 - arbeidskrav totalt i emnet. | Arbeidskrav |
Vurdering
Eksamensform må sees i sammenheng med utviklingen av kunstig intelligens. Eksamensform kan derfor endres fram til studiestart.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell |
Fagstoff
Se detaljer på læringsplattformen.
Pensum
00TX00A LØM
Program som bruker emnet
- Anlegg
- Bergteknikk
- Bygg
- Elkraft
- Mekatronikk
- Sveiseteknikk
Arbeidskravene vurderes som bestått/ikke bestått, og alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.