00TX00A LØM

  • Emnefakta

    • Emnekode
      00TX00A
    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Ledelse- og verktøyfag
    • Studieprogram
      Felles ledelses og verktøyfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Chr. Thams, Ytre Namdal, Gauldal, Stjørdal, Trondheim
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      gurhauo@trondelagfylke.no

Tema

  • Økonomistyring
  • Ledelse
  • Markedsføringsledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

• har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring  

knyttet til ledelse av foretak  

• har kunnskap om lønnskostnader  

• har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  

• kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten 

• kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  

• kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra  

regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  

• kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  

• kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for  

økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  

• kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig  

fremtidig investering  

• kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  

• kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  

• kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle  

virksomheten  

• kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og  

trivsel  

• kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  

• kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til  

introduksjon  

• kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens  

kjøpsatferd i disse  

• kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne  

tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  

• kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen  

bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  

• kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten 

• kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre,  

dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  

• kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både  

effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  

• har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke  

informasjonen i videre arbeid  

• kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.  

• kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud,  

tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg,  

forretningsplan og markedsplaner  

• kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon 

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fire – 4 -  arbeidskrav totalt i emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskravene har ulik form avhengig av studium.
Arbeidskravene vurderes som bestått/ikke bestått, og alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. 

Vurdering

Eksamensform må sees i sammenheng med utviklingen av kunstig intelligens. Eksamensform kan derfor endres fram til studiestart.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell

Fagstoff

Se detaljer på læringsplattformen.

Pensum

00TX00A LØM

Program som bruker emnet

  • Anlegg
  • Bergteknikk
  • Bygg
  • Elkraft
  • Mekatronikk
  • Sveiseteknikk