00TX00A LØM

  • Emnefakta

    • Emnekode
      00TX00A
    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Ledelse- og verktøyfag
    • Studieprogram
      Felles ledelses og verktøyfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Chr. Thams, Ytre Namdal, Gauldal, Stjørdal, Trondheim
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      gurhauo@trondelagfylke.no

Tema

  • Økonomistyring
  • Ledelse
  • Markedsføringsledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak  
  • har kunnskap om lønnskostnader  
  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  
  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  
  • kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering 
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten  
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel  
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon  
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse  
  • kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  
  • kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  
  • kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  
  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid  
  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner  
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon 

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravOmfangKravtypeKommentar
Fire – 4 -  arbeidskrav totalt i emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskravene har ulik form avhengig av studium.
Arbeidskravene vurderes som bestått/ikke bestått, og alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. 

Vurdering

Eksamensform avgjøres av lærere i samråd med utdanningsleder.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidlerKommentar
Eksamen
A-F

Fagstoff

Se detaljer på læringsplattformen.

Pensum

00TX00A LØM

Program som bruker emnet

  • Anlegg
  • Bergteknikk
  • Bygg
  • Elkraft
  • Matteknikk
  • Mekatronikk
  • Sveiseteknikk