Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet (sirkulærøkonomi)

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Ledelse- og verktøyfag
    • Studieprogram
      Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Trondheim
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Regjeringen har som mål at «Norge skal være et foregangsland i utvikling av en grønn, sirkulær økonomi som utnytter ressursene bedre».

En sirkulær økonomi er et prinsipp for å opprettholde verdien av produkter, materialer og ressurser så lenge som mulig ved å utnytte og gjenbruke ressursene til mer effektiv næringsaktivitet og konkurransekraft. Sentralt er redusert ressursbruk, gjenbruk samt utvikling av teknologi, nye ressursstrømmer og verdikjeder. Både i Norge og i EU er det vedtatt strategier og handlingsplaner som skal bidra til overgang til en sirkulær økonomi. Prioriterte områder er elektronikk, batterier og kjøretøy, kjemikalier og prosessindustri, bygg og eiendom, tekstiler, emballasje og plast, mat-, drikke og næringsmidler, samt restråstoffer og avfall.

Studiet «Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet» er utarbeidet i samarbeid med både offentlig forvaltning og næringslivet og vektlegger arbeidslivets behov for ny kompetanse som kan lede og bidra til en mer sirkulær økonomi. Sentrale tema er materialkunnskap, bransjeforståelse og energikunnskap samt hvordan dette kan effektivisere verdikjeden i organisasjoner gjennom kunnskap, gode ledelsesprosesser og omstilling i ressursbruk. 

Studiet er aktuelt for alle som vil delta i omleggingen av økonomien til en mer ressurseffektiv og sirkulær økonomi. Vi må stille inn økonomien vår til å operere innenfor planetens tålegrenser, studiet bidrar med kunnskap til å lede omstillingsprosessen. Overgangen til en sirkulær økonomi vil omfatte alle bransjer og alle med interesse for å delta i overgangen er i målgruppen for studiet. Etter endt studium skal kandidaten kunne bidra i en omstillingsprosess og kunne ta ansvar for planlegging, gjennomføring og ledelse av endringsprosjekt som gir bedre sirkulær økonomi. Studentene får en fremtidsrettet, oppdatert og yrkesrettet utdanning i ledelse av sirkulær økonomi som skal gi et kompetansenivå som gjør dem attraktive i arbeidslivet hvor det jobbes med slik omstilling. Utdanningen forbereder deg på arbeidsoppgaver for et innovativt og moderne arbeidsliv.

Studiet skal utdanne medarbeidere på prosjekt- og mellomledernivå. Utdanningen er på 120 studiepoeng og skal bidra til økt formalkvalifikasjon der ledelse, ressurskunnskap og ny næringsaktivitet står sentralt i organisasjoner. Studiet har ikke søkelys på større omstillingsprosjekter av strategisk eller administrativ karakter, som vanligvis ivaretas av organisasjoner på overordnet nivå, men mer på et delegert og operativt nivå. Utdanningen skal bidra til å sikre tilgang til kvalifisert arbeidskraft til et nærings- og arbeidsliv i utvikling. Opplæringen skal legge grunnlag for en forståelse for samspillet mellom ressurser, teknologi og samarbeid med andre interessenter i verdikjeden. Spesielt forståelse for begrensede ressurser og materialer og hvordan disse kan gjenbrukes til ny verdiskaping i en sirkulær økonomi. Utdanningen kvalifiserer kandidatene til å bidra i og lede slik operativ næringsaktivitet.

Det er etablert et fagråd som består av representanter for: NTNU, SINTEF, Næringslivet gjennom klyngene: Woodworks, CIVAC, NCE Aquatech, Renergy og Thams Cluster, videre deltar også Trøndelag Fylkeskommune. Fagrådet vil bidra til utvikling og kvalitetssikring av studiet.

Studiet kan kombineres med jobb, da det er et nettbasert deltidsstudium med samlinger. 

Studieplanen er en lokal plan som bygger på nasjonal plan for teknisk fagskoleutdanning, men utdanningen er nasjonal.

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt d) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

Som dokumentert yrkeserfaring som er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse gjelder minst 5 års relevant praksis uten fagbrev og med realkompetanse i fellesfag tilsvarende læreplanene i Vg1 og Vg2

c) Generell studiekompetanse alene dekker også opptakskravet.

d) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet(sirkulærøkonomi):

  • Alle fagbrev kvalifiserer for opptak.

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har overordnet innsikt og kunnskap om klimautfordringene og spesiell innsikt i utfordringene knyttet til begrensete ressurser/materialer
  • kjenner til hvordan sirkulær økonomi har utviklet seg og hvilken påvirkning sirkulær økonomi har på samfunnet og dets utvikling 
  • har kunnskap om materialer og hvordan de kan gjenbrukes for å sikre god sirkulær økonomi 
  • har kunnskap om avfallspyramiden, ulike typer avfall, farlig avfall og hvordan avfall kan spores, fraksjoneres og gjenvinnes 
  • har kunnskap om materialstrømmer og hvordan de kan forbedres 
  • forstår hvilken betydning sirkulær økonomi har i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv 
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor resirkulering og gjenbruk 
  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
  • kjenner til effekten av fornybar energiproduksjon og utnyttelse av restenergi 
  • kjenner til politiske føringer og målsettinger for grønn energi i fremtiden 
  • kjenner til FNs bærekraftsmål
  • kjenner til utfordringer ved organisasjonsendringer og -utvikling
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor sirkulær økonomi 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor sirkulær økonomi
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer 
  • kan kartlegge materialstrømmer og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av forbedringstiltak 
  • kan gjøre rede for sine faglige valg for å ivareta god sirkulær økonomi 
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning 
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for problemstillinger i relevante bransjer

Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper 
  • har forståelse for hvordan farlig avfall oppstår og viktigheten av å ha kontroll på dette 
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket 
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov 
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper 
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester som bidrar til god sirkulær økonomi
  • kan planlegge, lede og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med fremtidige miljøkrav
  • kan utveksle synspunkter med andre innenfor relevante bransjer og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis  
  • kan bidra til organisasjonsutvikling 

Studiets struktur og oppbygning

Omfang

Utdanningen består av 120 studiepoeng. Studiepoeng sier noe om arbeidsmengden studenten må regne med å bruke. Forventet arbeidsmengde for en student på nivå 5.2 i NKR er 1700 arbeidstimer per 60 stp. For dette studiet er det derfor forventet arbeidsmengde i snitt 1133 timer per år(undervisning og veiledning inkludert).

Emnetyper

Studiet består av både obligatoriske og valgfrie emner. De valgfrie emnene er fordelt på 2. og 3. år, og på vår og høst - altså er det ingen valgfrie emner 1. og 2. semester.

Obs! For at valgfrie emner skal kunne gjennomføres, krever det tilstrekkelig antall studenter som velger emnet. Det kan også hende at noen valgbare emner går samtidig, slik at valgfriheten blir noe redusert. Lærer, i samråd med utdanningsleder, tar den endelige avgjørelsen på hvilke valgbare emner som kan startes opp hvert semester.

Følgende valgemner tilbys i tilknytning til basisemnet REAXXX(Realfaglige redskap):

  • Matsystemet(SIRXX1)
  • Restaurering (SIRXX2)
  • Klimakrisen (SIRXX3)

5 studiepoeng per emne. Emnene foregår i 3.semester, og man må velge 1 av 3. 

Følgende valgemner tilbys i tilknytning til basisemnet 00TX00A(LØM(Ledelse, økonomi og markedsføring):

  • Bærekraftsrapportering (SIRXX4)
  • HMS/Kvalitetssikring (SIRXX5)
  • Prosjektledelse (SIRXX6)

5 studiepoeng per emne. Emnene foregår i 4.semester, og man må velge 1 av 3.

Følgende valgemner tilbys i tilknytning til basisemnet 74TT64C(Materialkunnskap):

  • Metaller og mineraler - prosessindustri(SIRX8)
  • Plast(SIRXX9)
  • Byggematerialer(SIRX10)
  • Bioøkonomi-bioraffinering(SIRX11)
  • Materialgjenvinningsteknologier(SIRX12)

5 studiepoeng per emne. Emnene foregår i 4. og 5.semester, og man må velge 3 av 5.

Følgende valgemner tilbys i tilknytning til basisemnet 74TT64C(Energikunnskap):

  • Energisamfunn(SIRX13)
  • Energieffektivisering(SIRX18)

5 studiepoeng per emne. Emnene foregår i 6.semester, og man må velge 1 av 2.

Følgende valgemner tilbys i tilknytning til basisemnet 74TT64H(Sirkulær omstilling og ledelse):

  • Entreprenørskap(SIRX14)
  • Sosialt entreprenørskap(SIRXX15)
  • Industrielle symbioser(SIRX16)

5 studiepoeng per emne. Emnene foregår i 6.semester, og man må velge 1 av 3.

Studiemodeller

Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet, Trondheim
EmneType25 H26 V26 H27 V27 H28 V
Basisemne
55
Basisemne
55
Spesialisering - Realfag
Basisemne
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
Basisemne
55
Spesialisering - Energikunnskap
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
Basisemne
55
Spesialisering - Materialkunnskap
55
 
Valgemne
55
 
Valgemne
55
 
Valgemne
55
 
Valgemne
55
 
Valgemne
55
Basisemne
55
Spesialisering - LØM
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
Basisemne
2.52.5
Basisemne
2.52.5
Basisemne
55
Basisemne
10
Spesialisering - Sirkulær omstilling og ledelse
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
 
Valgemne
5
Basisemne
10

Undervisning og læring

Oppmøte på samlingene er meget viktig for å få godt utbytte av studiet, da disse benyttes til faglige diskusjoner, erfaringsutvekslinger, bedriftsbesøk og eksterne forelesere.

Pensum

Pensum for Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet, Trondheim