Automatisering

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektro
    • Studieprogram
      Automatisering
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Chr. Thams (Orkanger)
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst
    • Studiekostnader
      Per semester: kr 3000 i studieavgift

Om studiet og studieplanen

Studiet gir kunnskap om elektroniske systemer, elektriske systemer, reguleringssystemer, industriell måleteknikk, energitekniske styringssystemer, prosesskontroll, realfaglige redskap som matematikk, og fysikk, yrkesrettet kommunikasjon og ledelse- økonomi og markedsføring.

En automasjonsingeniørs arbeidsområde kan være innenfor offshore-virksomhet, prosess- og produksjonsindustri, bygg-automatisering og forskning og utvikling. Aktuelle stillinger kan være prosjektledere, konstruktører, arbeids- og driftsledere, salg og markedsføring m.m. Utdanningen kvalifiserer også til å undervise som faglærer i videregående skole.

Studiet gir kompetanse for prosjektering og faglig ledelse og tilfredsstiller de teoretiske kvalifikasjonskrav for de som skal ha det faglige ansvaret (elektroinstallatør) i Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr. Studiet tilfredsstiller også de teoretiske kvalifikasjonskravene for de som skal være kvalifisert personell (EKOM-installatør) for ekomnett-autorisasjon (ENA) etter Forskrift om autorisasjon for virksomhet som utfører installasjon og vedlikehold av elektronisk kommunikasjonsnett (autorisasjonsforskriften).

Planen bygger på:

  • Nasjonal plan fra Nasjonalt Fagskoleråd godkjent av NFTF 27.06.2022

Forventet arbeidsmengde for studenten inkludert undervisning/forelesninger og veiledning: 3400 arbeidstimer (heltimer).

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3.

https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Automatisering:

  • Automatiseringsfaget
  • Automatikkmekaniker
  • Avionikerfaget
  • Dataelektronikerfaget
  • Elektrikerfaget
  • Energimontørfaget
  • Energioperatørfaget
  • Elektroreparatørfaget
  • Elektroreparatør
  • Flymotormekanikerfaget
  • Flystrukturmekanikerfaget
  • Flysystemmekanikerfaget'
  • Fjernstyrte undervannsoperasjoner
  • FU-operatør
  • Heismontørfaget
  • Kulde- og varmepumpemotørfaget
  • Låsesmed
  • Maritim elektrikergfaget vg3 i bedrift
  • Produksjonselektronikerfaget
  • Signalmontørfaget
  • Skipselektriker
  • Tavlemontørfaget
  • Telemontør
  • Telekommunikasjonsmontørfaget
  • Togelektrikerfaget
  • Viklerfaget
  • Vikler- og transformatormontørfaget
  • Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.

Link til hjelp før du søker: Hjelp før du søker

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om elektrotekniske begreper, teorier, beregningsmodeller, styringsog reguleringsprinsipper, prosesser, programmeringsspråk, komponenter og verktøy benyttet i automatiserte anlegg og -systemer
  • har kunnskap om måle-, analyse- og beregningsverktøy for automatiserte- og elektriske systemer og elektroniske kommunikasjonssystemer
  • har kunnskap om energioptimalisering i automatiserte anlegg
  • har kunnskap om elektrotekniske komponenter til bruk i automatiserte produksjonssystemer og prosessanlegg
  • har kunnskap om drift- og vedlikeholdsstrategier av automatiserte anlegg, - systemer og -utstyr
  • ​har kunnskap om økonomistyring, organisasjon, HR-funksjon og ledelse samt markedsføringsledelse
  • har kunnskap om realfaglige redskap
  • har kunnskap om HMS, risikovurdering samt prosjekt- og kvalitetsstyring
  • har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt knyttet til eget fagområde
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder ved automatiserte anlegg
  • har kunnskap om automatiseringsbransjen og kjennskap til aktuelle yrkesfelt
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor automatisering
  • kjenner til automatiseringsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatisering

Ferdigheter

Studenten

  • har kunnskap om elektrotekniske begreper, teorier, beregningsmodeller, styringsog reguleringsprinsipper, prosesser, programmeringsspråk, komponenter og verktøy benyttet i automatiserte anlegg og -systemer
  • har kunnskap om måle-, analyse- og beregningsverktøy for automatiserte- og elektriske systemer og elektroniske kommunikasjonssystemer
  • har kunnskap om energioptimalisering i automatiserte anlegg
  • har kunnskap om elektrotekniske komponenter til bruk i automatiserte produksjonssystemer og prosessanlegg
  • har kunnskap om drift- og vedlikeholdsstrategier av automatiserte anlegg, - systemer og -utstyr
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon, HR-funksjon og ledelse samt markedsføringsledelse
  • har kunnskap om realfaglige redskap
  • har kunnskap om HMS, risikovurdering samt prosjekt- og kvalitetsstyring
  • har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt knyttet til eget fagområde
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder ved automatiserte anlegg
  • har kunnskap om automatiseringsbransjen og kjennskap til aktuelle yrkesfelt
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor automatisering
  • kjenner til automatiseringsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatisering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, prosjektere, programmere, gjennomføre og kvalitetssikre automatiserte systemer, alene og som deltaker i gruppe, i tråd med retningslinjer som gjelder for miljø og kvalitet nasjonalt og internasjonalt
  • kan utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med fagfeller og delta i tverrfaglig samarbeid
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen automatisering som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
  • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer

Studiemodeller

Pensum