Automatisering
Studiefakta
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeElektro
- StudieprogramAutomatisering
- Studiepoeng120
- StudiestedChr. Thams
- StudieformDeltid (nettbasert med samlinger)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Studiet gir kunnskap om elektroniske systemer, elektriske systemer, reguleringssystemer, industriell måleteknikk, energitekniske styringssystemer, prosesskontroll, realfaglige redskap som matematikk, og fysikk, yrkesrettet kommunikasjon og ledelse- økonomi og markedsføring.
En automasjonsingeniørs arbeidsområde kan være innenfor offshore-virksomhet, prosess- og produksjonsindustri, bygg-automatisering og forskning og utvikling. Aktuelle stillinger kan være prosjektledere, konstruktører, arbeids- og driftsledere, salg og markedsføring m.m. Utdanningen kvalifiserer også til å undervise som faglærer i videregående skole.
Studiet gir kompetanse for prosjektering og faglig ledelse og tilfredsstiller de teoretiske kvalifikasjonskrav for de som skal ha det faglige ansvaret (elektroinstallatør) i Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr. Studiet tilfredsstiller også de teoretiske kvalifikasjonskravene for de som skal være kvalifisert personell (EKOM-installatør) for ekomnett-autorisasjon (ENA) etter Forskrift om autorisasjon for virksomhet som utfører installasjon og vedlikehold av elektronisk kommunikasjonsnett (autorisasjonsforskriften).
Planen bygger på:
- Nasjonal plan fra Nasjonalt Fagskoleråd godkjent av NFTF 27.06.2022
Forventet arbeidsmengde for studenten inkludert undervisning/forelesninger og veiledning: 3400 arbeidstimer (heltimer).
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3.
https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Automatisering:
- Automatiseringsfaget
- Tavlemontørfaget
- Elektrikerfaget
- Heismontørfaget
- Avionikerfaget
- Dataelektronikerfaget
- Energimontørfaget
- Energioperatørfaget
- Elektroreparatørfaget
- Flymotormekanikerfaget
- Flystrukturmekanikerfaget
- Flysystemmekanikerfaget'
- Fjernstyrte undervannsoperasjoner
- Kulde- og varmepumpemotørfaget
- Maritim elektrikergfaget vg3 i bedrift
- Produksjonselektronikerfaget
- Signalmontørfaget
- Telekommunikasjonsmontørfaget
- Togelektrikerfaget
- Viklerfaget
- Vikler- og transformatormontørfaget
-
Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om elektrotekniske begreper, teorier, beregningsmodeller, styringsog reguleringsprinsipper, prosesser, programmeringsspråk, komponenter og verktøy benyttet i automatiserte anlegg og -systemer
- har kunnskap om måle-, analyse- og beregningsverktøy for automatiserte- og elektriske systemer og elektroniske kommunikasjonssystemer
- har kunnskap om energioptimalisering i automatiserte anlegg
- har kunnskap om elektrotekniske komponenter til bruk i automatiserte produksjonssystemer og prosessanlegg
- har kunnskap om drift- og vedlikeholdsstrategier av automatiserte anlegg, - systemer og -utstyr • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon, HR-funksjon og ledelse samt markedsføringsledelse
- har kunnskap om realfaglige redskap
- har kunnskap om HMS, risikovurdering samt prosjekt- og kvalitetsstyring
- har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt knyttet til eget fagområde
- kan vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder ved automatiserte anlegg
- har kunnskap om automatiseringsbransjen og kjennskap til aktuelle yrkesfelt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor automatisering
- kjenner til automatiseringsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatisering
Ferdigheter
Studenten
- har kunnskap om elektrotekniske begreper, teorier, beregningsmodeller, styringsog reguleringsprinsipper, prosesser, programmeringsspråk, komponenter og verktøy benyttet i automatiserte anlegg og -systemer
- har kunnskap om måle-, analyse- og beregningsverktøy for automatiserte- og elektriske systemer og elektroniske kommunikasjonssystemer
- har kunnskap om energioptimalisering i automatiserte anlegg
- har kunnskap om elektrotekniske komponenter til bruk i automatiserte produksjonssystemer og prosessanlegg
- har kunnskap om drift- og vedlikeholdsstrategier av automatiserte anlegg, - systemer og -utstyr
- har kunnskap om økonomistyring, organisasjon, HR-funksjon og ledelse samt markedsføringsledelse
- har kunnskap om realfaglige redskap
- har kunnskap om HMS, risikovurdering samt prosjekt- og kvalitetsstyring
- har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt knyttet til eget fagområde
- kan vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder ved automatiserte anlegg
- har kunnskap om automatiseringsbransjen og kjennskap til aktuelle yrkesfelt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor automatisering
- kjenner til automatiseringsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatisering
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, prosjektere, programmere, gjennomføre og kvalitetssikre automatiserte systemer, alene og som deltaker i gruppe, i tråd med retningslinjer som gjelder for miljø og kvalitet nasjonalt og internasjonalt
- kan utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med fagfeller og delta i tverrfaglig samarbeid
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen automatisering som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
- kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer