Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Levanger
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Dagens og morgendagens behov for å ta i bruk ny teknologi innebærer utfordringer både for samfunnet generelt og innen helse- og sosialsektoren spesielt. Dette innebærer behov for nytenking og økt kompetanse innen IKT generelt og pasientrettede IKT-systemer spesielt. For å imøtekomme endringer i arbeidsoppgaver, arbeidsmetoder og ny digital arbeidsflyt i forbindelse med innføring av Helseplattformen, trenger man å styrke kompetansen hos administrativt ansatte.

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

c) Fagbrev/vitnemål som kvalifiserer for inntak til Helseadministrasjon og pasientrettede IKT systemer:

  • Ambulansefaget
  • Helsesekretær
  • Tannhelsesekretær
  • Kontor- og administrasjonsfaget
  • Helsefagarbeider (tidl.omsorgsarbeider og hjelpepleier)
  • Portørfaget
  • Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.

Link til hjelp før du søker: Hjelp før du søker

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om kunde- og saksbehandling, dokumentasjon, informasjon- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og elektroniske systemer i helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om kommunikasjon, service, kundebehandling og samarbeid
  • har kunnskap om medisinsk terminologi
  • har innsikt i lovverk som regulerer saksbehandling og personaladministrasjon innen helse- og omsorgstjenesten
  • har kjennskap til ulike virksomheter innenfor helse- og omsorgstjenesten og organiseringen av disse
  • forstår betydningen av god kommunikasjon, etikk og personvern i helse- og omsorgsadministrasjonen
  • kan oppdatere sin kunnskap om pasientdokumentasjon og administrasjon innen helse- og omsorgstjeneste

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende krav til saksbehandling og dokumentasjon i helse- og omsorgsadministrasjon
  • kan anvende IKT- verktøy i kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
  • kan anvende kommunikasjonsformer profesjonelt i samarbeid med brukere, pårørende og andre yrkesgrupper
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid med saksbehandling innen helse- og omsorgstjenesten
  • kan kartlegge behovet for saksbehandlingsrutiner som sikrer krav til kvalitet og dokumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer krav til kunde- og saksbehandling, dokumentasjon og IKT- verktøy i helse- og omsorgsadministrasjon
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med saks- og kundebehandling som ivaretar personvern
  • kan utføre service, kundebehandling og samarbeid med brukere, pårørende og andre yrkesgrupper etter gjeldende krav til kvalitet og dokumentasjon
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med brukere, pårørende og medarbeidere for å sikre god kvalitet i kunde- og saksbehandlingstilbudet
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen kunde- og saksbehandling gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen 

Studiemodeller

Praksis

Praksis utgjør 300 timer av samlet studietid tilsvarende 40 dager. Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet, og fravær utover 10 % fører til ikke godkjent praksis.

Skolen har utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av praksis (Praksismappe). 

Hvem skaffer praksisplass?                                                                         

Studiestedet har ansvar for å skaffe og godkjenne praksisplasser.                                  

For å sikre at studentene får praksis på arbeidsplasser med høy faglig og innholdsmessig standard, har skolen inngått samarbeidsavtaler med helseforetak og kommunale institusjoner.  

Deler av praksisen kan legges til egen arbeidsplass. Krav til praksisveileder: Teamkoordinator eller tilsvarende med minimum 5 års yrkespraksis innen det aktuelle fagområdet. 

Gjennomføring                                                                                                  

Praksis kan gjennomføres på to måter:  

  1. Praksis gjennomføres på annet arbeidsted enn der studenten har sitt tilsetningsforhold. Praksisstedet skal være innen fordypningsområdet.  

  2. Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Studenter som gjennomfører praksis som prosjekt på egen arbeidsplass skal ha to ukers obligatorisk observasjonspraksis på en annen arbeidsplass innen fordypningsområdet. Disse ukene tas av de 10 ukene som er avsatt til praksisgjennomføring. Studentene må i praksisperioden gjøre et endringsarbeid/ utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. (Se også "Praksismappe".) 

Skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket. Skikkethetsvurdering skal gjennomføres gjennom hele studiet og er en forutsetning for at studenten kan få vitnemål etter fullført utdanning, jf. lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26. 

Pensum

Pensum for Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer Deltid/samlingsbasert