Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
Studiefakta
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng60
- StudiestedLevanger
- StudieformDeltid (nettbasert med samlinger)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Dagens og morgendagens behov for å ta i bruk ny teknologi innebærer utfordringer både for samfunnet generelt og innen helse- og sosialsektoren spesielt. Dette innebærer behov for nytenking og økt kompetanse innen IKT generelt og pasientrettede IKT-systemer spesielt. For å imøtekomme endringer i arbeidsoppgaver, arbeidsmetoder og ny digital arbeidsflyt i forbindelse med innføring av Helseplattformen, trenger man å styrke kompetansen hos administrativt ansatte.
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Helseadministrasjon og pasientrettede IKT systemer:
- Helsesekretær
- Tannhelsesekretær
- Kontor- og administrasjonsfaget
- Helsefagarbeider (tidl.omsorgsarbeider og hjelpepleier)
- Portørfaget
-
Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om kunde- og saksbehandling, dokumentasjon, informasjon- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og elektroniske systemer i helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om kommunikasjon, service, kundebehandling og samarbeid
- har kunnskap om medisinsk terminologi
- har innsikt i lovverk som regulerer saksbehandling og personaladministrasjon innen helse- og omsorgstjenesten
- har kjennskap til ulike virksomheter innenfor helse- og omsorgstjenesten og organiseringen av disse
- forstår betydningen av god kommunikasjon, etikk og personvern i helse- og omsorgsadministrasjonen
- kan oppdatere sin kunnskap om pasientdokumentasjon og administrasjon innen helse- og omsorgstjeneste
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende krav til saksbehandling og dokumentasjon i helse- og omsorgsadministrasjon
- kan anvende IKT- verktøy i kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
- kan anvende kommunikasjonsformer profesjonelt i samarbeid med brukere, pårørende og andre yrkesgrupper
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid med saksbehandling innen helse- og omsorgstjenesten
- kan kartlegge behovet for saksbehandlingsrutiner som sikrer krav til kvalitet og dokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer krav til kunde- og saksbehandling, dokumentasjon og IKT- verktøy i helse- og omsorgsadministrasjon
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med saks- og kundebehandling som ivaretar personvern
- kan utføre service, kundebehandling og samarbeid med brukere, pårørende og andre yrkesgrupper etter gjeldende krav til kvalitet og dokumentasjon
- kan bygge relasjoner og samarbeide med brukere, pårørende og medarbeidere for å sikre god kvalitet i kunde- og saksbehandlingstilbudet
- kan utvikle arbeidsmetoder innen kunde- og saksbehandling gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er organisert som et deltidsstudium, stedbasert med samlinger. Studiets emner er fordelt over to år (76 uker).