74HH77A Felles innholdsdel

  • Emnefakta

    • Emnekode
      74HH77A
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Levanger
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      truso@feide.trondelagfylke.no

Tema

  • Arbeidsformer og metoder i studiet
  • Helsefagene i samfunnet
  • Etikk
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Sosiologi og psykologi 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå 
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og –former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og –former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
  • kan ivareta taushetsplikt og prinsipper om personvern • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll 

Arbeidskrav

80% oppmøte på samlinger 

2 individuelle arbeidskrav, hvor ett av de er et refleksjonsnotat

1 gruppe arbeidskrav med presentasjon

1 studiekrav

Det kan komme noen innleveringer som følge av asynkron undervisning, disse gis det ikke karakter på

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1.1
Skriftlig
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2.1
Presentasjon
Muntlig fremlegg
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3.1
Skriftlig
Arbeidskrav
Historien om meg
Skriftlig
Studiekrav

Vurdering

 På vitnemålet/karakterutskriften gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås

Pensum

74HH77A Felles innholdsdel

Program som bruker emnet

  • Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer