74HH77A Felles innholdsdel
Emnefakta
- Emnekode74HH77A
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng10
- StudiestedLevanger
- Start2025 Høst
- Emneansvarligtruso@feide.trondelagfylke.no
Tema
- Arbeidsformer og metoder i studiet
- Helsefagene i samfunnet
- Etikk
- Kommunikasjon og samhandling
- Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og –former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og –former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
- kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
- kan ivareta taushetsplikt og prinsipper om personvern • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Arbeidskrav
80% oppmøte på samlinger
2 individuelle arbeidskrav, hvor ett av de er et refleksjonsnotat
1 gruppe arbeidskrav med presentasjon
1 studiekrav
Det kan komme noen innleveringer som følge av asynkron undervisning, disse gis det ikke karakter på
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1.1 | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2.1 | Presentasjon Muntlig fremlegg | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 3.1 | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Historien om meg | Skriftlig | Studiekrav |
Vurdering
På vitnemålet/karakterutskriften gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås
Pensum
74HH77A Felles innholdsdel
Program som bruker emnet
- Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer