Matteknikk

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Mat og reiseliv
    • Studieprogram
      Matteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Trondheim
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Dette deltidsstudiet passer for deg som jobber i eller har ønske om å jobbe innenfor matbransjen og som ønsker å øke din kompetanse. Etter endt studium får du tittelen fagskoleingeniør. Studiet gir tverrfaglig forståelse og kunnskap om ulike produksjonsprosesser i næringsmiddelindustri, råvarer, håndtering og kvalitetskrav ved produksjon av næringsmidler. Samt teamarbeid og utvikling av godt fysisk og sosialt arbeidsmiljø med praktisk ledelse, organisering og drift av en organisasjon.

Utdanningens innhold

  • produksjonsprosesser i matindustrien
  • råvarekunnskap
  • mikrobiologi og kjemi
  • laboratoriearbeid
  • regelverk, mattrygghet og HMS i matindustri
  • teamarbeid og arbeidsmiljø
  • ledelse, organisering og drift av virksomhet

Organisering av studiet

Studiet er organisert i seks obligatoriske samlinger pr. år, samt en obligatorisk samling det siste halvåret hvor det kun arbeides med hovedprosjektet. Undervisningen på samling foregår i klasserom og i laboratorium/verksted. Tiden mellom samlingene følges opp med selvstendig nettstøttet arbeid. Samlingene er et samarbeid mellom Trøndelag høyere yrkesfagskole og matteknologisk utdanning ved NTNU.

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

Dokumentert yrkeserfaring på minst 5 år innen områdene listet under, er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse. Minimum 3 år skal være i produksjon av matprodukter for menneskeføde. De resterende to årene kan være fra pakking av produkter, råvaremottak, ferdigvarelager eller laboratoriearbeid i en matbedrift.

  • lokalmatindustrien
  • restaurantbransjen
  • landbruk
  • fiskeri
  • oppdrettsnæringen

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til MatTeknikk:

  • Akvakultur (fagbrev)
  • Baker (svennebrev)
  • Butikkslakter (svennebrev)
  • Fiske og fangst (fagbrev)
  • Industriell matproduksjon (fagbrev)
  • Institusjonskokk (fagbrev)
  • Kjøttskjærer (svennebrev)
  • Kokk (fagbrev)
  • Konditor (svennebrev)
  • Pølsemaker (svennebrev)
  • Reindrift (fagbrev)
  • Sjømathandler (fagbrev)
  • Sjømatproduksjon (fagbrev)
  • Slakter (svennebrev)
  • Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.

Link til hjelp før du søker: Hjelp før du søker

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om råstoff, produksjonsteknikker, utstyr og prosesser som anvendes for å utvikle produkter fra råvare til ferdig produkt
  • har kunnskap om matkvalitet, definert som matens kjemi og mikrobiologi, sensoriske egenskaper og prosessers innvirkning samt tilhørende analysemetoder
  • har kunnskap om økonomistyring, markedsføring, organisasjon og ledelse
  • har kunnskap om prosjektledelse og prosjektstyring
  • har kunnskap om kvalitetsledelse og styringssystemer for mattrygghet og HMS i henhold til lover, forskrifter og standarder som gjelder for matindustrien
  • kjenner til mattradisjoner og matindustriens plass i samfunnet
  • har kunnskap om bærekraftig matproduksjon og vet at matbransjen spiller en viktig rolle her
  • har kjennskap til teknologisk utvikling i prosessindustrien som har betydning for matproduksjon
  • har innsikt i sine utviklingsmuligheter i matbransjen basert på evne til å oppdatere kunnskapen sin på fagfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av råvarer, produksjonsteknikker, utstyr, prosesser og analyser innenfor matproduksjon
  • kan finne og henvise til valg av metoder og prinsipper innenfor prosjektledelse, kvalitetsledelse og HMS-ledelse for å sikre trygg matproduksjon og trygge arbeidsforhold
  • kan reflektere over egen praksis innenfor matproduksjon og justere denne i samarbeid med andre
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon samt markeds- og ledelsesutfordringer og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
  • kan identifisere relevante bærekraftsutfordringer knyttet til ulike steg i verdikjeden ved matproduksjon
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger innenfor matproduksjon, og vurdere dette opp mot lover, forskrifter,  standarder og normer som er aktuelle for fagområdet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere produksjonsprosesser fra råvare til ferdig produkt, alene og som deltaker eller leder i en gruppe, i tråd med aktuelt lovverk
  • kan utveksle synspunkter med aktører i matbransjen og delta i diskusjoner om økonomistyring, utvikling av matvarekvalitet og -trygghet samt etisk og bærekraftig produksjon knyttet til prosessene fra råvare til ferdig produkt
  • kan innenfor egen kompetanse og eget ansvarsområde oppdatere kunnskapen sin om matproduksjon og produksjonstekniske prosesser
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å kombinere erfaring med ny kunnskap om teknologi og bærekraftig matproduksjon som kan føre til nyskaping i matindustrien

Studiemodeller

Pensum

Pensum for Matteknikk