Matteknikk
Studiefakta
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeMat og reiseliv
- StudieprogramMatteknikk
- Studiepoeng120
- StudiestedTrondheim
- StudieformDeltid (nettbasert med samlinger)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Utdanningen bygger på yrkesfaglig utdanning eller realkompetanse og leverer fagskoleingeniører med teknisk lederkompetanse til matbransjen. Matteknikk er en høyere yrkesfaglig utdanning som gir 120 studiepoeng. Etter endt utdanning skal studenten ha kompetanse til å fylle ulike roller innen matbransjen, innen f.eks. matproduksjonsbedrifter, tilsynsorganer og laboratorievirksomheter.
Utviklingen innen fagområdet skjer i høyt tempo, utdanningen skal bidra til å dekke matbransjens kompetansebehov, med økende fokus på bærekraft, digitalisering og automatisering. Som fagskoleingeniør får man tverrfaglig kompetanse innen matkunnskap, prosessteknologi, kvalitetssystemer og lederskap til å planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene, eller som deltaker/leder i en gruppe. Studenten får kunnskap om begreper, teorier, prosesser og verktøy som anvendes innen matbransjen, og lærer å forholde deg til gjeldende normer, standarder, lover og forskrifter innen fagfeltet. I en stadig utviklende matbransje får fagskoleingeniøren en viktig kompetanse, og kan bidra til organisasjonsutvikling, nyskapning, innovasjon og bærekraftig drift.
Forventet arbeidsmengde for studenten inkludert undervisning/forelesninger og veiledning: 3000 arbeidstimer (heltimer)
Studieplanen bygger på nasjonal plan.
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
a) Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
Dokumentert yrkeserfaring på minst 5 år innen områdene listet under, er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse. Minimum 3 år skal være i produksjon av matprodukter for menneskeføde. De resterende to årene kan være fra pakking av produkter, råvaremottak, ferdigvarelager eller laboratoriearbeid i en matbedrift.
- lokalmatindustrien
- restaurantbransjen
- landbruk
- fiskeri
- oppdrettsnæringen
c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til MatTeknikk:
- Akvakultur (fagbrev)
- Baker (svennebrev)
- Butikkslakter (svennebrev)
- Fiske og fangst (fagbrev)
- Industriell matproduksjon (fagbrev)
- Institusjonskokk (fagbrev)
- Kjøttskjærer (svennebrev)
- Kokk (fagbrev)
- Konditor (svennebrev)
- Pølsemaker (svennebrev)
- Reindrift (fagbrev)
- Sjømathandler (fagbrev)
- Sjømatproduksjon (fagbrev)
- Slakter (svennebrev)
- Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om råstoff, produksjonsteknikker, utstyr og prosesser som anvendes for å utvikle produkter fra råvare til ferdig produkt
- har kunnskap om matkvalitet, definert som matens kjemi og mikrobiologi, sensoriske egenskaper og prosessers innvirkning samt tilhørende analysemetoder
- har kunnskap om økonomistyring, markedsføring, organisasjon og ledelse
- har kunnskap om prosjektledelse og prosjektstyring
- har kunnskap om kvalitetsledelse og styringssystemer for mattrygghet og HMS i henhold til lover, forskrifter og standarder som gjelder for matindustrien
- kjenner til mattradisjoner og matindustriens plass i samfunnet
- har kunnskap om bærekraftig matproduksjon og vet at matbransjen spiller en viktig rolle her
- har kjennskap til teknologisk utvikling i prosessindustrien som har betydning for matproduksjon
- har innsikt i sine utviklingsmuligheter i matbransjen basert på evne til å oppdatere kunnskapen sin på fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av råvarer, produksjonsteknikker, utstyr, prosesser og analyser innenfor matproduksjon
- kan finne og henvise til valg av metoder og prinsipper innenfor prosjektledelse, kvalitetsledelse og HMS-ledelse for å sikre trygg matproduksjon og trygge arbeidsforhold
- kan reflektere over egen praksis innenfor matproduksjon og justere denne i samarbeid med andre
- kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon samt markeds- og ledelsesutfordringer og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
- kan identifisere relevante bærekraftsutfordringer knyttet til ulike steg i verdikjeden ved matproduksjon
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger innenfor matproduksjon, og vurdere dette opp mot lover, forskrifter, standarder og normer som er aktuelle for fagområdet
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere produksjonsprosesser fra råvare til ferdig produkt, alene og som deltaker eller leder i en gruppe, i tråd med aktuelt lovverk
- kan utveksle synspunkter med aktører i matbransjen og delta i diskusjoner om økonomistyring, utvikling av matvarekvalitet og -trygghet samt etisk og bærekraftig produksjon knyttet til prosessene fra råvare til ferdig produkt
- kan innenfor egen kompetanse og eget ansvarsområde oppdatere kunnskapen sin om matproduksjon og produksjonstekniske prosesser
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å kombinere erfaring med ny kunnskap om teknologi og bærekraftig matproduksjon som kan føre til nyskaping i matindustrien