Barsel- og barnepleie

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Barsel og barnepleie
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Levanger
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

En fagskoleutdanning i barsel- og barnepleie er et viktig bidrag til å gi gode helsetjenester innenfor dette fagområdet. Med mer differensiert og spesialisert fødselsomsorg, og brukere som stiller krav til kvalitet og medbestemmelse, stilles det store krav til yrkesutøveren.  

Helsedirektoratet har i 2014 gitt føringer for barselomsorgen gjennom «Nytt liv og trygg barseltid for familie - Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen (IS-2057)», som skal bidra til en trygg barselomsorg. Uavhengig av om mor og barn er hjemme eller på sykehus den første perioden av barseltiden, skal den tilrettelegges slik at den blir forutsigbar og familievennlig. En kontinuitet i omsorgen er en forutsetning, og kunnskap om familien gjør det enklere for helsepersonell å tilrettelegge et forutsigbart pasientforløp.  

Fagutdanningen i barsel- og barnepleie har som mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere som kan ta initiativ til å utføre målrettet pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, friske nyfødte barn, syke barn og deres pårørende. Denne studieplanen er bygget over samme lest som andre fagskoleutdanninger i helse- og sosialfag, med felles Modul 1. Tittelen på studiet er dekkende for innholdet, og beskriver hva studenten kan arbeide med etter avlagt eksamen. 

Planen bygger på nasjonal plan. 

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er: 
 
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3 

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under. 

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene. 

Vi gjør oppmerksom på at studiet ikke gir autoriasjon. Ved opptak på bakgrunn av realkompetanse uten autorisasjon til å utøve et lovregulert helsefaglig yrke kan man få utfordringer med praksisplass og jobb ved sykehus etter endt studie.

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Barsel- og barnepleie: 

  • Helsefagarbeider 

  • Ambulansefagarbeider 

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten  

  • har kunnskap om befruktning, fosterets utvikling, fysiske og psykiske endringer og plager i svangerskapet og neonatal påvirkning 
  • har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning 
  • har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnen og det nyfødte barnet, amming og komplikasjoner som kan oppstå i barseltiden 
  • har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og utviklingstilpasset neonatal omsorg 
  • har kunnskap om barns normale utvikling, faktorer som kan true denne, sykdommer hos barn og observasjon og pleie av barn ut fra barnets behov og funksjonsnivå 
  • har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer 
  • har kunnskap om helsesektoren, etikk, kommunikasjon, sosiologi og psykologi rettet mot gravide, fødende, barselkvinnen og barnet 
  • har innsikt i sentrale lover og forskrifter som regulerer og ivaretar fødekvinnen, barn, pasienter, pårørende og yrkesutøveres rettigheter og plikter 
  • har kunnskap om organisering av helsetjenester og kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike aktører knyttet til barsel- og barnepleie 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barsel- og barnepleie, helsefremmende og forebyggende arbeid 
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og sitt eget kompetanseområde i behandling og utøvelse av omsorg til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet og pårørende 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel- og barseltid og barnet fra 0 – 18 år, for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner 
  • kan anvende observasjon for å delta i behandling og pleie til gravide med komplikasjoner, fødende, barselkvinnen og barnet 
  • kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av det nyfødte barnet og barselkvinnen og i forhold til amming 
  • kan anvende kommunikasjon og samhandling for å skape tillit, forberede og veilede barn i ulik alder og modningsnivå, og deres omsorgspersoner 
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet opp mot yrkesfeltet barsel- og barnepleie 
  • kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende neonatalt utviklingsbasert stell og pleie ut fra disse 
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og iverksette tiltak knyttet til den fødende-, barnets-, og barselkvinnens behov

Generell kompetanse

Studenten  

  • har forståelse for etiske problemstillinger knyttet til ulike sosiale strukturer og ulik kulturell bakgrunn hos den fødende, barselkvinnen og deres pårørende 
  • har forståelse for, og kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i eget arbeid med barnet, barselkvinnen og pårørende 
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis i fagfeltet barsel- og barnepleie og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk 
  • kan utføre pleie og omsorg til den fødende og barselkvinnen ut ifra individuelle behov 
  • kan utføre neonatal utviklingstilpasset omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med omsorgspersoner og annet helsepersonell 
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse innen fagfeltet barsel- og barnepleie 
  • kan utvikle tjenestetilbudet gjennom erfaring- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie

Studiets struktur og oppbygning

Studiet er et deltidsstudium på 60 studiepoeng over 2 år med fysiske samlinger og noe nettstøtte. Studiet er inndelt i ulike emner. Det er ulike former for obligatorisk arbeidskrav i hvert emne. Studiet avsluttes med et skriftlig hovedprosjekt med en påfølgende muntlig presentasjon. Praksis er inkludert i studiet med en varighet på 12 uker; 4-5 uker ved barselavdeling, 4-5 uker ved fødeavdeling og 2-4 uker ved barneinstitusjon. Alle studenter som fullfører og består utdanningen, vil få vitnemål med gradsbenevnelsen "Vocationel Diploma", på norsk, fagskolegrad. 

Studiemodeller

Barsel- og barnepleie, deltid

Pensum

Pensum for Barsel- og barnepleie, deltid