Barsel- og barnepleie
Studiefakta
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramBarsel og barnepleie
- Studiepoeng60
- StudiestedLevanger
- StudieformDeltid (nettbasert med samlinger)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Er du interessert i en videreutdanning? Har du lyst til å lære mer om fødsel- og barseltid og barnesykepleie?
Hva lærer du?
Barsel- og barnepleieutdanningen gir deg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innen temaer som omfatter fødsel- og barseltid, det friske og det syke nyfødte barnet, og oppfølging av friske og syke barn fra 0-18 år. Du vil etter endt utdanning kvalifiseres for bl.a. arbeid på føde- og barselavdelinger, barneavdelinger, i kommunehelsetjenesten, i ulike institusjoner og andre arbeidsplasser med barn involvert.
Organisering av studiet
Studiet er et deltidsstudium på 60 studiepoeng over 2 år med fysiske samlinger og noe nettstøtte. Studiet er inndelt i ulike emner. Det er ulike former for obligatorisk arbeidskrav i hvert emne. Studiet avsluttes med et skriftlig hovedprosjekt med en påfølgende muntlig presentasjon. Praksis er inkludert i studiet med en varighet på 12 uker; 4-5 uker ved barselavdeling, 4-5 uker ved fødeavdeling og 2-4 uker ved barneinstitusjon. Alle studenter som fullfører og består utdanningen, vil få vitnemål med gradsbenevnelsen "Vocationel Diploma", på norsk, fagskolegrad.
Oppbygging av studiet
Studiet bygger på nasjonal plan utarbeidet av Nasjonalt fagskoleråd.
- Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene
- Emne 2: Svangerskapet
- Emne 3: Fødsel- og barseltid
- Emne 4: Det premature barnet
- Emne 5: Barnesykepleie
- Emne 6: Hovedprosjekt
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
MERK: Punkt b) gjelder kun søkere som har autoriasjon som helsepersonell.
b) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Barsel- og barnepleie:
-
Helsefagarbeider
-
Ambulansefagarbeider
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om befruktning, fosterets utvikling, fysiske og psykiske endringer og plager i svangerskapet og neonatal påvirkning
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
- har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnen og det nyfødte barnet, amming og komplikasjoner som kan oppstå i barseltiden
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og utviklingstilpasset neonatal omsorg
- har kunnskap om barns normale utvikling, faktorer som kan true denne, sykdommer hos barn og observasjon og pleie av barn ut fra barnets behov og funksjonsnivå
- har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om helsesektoren, etikk, kommunikasjon, sosiologi og psykologi rettet mot gravide, fødende, barselkvinnen og barnet
- har innsikt i sentrale lover og forskrifter som regulerer og ivaretar fødekvinnen, barn, pasienter, pårørende og yrkesutøveres rettigheter og plikter
- har kunnskap om organisering av helsetjenester og kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike aktører knyttet til barsel- og barnepleie
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barsel- og barnepleie, helsefremmende og forebyggende arbeid
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og sitt eget kompetanseområde i behandling og utøvelse av omsorg til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet og pårørende
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel- og barseltid og barnet fra 0 – 18 år, for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
- kan anvende observasjon for å delta i behandling og pleie til gravide med komplikasjoner, fødende, barselkvinnen og barnet
- kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av det nyfødte barnet og barselkvinnen og i forhold til amming
- kan anvende kommunikasjon og samhandling for å skape tillit, forberede og veilede barn i ulik alder og modningsnivå, og deres omsorgspersoner
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet opp mot yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende neonatalt utviklingsbasert stell og pleie ut fra disse
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og iverksette tiltak knyttet til den fødende-, barnets-, og barselkvinnens behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske problemstillinger knyttet til ulike sosiale strukturer og ulik kulturell bakgrunn hos den fødende, barselkvinnen og deres pårørende
- har forståelse for, og kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i eget arbeid med barnet, barselkvinnen og pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis i fagfeltet barsel- og barnepleie og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan utføre pleie og omsorg til den fødende og barselkvinnen ut ifra individuelle behov
- kan utføre neonatal utviklingstilpasset omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med omsorgspersoner og annet helsepersonell
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse innen fagfeltet barsel- og barnepleie
- kan utvikle tjenestetilbudet gjennom erfaring- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er et deltidsstudium på 60 studiepoeng over 2 år med fysiske samlinger og noe nettstøtte. Studiet er inndelt i ulike emner. Det er ulike former for obligatorisk arbeidskrav i hvert emne. Studiet avsluttes med et skriftlig hovedprosjekt med en påfølgende muntlig presentasjon. Praksis er inkludert i studiet med en varighet på 12 uker; 4-5 uker ved barselavdeling, 4-5 uker ved fødeavdeling og 2-4 uker ved barneinstitusjon. Alle studenter som fullfører og består utdanningen, vil få vitnemål med gradsbenevnelsen "Vocationel Diploma", på norsk, fagskolegrad.
Studiemodeller
Praksis
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.
I løpet av studiet skal det gjennomføres 12 uker med obligatorisk praksis,
Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet, og fravær utover 10 % fører til ikke godkjent praksis.
Skolen har utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av praksis (Praksismappe).
Studenten må søke og levere politiattest til skolen før første praksisperiode. (Se Forskrift om fagskoleutdanning Kapittel 3 Vurdering av skikkethet og krav om politiattest.
https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2017-06-28-1244/KAPITTEL_3)
Ved gjennomført praksis, vil læringsutbyttet for praksis være dekket.
Skikkethetsvurdering
Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket.
Skikkethetsvurdering skal gjennomføres gjennom hele studiet og er en forutsetning for at studenten kan få vitnemål etter fullført utdanning, jf. lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26.
Skikkethetsvurdering skal gjennomføres gjennom hele studiet og er en forutsetning for at studenten kan få vitnemål etter fullført utdanning, jf. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859