74HH07A Felles innholdsdel
Emnefakta
- Emnekode74HH07A
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramBarsel og barnepleie
- Studiepoeng10
- StudiestedLevanger
- Start2025 Høst
- Emneansvarliglinguv@feide.trondelagfylke.no, henho@feide.trondelagfylke.no
Tema
- Arbeidsformer og metoder i studiet
- Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
- Etikk
- Kommunikasjon og samhandling
- Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk
- Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidskrav
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Presentasjon av meg selv | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Gruppeoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Individuelt arbeidskrav | Skriftlig | Arbeidskrav | Refleksjonsnotat til gruppeoppgave |
Vurdering
Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Emnekarakter | A-F | Individuell |
Fagstoff
Veiledende liste over aktuelt fagstoff 1a) Arbeidsformer og metoder i studiet:
1b) Helse- og oppvekstfagene i samfunnet:
1c) Etikk:
1d) Kommunikasjon og samhandling
1e) Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk:
1f) Sosiologi og psykologi:
|
Pensum
74HH07A Felles innholdsdel
Program som bruker emnet
- Barsel og barnepleie