74HH07A Felles innholdsdel

  • Emnefakta

    • Emnekode
      74HH07A
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Barsel og barnepleie
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Stjørdal
    • Start
      2026 Høst
    • Emneansvarlig
      Linda Guvsám, Henriette Hoven

Tema

1a) Arbeidsformer og tema:

  • Aktiv læring
  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Informasjonsteknologi

1b) Helse- og oppvekstfagene i samfunnet:

  • Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
  • Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling

1c) Etikk:

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller 
  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Makt, tvang og kontroll

1d) Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

1e) Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk:

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og oppvekstpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
  • Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling

1f) Sosiologi og psykologi:

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse

Læringsaktiviteter

Følgende undervisningsformer og læringsaktiviteter kan bli benyttet i emnet:

  • Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.  
  • Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning og gruppearbeid
  • Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper
  • Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid
  • Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling  
  • Simulering: Øving på praksisnære situasjoner 
  • Selvstudium: Arbeid med studiet på egenhånd

Arbeidsinnsats

Samlingene er en sentral del av studiet, tilstedeværelse og aktiv deltakelse på alle samlinger er en forutsetning for å nå læringsmålene. Studentene forventes å være forberedt, ta ansvar for egen læring og bidra til et godt faglig læringsmiljø som støtter fagets progresjon.

Arbeidskrav

Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent for å bestå emnet.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravOmfangKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1: Presentasjon av meg selv
Skriftlig
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1 “Presentasjon av meg selv”, skal vise at studenten behersker teknisk gjennomføring i Teams. Kravet inngår ikke i emnekarakteren, men må godkjennes for at studenten skal kunne bestå emnet.
Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave
Presentasjon
Muntlig fremlegg
Arbeidskrav
Studentene gjennomfører en gruppeoppgave som avsluttes med en muntlig presentasjon. Deltakelse vurderes som godkjent/ikke godkjent. Dette arbeidskravet må godkjennes for at studenten skal kunne gjennomføre arbeidskrav 3.
Arbeidskrav 3: Individuelt arbeidskrav
Presentasjon
Arbeidskrav
Etter gruppeoppgaven leverer hver student en individuell videorefleksjon. Denne vurderes med karakter A–F. Sammen med deltakelse i gruppeoppgaven utgjør de to arbeidskravene 40 % av den totale emnekarakteren.
Arbeidskrav 4: Individuelt arbeidskrav
Skriftlig
Arbeidskrav
Hver student leverer en skriftlig individuell oppgave. Denne vektes 60% av emnekarakteren, og vurderes med karakter A–F.

Vurdering

Emnekarakteren settes på bakgrunn av innleverte arbeidskrav. Alle arbeidskrav i et emne må være godkjent for at emnet skal bestås. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetKommentar
Emnekarakter
A-F
Individuell

Fagstoff

 

 

 

Pensum

74HH07A Felles innholdsdel

Program som bruker emnet

  • Barsel og barnepleie