74HH07A Felles innholdsdel
Emnefakta
- Emnekode74HH07A
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramBarsel og barnepleie
- Studiepoeng10
- StudiestedStjørdal
- Start2026 Høst
- EmneansvarligLinda Guvsám, Henriette Hoven
Tema
1a) Arbeidsformer og tema:
- Aktiv læring
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Informasjonsteknologi
1b) Helse- og oppvekstfagene i samfunnet:
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
- Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
1c) Etikk:
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Etikk og moral, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Menneskerettighetene
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Makt, tvang og kontroll
1d) Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
1e) Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk:
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og oppvekstpolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
- Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- Økonomi og finansiering
- Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling
1f) Sosiologi og psykologi:
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Læringsaktiviteter
Følgende undervisningsformer og læringsaktiviteter kan bli benyttet i emnet:
- Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
- Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning og gruppearbeid
- Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper
- Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid
- Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
- Simulering: Øving på praksisnære situasjoner
- Selvstudium: Arbeid med studiet på egenhånd
Arbeidsinnsats
Samlingene er en sentral del av studiet, tilstedeværelse og aktiv deltakelse på alle samlinger er en forutsetning for å nå læringsmålene. Studentene forventes å være forberedt, ta ansvar for egen læring og bidra til et godt faglig læringsmiljø som støtter fagets progresjon.
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent for å bestå emnet.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Omfang | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
Arbeidskrav 1: Presentasjon av meg selv | Skriftlig | Arbeidskrav | Arbeidskrav 1 “Presentasjon av meg selv”, skal vise at studenten behersker teknisk gjennomføring i Teams. Kravet inngår ikke i emnekarakteren, men må godkjennes for at studenten skal kunne bestå emnet. | |
Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave | Presentasjon Muntlig fremlegg | Arbeidskrav | Studentene gjennomfører en gruppeoppgave som avsluttes med en muntlig presentasjon. Deltakelse vurderes som godkjent/ikke godkjent. Dette arbeidskravet må godkjennes for at studenten skal kunne gjennomføre arbeidskrav 3. | |
Arbeidskrav 3: Individuelt arbeidskrav | Presentasjon | Arbeidskrav | Etter gruppeoppgaven leverer hver student en individuell videorefleksjon. Denne vurderes med karakter A–F. Sammen med deltakelse i gruppeoppgaven utgjør de to arbeidskravene 40 % av den totale emnekarakteren. | |
Arbeidskrav 4: Individuelt arbeidskrav | Skriftlig | Arbeidskrav | Hver student leverer en skriftlig individuell oppgave. Denne vektes 60% av emnekarakteren, og vurderes med karakter A–F. |
Vurdering
Emnekarakteren settes på bakgrunn av innleverte arbeidskrav. Alle arbeidskrav i et emne må være godkjent for at emnet skal bestås.
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
Emnekarakter | A-F | Individuell |
Fagstoff
Pensum
74HH07A Felles innholdsdel
Program som bruker emnet
- Barsel og barnepleie