74HH07B Barnesykepleie

  • Emnefakta

    • Emnekode
      74HH07B
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Barsel og barnepleie
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Levanger
    • Start
      2026 Høst
    • Emneansvarlig
      linguv@feide.trondelagfylke.no, henho@feide.trondelagfylke.no

Tema

  • Barnets normale utvikling
  • Vanlige sykdommer hos barn og behandling av disse
  • Omsorg for det syke barnet og dets pårørende

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0 – 18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
  • har kunnskap om forebyggende helsearbeid, vanlige sykdommer hos barn, observasjoner og pleie ut fra barnets ressurser og behov
  • har innsikt i prosedyrer, lovverk og retningslinjer som regulerer og ivaretar barns/ungdommers og pårørendes rettigheter
  • har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner
  • kan oppdatere sine kunnskaper om det syke barnet og hvordan ivareta barnets behov
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i møtet med det syke barnet og pårørende

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjon og samhandle med barn/ungdom for å skape og opprettholde tillit med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon
  • kan kartlegge, forberede og veilede barn/ungdom og omsorgspersoner til undersøkelser, prosedyrer og behandling
  • kan kartlegge og identifisere behov og støtte barn/ungdom og pårørende i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med barn fra 0-18 år

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning, kan vise respekt for og ivareta barn, ungdom og omsorgspersoner og styrke deres ressurser
  • kan identifisere etiske problemstillinger, reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med barn/ungdom og pårørende, avhengig av deres ønsker, ressurser og tilstand
  • kan bygge relasjoner tverrfaglig, arbeide og kjenne grensene for egen kunnskap og kompetanse og vet hvor de kan hente nødvendig kompetanse fra andre yrkesgrupper og samarbeidspartnere

Arbeidskrav

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppearbeid
Skriftlig/muntlig
Muntlig fremlegg
Arbeidskrav
Refleksjonsnotat
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav
Individuelt arbeidskrav
Skriftlig
Arbeidskrav
Refleksjonsoppgave i forbindelse med praksis
Skriftlig
Arbeidskrav

Vurdering

Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Emnekarakter
A-F
Individuell

Fagstoff

5a) Barnets normale utvikling:

• Vekst, fysisk og motorisk utvikling

• Tilknytning, kognitiv og psykososial utvikling

• Språkutvikling og lek

• Faktorer som kan true barns helse og normale utvikling

• Spiseutvikling

• Ungdom og pubertet

• Adopsjon

5b) Forebygging og vanlige sykdommer hos barn og behandling av disse:

• Barn på sykehus

• Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer

• Syndromer

• Smerte og smertevurdering hos barn

• Behandling av sykdommer

• Søvn

• Observasjoner og pleie ut ifra barnets ressurser, behov og tilstand

• Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler

 5c) Omsorg for det syke barnet og dets pårørende:

• Tverrfaglig samarbeid.

• Empati for og samarbeid med pårørende

• Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse

• Roller og maktfordeling

• Konfliktskapende situasjoner og personlig engasjement i aktuelle situasjoner

• Være bevisst egne reaksjoner i forbindelse med sykdom og død hos barn

• Lovfestede rettigheter for barn på sykehus

• Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom hos barn

Pensum

74HH07B Barnesykepleie

Program som bruker emnet

  • Barsel og barnepleie