Prosessteknikk

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Teknologi
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Chr. Thams
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Prosessteknikkstudiet er utformet for å møte behovene til prosessindustrien i Norge. Studiet tilbyr en dyptgående forståelse av kjemiske prosesser, driftsutstyr, prosessapparatur, materialvalg, og vedlikeholdsstrategier, som er avgjørende for effektiv drift i prosessindustrien. Problemløsende prosjektarbeid er et sentralt element gjennom hele studiet, noe som forbereder studentene på reelle utfordringer i industrien.

Prosessindustrien er Norges største industrigruppe og inkluderer produksjon av aluminium, ferrolegeringer, kjemisk industri, mineralsk industri, mineralgjødsel, raffinerier, treforedling samt vannteknikk i industri og kommunale etater. Denne industrien har ofte over hundre års historie med produksjon i Norge, der energiforsyning fra fornybar vannkraft har vært en sentral årsak for etablering. Bedrifter innen prosessindustrien er lokalisert over hele Norge og er ofte hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet. Studieretningen prosessteknikk er en solid, yrkesrettet utdanning som gir store arbeidsmuligheter innenfor en rekke fagfelt som for eksempel olje- og gass industri, næringsmiddelindustri, metallindustri samt kommunaltekniske etater. Studiet gir opplæring i kjemiske prosesser og driftsforhold, driftsutstyr, prosessapparatur, materialvalg og vedlikehold. Problemløsende prosjektarbeid står sentralt.

Forventet arbeidsmengde for studenten inkludert undervisning/forelesninger og veiledning: 3356 arbeidstimer (heltimer).

Hva kan du jobbe som?

Studiet gir deg ikke bare ekspertise, men også de nødvendige lederegenskapene som kreves for å effektivt lede team og prosjekter i en dynamisk og utfordrende industri som for eksempel prosjektleder, prosessingeniør. Studiet åpner også veier inn mot læreryrket.

Mulighet for fordypning i vannteknikk

Fordypningen i vann- og avløpsteknikk gir kunnskap om dimensjoneringskriterier og ledningsnett for både vannforsyning, avløps- og overvannssystemer. I tillegg gis det grunnleggende innføring i vannbehandlings- og avløpsrensemetoder som ivaretar vannkvalitet, og også opplæring i sikkerhetskrav fra vannverkseiere og helsemyndigheter.

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

Dokumentert yrkeserfaring innen områdene listet under er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse:

Prosessoperatørfaget, Kjemiprosessfaget, Laboratoriefaget, Produksjonsteknikkfaget, Industrirørleggerfaget, Anleggsrørleggerfaget, Rørleggerfaget, Kulde- og varmepumpemontørfaget, Ventilasjonsteknikkfaget, Vaskerioperatørfaget, Motormannfaget

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Prosessteknikk:

  • Prosessoperatør
  • Kjemiprosessfaget
  • Laboratoriefaget
  • Produksjonsteknikkfaget
  • Industrirørleggerfaget
  • Anleggsrørleggerfager
  • Rørleggerfaget
  • Kulde- og varmepumpefaget
  • Ventilasjonsteknikkfaget
  • Vaskerioperatørfaget
  • Motormannfaget
  • Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om kjemiske og fysikalske prosesser som skjer ved fremstilling av produkter; fra råvare til ferdig produkt
  • har kunnskap om prosessteknikker, som rensing, analyse og transport innenfor det prosesskjemiske anlegget
  • har kunnskap om prosesser og prosesskjemiske maskiner som er nødvendig for å gjennomføre kjemiske reaksjoner
  • har kunnskap om instrumenter for måling, styring og regulering av driftsparametere i et kjemisk anlegg
  • har kunnskap om kjemiske produkters livsløp og den miljømessige konsekvensen ved fremstilling, bruk og avhending
  • har kunnskap om eksponeringsfaktorer i prosessindustrien og de vanligste risikoreduserende tiltak
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse samt markedsføringsledelse
  • har kunnskap om nyskaping, etablering, ledelse og drift av virksomheter innenfor prosessindustrien
  • kan vurdere og sikre at alle trinn i prosessen utføres i henhold til lover som gjelder for prosessindustrien, samt for helse, miljø og sikkerhet (HMS), og tilhørende forskrifter, samt nasjonale og internasjonale standarder innen prosessindustrien
  • har kunnskap om prosessindustrien og kjennskap til yrkesfeltet, samt kjennskap til samarbeid med andre yrkesfelt, som petroleums- og næringsmiddelindustrien
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen prosessindustrien
  • kjenner til prosessindustriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen prosessindustrien

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine faglige valg når en skal sette prosess systemer i drift, på grunnlag av teorier, beregninger og utstyrsforståelse
  • kan drive intern og ekstern opplæring
  • kan bidra til nyskaping, etablering, ledelse og drift av virksomheter innen prosessindustrien gjennom å reflektere over egen praksis
  • kan reflektere over prosessen som helhet og kan justere den faglige utøvelsen under veiledning
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
  • kan finne og henvise til prosessteknisk informasjon og vurdere relevansen for en prosessfaglig problemstilling
  • kan kartlegge prosesskjemiske og -industrielle situasjoner og identifisere problemstillinger knyttet til parametere i prosessen ved å utarbeide og følge opp systemer for kvalitet (KS) og helse, miljø og sikkerhet (HMS), og ved behov iverksette tiltak

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan planlegge og gjennomføre kjemiske beregninger, analyser og prosesstekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene, og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre sitt arbeid på en teknisk, sikkerhetsmessig og økonomisk forsvarlig måte etter kunders behov                                                            
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen prosessfaget, samt med eksterne målgrupper i petroleums- og næringsmiddelindustrien og virksomheter med kjemisk og prosessteknisk kompetanse  
  • kan utveksle synspunkter med andre som har praktisk og teoretisk bakgrunn innenfor prosessbransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • kan bidra til organisasjonsutvikling

Studiemodeller

Pensum

Pensum for Prosessteknikk Deltid/nettbasert med samlinger