Adventure guide
Studiefakta
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeMat og reiseliv
- StudieprogramAdventure guide
- Studiepoeng60
- StudiestedOppdal
- StudieformHeltid (stedbasert)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Hovedmålet med utdanningstilbudet er å sikre velkvalifiserte, profesjonelle og motiverte guider til reiselivs- og opplevelsesnæringene lokalt, regionalt og nasjonalt. Utdanningen tar sikte på å utdanne profesjonelle yrkesutøvere til bedrifter som tilbyr såkalte «Soft Adventures» i alle årstider. Sikkerhetsopplæring inngår som en vesentlig del av studiet. «Soft Adventures» handler om å skape trygge og samtidig interessante opplevelser og aktiviteter for gjester i Norge. Bærekraftsprinsippene er sentrale i formidling og gjennomføring av aktiviteter i naturen, destinasjoner for nye opplevelser, aktiviteter og produksjon og gjennomføring av mildere fysiske aktiviteter. Bærekraft og økoturisme er står sentralt i alle emner.
Målgrupper for Adventure guidestudiet er personer som
- vil arbeide som guide innen naturbasert reiseliv, reiselivs- og opplevelsesnæringene eller beslektede næringer
- arbeider som guide eller opplevelsestilbyder i reiselivs- og opplevelsesnæringene og som ønsker å øke kompetansen
- vil starte egen bedrift med naturbaserte opplevelsestilbud for gjester
Utdanningen er satt sammen av emner fra en rekke fagområder. Emnene gjenspeiler en kommersiell opplevelsesbedrifts kompetansebehov med fokus på guiding av ulike gjester/turister i naturen, gjennom forskjellige naturaktiviteter og ferdselsformer, og hvor det er satt fokus på relasjoner og på ledelse av grupper med gjester. Dette vil skape merverdi for både gjester, turister, reiselivsbedrifter og lokalsamfunn.
«Soft Adventures» kan defineres som bærekraftige og mildere opplevelser for besøkende/turister.
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
a) Opptakskravet er fullført og bestått videregående opplæring.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i pkt 1, etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene. jf Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning.
c) Utdanningen har ingen spesielle opptakskrav, men anbefalte forkunnskaper er å være i god nok fysisk form til å;
- bære egen sekk og utrustning på turer sommer og vinter
- kunne kjøre ski i bratt bakke
- kunne sykle i terreng
- være svømmedyktig
- være forberedt på at en vesentlig del av undervisningen foregår ute, i til dels krevende kyst og fjellklima
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor de naturbaserte opplevelsesaktivitetene havkajakk, skiinstruksjon, stisykling og rafting
- har kunnskap om hvordan ferdes trygt og sikkert i naturen i alle årstider
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet innenfor bærekraftig bruk og forvaltning av naturen og økoturisme
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet når det gjelder risiko- og sikkerhetsvurderinger ved turledelse i ulike typer natur
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
- forstår opplevelsesnæringens og turlederens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- innsikt i risikovurderinger og sikkerhetsmessige aspekter ved å ta gjester på tur, samt vurdere egne ferdigheter i denne sammenheng
- har kunnskap om naturen der han eller hun guider og kjenner til teknikker for å formidle denne
- har kunnskap om god ivaretakelse av og formidlingsteknikker til gjester fra ulike kulturer og bakgrunner
Ferdigheter
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for guidevirksomhet i henhold til kunnskap om bærekraftig naturbruk og kulturpåvirkning
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak for å ivareta deltakeres sikkerhet og trivsel under ferdsel og opphold i ulike natur i alle årstider
- kan anvende faglig kunnskap i formidling og tilrettelegging av deltakeres ferdsel og aktiviteter på turer i naturen
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer for å kunne ta to sertifiseringer; én sommeraktivitet og én vinteraktivitet som tilbys gjennom studiet
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre guidede turer og ferdsel i ulik natur, i tråd med gjeldende lovverk for ferdsel og opphold i natur, standarder for aktiviteter i naturen og bærekraftig naturbruk
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av guideyrket
- kan utføre aktiviteter i tråd med deltakernes forutsetninger, sikkerhetsvurderinger og bærekraftmålene
- kan inngå i og skape samhandling i deltakergrupper, med kolleger og samarbeidspartnere
- kan utvikle kvalitet, sikkerhetsvurderinger og rutiner i naturbaserte aktiviteter
Studiets struktur og oppbygning
Adventure guide er et stedbasert studium på heltid i ett år. Forventet arbeidsmengde for studiet er sammenlagt 1647 timer. Studiet inneholder 4 emner. Alle emnene har undervisning, veiledning, forelesninger og læringsaktiviteter på skolen eller i naturen, i bedrifter eller institusjoner, samt egenstudier, innleveringer og avsluttende prosjekt-oppgaver. En vesentlig del av utdanningen foregår utendørs gjennom alle årstider. Ett emne inneholder praksis i bedrift eller institusjon: Emne AG4 Praksis i bedrift.
- Emnet AG1 «Naturmiljø og aktivitet» går over begge semestre.
- Sikkerhetsemnet AG2 «Miljø og sikkerhet» går over begge semestre. Emnet er grunnleggende i utdanningen, hvor opplevelsesnæringens uttrykte behov for guider med kompetanse innenfor sikkerhet for gjester, vil bli innfridd ved fullført og bestått studium.
- En vesentlig del av undervisningen, veiledningen og læringsaktivitetene i emnene «Naturmiljø og aktivitet» samt «Miljø og sikkerhet» vil finne sted ute i naturen, med fokus på sikkerhet, ferdselsformer, opplevelser og aktiviteter for bruk i guiding av gjester gjennom alle årstider. Turer og «egenturer», med undervisning og læringsaktiviteter, er en viktig del av studiet. En «egentur» er en tur der studentene reiser ut på tur alene uten faglærere, i grupper på 4-6 studenter. Valg av område/farvann for hver tur gjøres av ansvarlig faglærer, og hvor studentene kan komme med forslag. Forberedelser og etterarbeid gjøres på skolen.
- Emnet AG3 «Guiderollen» går over ett semester, og her lærer studenten å bli en profesjonell guide med et bredt spekter av kunnskap, ferdigheter og kompetanse. Iscenesettelse, psykologi og ledelse er tre områder som vil inngå studentenes læringsprosess.
- Emnet AG4 «Praksis i bedrift» gjennomføres i andre semester, og her vil studenten ha totalt 8 uker i en eller flere praksisbedrifter, samt få veiledning fra både intern og eksterne veiledere underveis.
Samme tema vil gå igjen i flere av de ulike emnene, og temaene gjennomgås parallelt, dels overlappende og med forskjellig fokus avhengig av emnets læringsutbyttebeskrivelse. Ekskursjoner og tilrettelagte bedriftsbesøk med observasjon og refleksjon er en gjennomgående del av studiet.
Eksempel på indre sammenheng i utdanningen:
Raftingtur og besøk i Villmarksleiren som ekskursjon på høsten. Omvisning og utprøving av aktiviteter i Villmarksleiren.
Raftingtur med sikkerhetsinformasjon til turistene vil være gjenstand for observasjon, vurdering og refleksjon i emnet «Miljø og sikkerhet». Guidens ledelse av gruppen turister, før raftingturen og under raftingturen, med observasjon og refleksjon rundt turen, vil være obligatorisk læring i emnet «Guiderollen». Egen forelesning i Villmarksleirenfra guiden, med fokus på ledelse og relasjoner, vil være en del av emnet «Guiderollen». Hele turen vil være gjenstand for refleksjon og vurdering i emnet «Naturmiljø og aktivitet».
Studiemodeller
Undervisning og læring
Felles undervisning og læringsaktiviteter
Hoveddelen av undervisningen og veiledningen foregår mellom lærer/gjestelærer og klassen. Undervisningen, veiledningen og læringsaktivitetene skjer enten i klasserom, ute i naturen, i skog, langs kyst eller på havet - eller i bedrifter/ institusjoner gjennom tilrettelagte besøk.
Ved særskilte kurs med standard satt av Norsk Fjellsportforum, Norsk MTB instruktør og guidesertifisering, International Rafting Federation, International Rescue Instructor Alliance eller Norsk Padleforbund gjelder særlige krav for instruktør/lærer per antall studenter i gruppen.
Veiledning i mindre grupper en del av skolens pedagogiske opplegg, med gruppekritikk, refleksjon, utveksling av kunnskap og erfaring
Individuell veiledning
Hver student har, i tillegg til klasseromsundervisning og forelesninger enten i klasserommet, i naturen eller i bedrift/institusjoner, ulike forelesninger og tilbakemeldinger i fagskolens læringsplattform, krav på individuell veiledning fra faglærer (intern praksisveileder) i praksisperiodene og på individuelle oppgaver, samt på avsluttende oppgave i praksisemnet.
Studenten har krav på 15 (7+8) timer veiledning fra intern og ekstern praksisveileder i emne AG4 Praksis i bedrift. Individuell veiledning kan bli erstattet av veiledning i liten gruppe, avhengig av innholdet i studentens avsluttende prosjektrapport.