Psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Fagskolestudium, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Chr. Thams, Fosen studiesenter, Namdal studiesenter, Levanger
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Studiet er et deltidsstudium på 60 studiepoeng over 2 år med fysiske samlinger og nettstøtte. Inkludert er praksis med en varighet på 10 uker/300 timer. Praksisen kan gjennomføres på intern (egen) arbeidsplass, dersom den er egnet. Fortrinnsvis 50/50 fordeling mellom intern og ekstern.

Hva lærer du?
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse og faglig kompetanse, som kan kartlegge og iverksette tiltak. Studiet omhandler forebyggende arbeid og helsefremmende arbeid. Du vil lære om oppfølging og behandling av den enkelte bruker og deres pårørende og samordning av tjenester som legger til rette for god psykisk helse. Sentralt er å styrke den enkelte bruker sin mestringsevne, selvstendighet og medvirkning.

Organisering av studiet
Studiet er et deltidsstudium med samlinger og/eller nettundervisning. Studiet er inndelt i ulike emner som bygger på hverandre. Det er ulike former for obligatoriske arbeidskrav i hvert emne. Studiet avsluttes med et skriftlig fordypningsarbeid med påfølgende muntlig høring.

Oppbygging av studiet
Studiet bygger på nasjonal plan utarbeidet av Nasjonalt fagskoleråd, og er utviklet i samarbeid med sentrale organisasjoner innen yrkesfeltet.

  • Emne 1: Felles grunnlag for helsefagene
  • Emne 2: Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
  • Emne 3: Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene
  • Emne 4: Behandling, oppfølging og koordinering
  • Emne 5: Praksis
  • Emne 6: Hovedprosjekt

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3.

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i punkt a etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene. Dokumentert yrkeserfaring innen områdene listet opp under punkt c, er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse.

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Psykisk helsearbeid og rus-arbeid

  • Helsefagarbeider
  • Barne- og ungdomsarbeid 
  • Helsesekretær 
  • Aktivitør
  • Fotterapi og ortopeditekniker 
  • Hudpleie
  • Portør 
  • Ambulansefag 
  • Apotekteknikk
  • Tannhelsekretær 
  • Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da bli gjort en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen.

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan disse kan forebygges og behandles
  • har innsikt i sentrale lover og forskrifter som regulerer rettigheter og plikter for pasienter/brukere, pårørende og yrkesutøvere innen helse- og rusomsorg 
  • har kunnskap om hvordan helse- og omsorgstjenestene for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser er organisert 
  • kan oppdatere sin kunnskap innen psykisk helse- og rusarbeid for å ivareta brukeres individuelle behov 
  • har kunnskap om etiske teorier og kommunikasjonsverktøy i arbeidet med brukere med psykiske lidelser og ruslidelser 
  • forstår betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid i rehabiliteringen av brukere med psykiske lidelser og ruslidelser 
  • har forståelse for psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser for å delta i planlegging, organisering og iverksetting av tiltak og metoder
  • kan anvende kunnskap og samhandlingskompetanse i veiledning av pasienter/brukere for å oppnå mestring og aktiv problemløsning
  • kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner for å gjennomføre hensiktsmessige tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff om helsefremmende arbeid, og gjennom dette bidra til å forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse innenfor psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • kan kartlegge ressurser og identifisere behov hos pasienter/ brukere med psykiske lidelser og ruslidelser for å iverksette helsefremmende tiltak

Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i psykisk helse- og rusarbeid og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar samarbeid med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner, ivaretar brukermedvirkning, og ser behovet for meningsfull aktivitet for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • kan utføre kartlegging og behandling av pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser for å vurdere og ivareta deres behov for omsorg, behandling og oppfølging
  • kan bygge relasjoner i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse og forståelse for pasienter/brukere og fagfeltet

Studiets struktur og oppbygning

Studiet er et deltidsstudium med samlinger og/eller nettundervisning. Studiet er inndelt i ulike emner som bygger på hverandre. Det er ulike former for obligatoriske arbeidskrav i hvert emne. Studiet avsluttes med et skriftlig fordypningsarbeid med påfølgende muntlig høring.

Studiemodeller

Praksis

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.  

Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet, og fravær utover 10 % fører til ikke godkjent praksis.  

Skolen har utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av praksis (Praksismappe).  

Studenten må søke og levere politiattest til skolen før første praksisperiode. (Se Forskrift om fagskoleutdanning Kapittel 3 Vurdering av skikkethet og krav om politiattest: https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2017-06-28-1244/KAPITTEL_3)  

Ved gjennomført praksis, vil læringsutbyttet for praksis være dekket. 

Skikkethetsvurdering 

Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket. Skikkethetsvurdering skal gjennomføres gjennom hele studiet og er en forutsetning for at studenten kan få vitnemål etter fullført utdanning, jf. lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26 

Studenten må søke og levere politiattest til skolen før første praksisperiode – jfr. Forskrift om fagskoleutdanning Kap.l 3 

Pensum

Pensum for Psykisk helsearbeid og rusarbeid Deltid/nettbasert med samlinger