Kulde- og varmepumpeteknikk

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Teknologi
    • Studieprogram
      Kulde- og varmepumpeteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Trondheim
    • Studieform
      Heltid (stedbasert)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Kulde- og varmepumpeteknikk gir deg utfordringer i en interessant bransje som er av livsviktig betydning for store deler av samfunnet. Utdanningen er to-årig, men det er også mulig å avslutte etter ett år med kompetanse kjølemaskinist.

Vi er den eneste fagskolen i landet som tilbyr fordypning kulde- og varmepumpeteknikk. Da det ikke finnes noen utdanning innen fagområdet på ingeniørnivå, betyr dette at etterspørselen etter våre studenter er stor. De fleste som ønsker det, får arbeid før studiet er avsluttet. Fordypning kulde- og varmepumpeteknikk benytter de samme velutstyrte laboratorier som den tidligere kjølemaskinistskolen.

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Kulde og varmepumpeteknikk:

  • Alle fagbrev fra TIP og Elektro etter reform 94
  • Fagbrev motormann fra maritim utdanning
  • Fagbrev fra mekaniske fag før reform 94

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om begreper, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes i konstruksjon, produksjon, drift og vedlikehold av et kulde- og varmepumpeanlegg
  • har bred kunnskap om ulike systemløsninger, styring-, regulering- og overvåkningsprinsipper som finnes for kulde- og varmepumpeanlegg og hva som er viktig for en energi-økonomisk drift
  • har bred kunnskap om miljøpåvirkningen forbundet med kulde- og varmepumpeanlegg som kuldemedier, energibærer, støy og energiforbruk
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse samt markedsføringsledelse
  • har kunnskap om HMS-, SHA-, prosjekt- og kvalitetsstyring.
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til gjeldene normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for konstruksjon, produksjon, drift og vedlikehold av kulde- og varmepumpeanlegg
  • har kunnskap om kulde- og varmepumpebransjen, samt kjennskap til yrkesfeltet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikkfaget med litteratur, kurs og andre relevante forum innenfor bransjen
  • kjenner til kulde- og varmepumpebransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen kulde- og varmepumpeteknikkbransjen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor kulde- og varmepumpeteknikken og gjøre rede for valg av verktøy, løsninger, komponenter og prosesser
  • kan gjøre rede for valg av kuldemedier, energibærer-systemløsninger og styring-, regulering- og overvåkningsprinsipper som inngår i ulike kulde- og varmepumpeanlegg.
  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjekt-, HMS-, SHA- og kvalitetsstyring
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på tekniske og miljømessige aspekter ved kulde- og varmepumpeteknikk og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger i kulde- og varmepumpeteknikk og vurdere dette opp mot de lover, forskrifter, standarder og normer som er aktuelle for fagområdet
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger som er aktuelle innen konstruksjon, produksjon, drift og vedlikehold av kulde og varmepumpeanlegg og iverksette tiltak for å utbedre disse
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, marked- og ledelsesutfordringer og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen kulde- og varmepumpeteknikk alene, eller som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav, krav til sikkerhet (Forskrift om sikkerhet ved elektriske anlegg, FSE) og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt samt etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • kan bygge relasjoner, team og nettverk med fagfeller innen kulde- og varmepumpeteknikk, på tvers av fag og med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser
  • kan utveksle synspunkter med andre aktører innenfor kulde- og varmepumpebransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi som kan føre til nyskapning og innovasjon innen kulde- og varmepumpeteknikkfaget

Studiemodeller

Pensum

Pensum for Kulde og varmepumpeteknikk, heltid