Kulde- og varmepumpeteknikk

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Teknologi
    • Studieprogram
      Kulde- og varmepumpeteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Trondheim
    • Studieform
      Heltid (stedbasert)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Kuldeanlegg og varmepumper brukes i dag innen svært mange områder i samfunnet. Bruk av kuldeanlegg er et nødvendig ledd i kjeden for produksjon, transport og distribusjon av næringsmidler. Kuldeanlegg har også fått stadig større innpass i prosessindustri, sjøfart og klimateknikk. Kuldeanlegg og varmepumper står i dag for 10% av verdens energiforbruk (strøm). Det å kunne optimalisere disse anleggene vil bli en stadig viktigere oppgave i forbindelse med å redusere verdens energiforbruk. I tillegg vil en økende bruk av varmepumper til oppvarming være et viktig ENØK-tiltak. Kulde- og varmepumpeteknikeren kan kombinere praktiske og teoretiske arbeidsoppgaver og har forutsetninger for å vurdere resultater og konsekvenser av beregninger og konstruksjoner. Fagteknikeren vil også kunne ta et bevisst ansvar for samspillet mellom teknologi, miljø og samfunn både nasjonalt og internasjonalt, og være kvalifisert til å arbeide med prosjektering av kulde- og varmepumpeanlegg, derunder anlegg til ventilasjonskjøling og prosessanlegg. I tillegg vil fagteknikeren kunne ta på seg praktiske oppgaver som servicetekniker og kuldemaskinist. Vedkommende kan stimulere til nyskaping, etablering og drift av ulike virksomheter og har grunnlag for å drive med undervisnings- og opplæringsvirksomhet på for eksempel videregående nivå eller i fagskolen. I tillegg vil en fagtekniker ha nødvendig kunnskap til å starte opp og drive små og mellomstore bedrifter.

Varmepumpende systemer (kulde- og varmepumpeanlegg) brukes i dag innen svært mange områder i samfunnet. Bruk av kuldeanlegg er et nødvendig ledd i kjeden for produksjon, transport og distribusjon av næringsmidler. Kuldeanlegg har også fått stadig større innpass i prosessindustri, sjøfart og klimateknikk. Varmepumper som nytter samme teknologi, har fått økende betydning for redusering av energibehovet til oppvarming.

2. årig teknisk fagskole er en mellomlederutdanning. Kulde og varmepumpeteknikeren vil derfor ha kompetanse som kvalifiserer for arbeid og oppgaver på ledernivå innenfor ulike yrker i arbeidsliv og offentlig forvaltning. Eksempler kan være prosjektledelse eller montasjeledelse.

Kulde- og varmepumpeteknikeren kan kombinere praktiske og teoretiske arbeidsoppgaver og har forutsetninger for å vurdere resultater og konsekvenser av beregninger og konstruksjoner. Han/ hun vil også kunne ta et bevisst ansvar for samspillet mellom teknologi, miljø og samfunn både nasjonalt og internasjonalt. Fagteknikeren er derfor kvalifisert til å arbeide med prosjektering av kulde- og varmepumpeanlegg, derunder anlegg til ventilasjonskjøling og prosessanlegg. I tillegg vil fagteknikeren kunne ta på seg praktiske oppgaver som servicetekniker og kuldemaskinist.

Kulde- og varmepumpeteknikeren kan stimulere til nyskaping, etablering og drift av ulik virksomhet og har grunnlag for undervisnings- og opplæringsvirksomhet for eksempel på videregående nivå eller i teknisk fagskole.

De fagspesifikke, nasjonale planene gir rammene for innhold i utdanningen. Tilbyderne utarbeider selv mer detaljerte studieplaner (tidl. utdanningsplaner for utdanningen i samsvar med gjeldende læringsutbyttebeskrivelser.  Dette skal sikre et nasjonalt faglig nivå slik at utdanningene framstår som enhetlige og gjenkjennelige, uavhengig av tilbyder. Nasjonalt planverk skal også sikre at utdanningene nivåmessig er i overensstemmelse med tilsvarende utdanninger internasjonalt (jfr. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR)/ European Qualification Framework (EQF)).

Om studieplanen

I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.

På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/

I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:

  • Hensikten med studieplanen
  • Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
  • Oppmøtekrav
  • Studieavgift
  • Undervisning og læring
  • Studentens rolle i læringsarbeidet
  • Vurdering
  • Begrunnelser og klagebehandling
  • Realkompetansevurdering ved opptak 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.

b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Kulde og varmepumpeteknikk:

  • Alle fagbrev fra TIP og Elektro etter reform 94
  • Fagbrev motormann fra maritim utdanning
  • Fagbrev fra mekaniske fag før reform 94

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om begreper, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes i konstruksjon, produksjon, drift og vedlikehold av et kulde- og varmepumpeanlegg
  • har bred kunnskap om ulike systemløsninger, styring-, regulering- og overvåkningsprinsipper som finnes for kulde- og varmepumpeanlegg og hva som er viktig for en energi-økonomisk drift
  • har bred kunnskap om miljøpåvirkningen forbundet med kulde- og varmepumpeanlegg som kuldemedier, energibærer, støy og energiforbruk
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse samt markedsføringsledelse
  • har kunnskap om HMS-, SHA-, prosjekt- og kvalitetsstyring.
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til gjeldene normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for konstruksjon, produksjon, drift og vedlikehold av kulde- og varmepumpeanlegg
  • har kunnskap om kulde- og varmepumpebransjen, samt kjennskap til yrkesfeltet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikkfaget med litteratur, kurs og andre relevante forum innenfor bransjen
  • kjenner til kulde- og varmepumpebransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen kulde- og varmepumpeteknikkbransjen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor kulde- og varmepumpeteknikken og gjøre rede for valg av verktøy, løsninger, komponenter og prosesser
  • kan gjøre rede for valg av kuldemedier, energibærer-systemløsninger og styring-, regulering- og overvåkningsprinsipper som inngår i ulike kulde- og varmepumpeanlegg.
  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjekt-, HMS-, SHA- og kvalitetsstyring
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på tekniske og miljømessige aspekter ved kulde- og varmepumpeteknikk og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger i kulde- og varmepumpeteknikk og vurdere dette opp mot de lover, forskrifter, standarder og normer som er aktuelle for fagområdet
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger som er aktuelle innen konstruksjon, produksjon, drift og vedlikehold av kulde og varmepumpeanlegg og iverksette tiltak for å utbedre disse
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, marked- og ledelsesutfordringer og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen kulde- og varmepumpeteknikk alene, eller som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav, krav til sikkerhet (Forskrift om sikkerhet ved elektriske anlegg, FSE) og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt samt etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • kan bygge relasjoner, team og nettverk med fagfeller innen kulde- og varmepumpeteknikk, på tvers av fag og med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser
  • kan utveksle synspunkter med andre aktører innenfor kulde- og varmepumpebransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi som kan føre til nyskapning og innovasjon innen kulde- og varmepumpeteknikkfaget

Studiemodeller

Pensum

Pensum for Kulde og varmepumpeteknikk, heltid