Maskinoffiser
Studiefakta
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeHavrommet
- StudieprogramMaskinoffiser på ledelsesnivå
- Studiepoeng120
- StudiestedYtre Namdal, Trondheim
- StudieformHeltid (stedbasert), Deltid
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Denne studieplanen inneholder både informasjon som er standard for alle studieplaner i THYF, samt informasjon om studiet som studieplanen omhandler. Ytterligere informasjon om det enkelte studiets emner finnes på læringsplattformen.
Utdanningen tilfredsstiller både STCW A-III/1 (og B-III/1) og STCW A-III/2 (og B-III/2), og vil sammen med nødvendig fartstid gi grunnlag for kompetansesertifikat for maskinoffiser klasse M4 og M1.
Utdanningen gis på to nivå, operativt nivå (60 stp) og ledelsesnivå (60 stp). Det er krav om bestått operativt nivå for å kunne melde seg opp til sluttvurdering på ledelsesnivå. Fullført studium gir deg 120 studiepoeng og generell studiekompetanse. Du kan søke deg videre på høgskole om du vil bygge på til maritim bachelorutdanning.
På www.thyf.no finner du mer informasjon om studiet: skolerute, timeplaner og også lenker til skjema, informasjon om studentrådet, avvikssystemet, forskrifter samt andre nyttige ting.
Planen bygger på
- International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW)
- Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523)
- IMO MODEL COURSE 7.01 og 7.03
- Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR)
Hensikten med studieplanen
Hensikten med studieplanen er å gi studenten nødvendig informasjon om studiet. I studieplanen skal studenten kunne finne alt av informasjon som trengs for å kunne planlegge og gjennomføre sitt studium. I planen vil du som student kunne finne:
- Læringsutbytte som forventes nådd både på overordnet nivå og på emnenivå
- Hvordan studiet er oppbygd og organisert
- Progresjon i studiet og når de ulike emnene gjennomføres
- Hvilke undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som benyttes
- Hvilke arbeidskrav som gjelder
- Hvilke emner som avsluttes med eksamen og hvordan eksamen gjennomføres
Studieplanen bør brukes som et oppslagsverk gjennom hele studiet og er å betrakte som en avtale mellom skole og student.
Studieplanen revideres årlig. Faglig ansvarlig sørger for at planen blir revidert i samarbeid med aktuelle parter i arbeidslivet. En slik gjennomgang vil sikre at fagstoffet er oppdatert.
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
- Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3.
https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.
- Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
Dokumentert min. 5 år yrkeserfaring innen områdene listet under kan være relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse:
- Anbefaler min. 24 mnd. verkstedtid
- Anbefaler min. 6 mnd. fartstid på sertifikatpliktig fartøy
- Teknisk praksis fra mekanisk industri / verft
- Elektriker med praksis fra maritim elektroinstallasjon
- Maskinpasser / matros med relevant fartstid i maskinrom
I tillegg:
- bestått utdanning innenfor vg2 Maritime fag kan telle med inntil to år
- Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Maskinoffiser-studiet:
- Motormann (Maritime fag, gml betegnelse)
- Skipsmekaniker (Maritime fag)
- Motormekaniker (Kjøretøy)
- Industrimekaniker (Industriteknologi)
- Maritim elektriker (Elektro og datateknologi)
- Annet fagbrev etter individuell vurdering
- Øvrige krav:
- Gyldig grunnleggende sikkerhetskurs (gml betegnelser IMO 50/IMO60)
- Helsekrav for offiserer og mannskap som skal tjenestegjøre på skip.
Helsekravene er spesifisert i «Forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på norske skip og flyttbare innretninger» FOR 2014-10-19 nr. 1309. Det refereres for øvrig til Sjøfartsdirektoratets hjemmeside for ytterligere informasjon om sertifikat- og fartstidskrav.
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om begreper, metoder, prosesser og verktøy som anvendes i teknisk drift av skip.
- har innsikt i relevante lover, standarder, forskrifter, prosedyrer og kvalitetskrav som knyttes til teknisk drift av skip.
- har kunnskap om konstruksjon, drift, reparasjoner og vedlikehold av maskineri med tilhørende systemer om bord på et skip tilsvarende krav satt i STCW for vakthavende maskinoffiser.
- har kunnskap om konstruksjon, drift, reparasjoner og vedlikehold av elektriske og elektroniske anlegg med tilhørende systemer om bord på et skip tilsvarende krav satt i STCW for vakthavende maskinoffiser.
- har kunnskap om vern av havmiljøet, et skips sikkerhet og omsorg for personer om bord på skip.
- har kunnskap om økonomi og ledelse, norsk, matematikk, fysikk og engelsk for en vakthavende maskinoffiser ved drift og operasjon av skip.
- har kunnskaper om skipsfart og en maskinoffisers rolle i yrkesfeltet.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om miljø, sikkerhet og skipsteknisk drift.
- forstår skipsfartens rolle i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin faglige kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger som maskinoffiser i valg av arbeidsmetoder, materialer, verktøy og digitale hjelpemidler i den tekniske driften og vedlikeholdet av et skip.
- kan anvende sin faglige kunnskap om sikkerhet og miljø for å trygge skipets drift og sikre vern av havmiljøet.
- kan anvende faglig kunnskap på økonomi og ledelse, norsk, matematikk, fysikk og engelsk for å være i stand til å utføre maskinoffiserens plikter om bord på skip.
- kan anvende verktøy, utstyr, manualer, teknikker og uttrykksformer som er knyttet til skipets drift.
- kan finne informasjon og fagstoff i lovverk, bransjetidsskrifter, forskningsmiljøer og hos øvrige aktører innen skipsfarten som er relevant for en skipsteknisk problemstilling.
- kan kartlegge en situasjon som oppstår i maskinrommet eller ved andre driftssystemer ombord, identifisere problemet og finne behov for iverksetting av tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper innen skipsfart.
- har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelsen av sitt arbeid og har evne til å søke råd.
- kan utføre arbeid med drift, overvåking og vedlikehold av maskiner, elektriske og elektroniske anlegg i tråd med lover, forskrifter, produsentens anbefalinger og anerkjente prinsipper og fremgangsmåter.
- kan utføre arbeid med omsorg for skip, personer og miljø i tråd med lovverk og anerkjent sikkerhetspraksis.
- kan utføre arbeid som involverer økonomi og ledelse, norsk, matematikk, fysikk og engelsk som er relevant for en maskinoffiser.
- kan bygge relasjoner med fagfeller gjennom sitt arbeid i et lokalt og globalt perspektiv på tvers av fag, samt med leverandører av varer og tjenester
- kan utvikle arbeidsmetoder i samsvar med driftshåndbøker, prosedyrer, relevant lovverk og anerkjent sikkerhetspraksis.
Studiemodeller
Undervisning og læring
Undervisningen har fokus på studentaktive læringsformer. Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer at studenten aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Skolen har en viktig funksjon rundt tilrettelegging for læring og å støtte/veilede studenten i læreprosessen.
Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige for å oppnå læringsutbyttet for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk yrkesutøvelse.
Variasjon i valg av læringsmetoder og arbeidsformer er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse i forhold til kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen til hver enkelt student.
Følgende undervisningsformer og læringsaktiviteter kan bli benyttet ved THYF:
- Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
- Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
- Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
- Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
- Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
- Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
- Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
- Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
- Selvstudium
Læringsaktiviteter relatert til hvert enkelt emne er beskrevet i de aktuelle emnebeskrivelsene.
Vurderingsformer
På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent