Barn med særskilte behov

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Chr. Thams, Fosen studiesenter, Namdal studiesenter
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Studiet tilbys som et deltidsstudium over 2 år og gjennomføres med en fast undervisningsdag pr. uke. I tillegg kommer praksis som gjennomføres over 10 uker. Praksis gjennomføres fortrinnsvis på egen arbeidsplass i barnehage, skole/SFO hvor studentene gjennomfører et endrings- og utviklingsarbeid som danner utgangspunktet for eksamen.

Studiet bygger på nasjonal rammeplan utarbeidet av Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag – NUFHO, og er utviklet i samarbeid med sentrale organisasjoner innen yrkesfeltet.     

Hva lærer du?                                                                                       

I  barnehage, skole eller SFO skal barna møte profesjonelle yrkesutøvere med god kompetanse og gode ferdigheter. De skal også oppleve brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. I løpet av studiet vil du lære om kommunikasjon, samhandling, sosial utvikling og kompetanse, som kan bidra til å fremme læring og trivsel hos barn med særskilte behov. Du vil få en innføring i pedagogiske og didaktiske metoder, samt prosesser og verktøy som bidrar til en helhetlig utvikling hos barn. Videre får du kunnskap om forhold som påvirker barns læring. Vi tar sikte på å utdanne reflekterte yrkesutøvere innen oppvekstfagene med gode kunnskaper og ferdigheter om barn og unges situasjon i dagens Norge og om aktuelle utfordringer som vi står overfor.

Organisering av studiet

Studiet er organisert som en kombinasjon av selvstudier og ukentlige samlinger. Samlingene gjennomføres som hybridundervisning og forstås som undervisning i sanntid der studentgrupper møtes til samme undervisningsøkt på ulike måter. Dette betyr at noen studenter deltar fra våre undervisningsrom og noen via internett (synkron undervisning). Ved sykdom eller annet fravær, kan studentene se undervisningsopptak (asynkron undervisning) i etterkant. En slik tre-delt organisering gjør at studiet blir mer fleksibelt, slik at du kan ta utdanning mens du jobber og der du bor. 

Det vil bli gitt obligatoriske arbeidskrav som krever fysisk eller digital deltakelse. 

Oppbygging av studiet​

Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene
Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid
Emne 4: Barn og unge med særskilte behov
Emne 5: Praksis over 10 uker inkl. veiledning
Emne 6: Hovedprosjekt

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er: 
 
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3 

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under. 
 
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene. 

c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Barn med særskilte behov: 

  • Barne- og ungdomsarbeiderfaget 
  • Barnepleier 
  • Helsefagarbeider
  • Aktivitør
  • Andre fagbrev kan også kvalifisere, men det vil da gjøres en individuell og faglig vurdering av det aktuelle fagbrevets relevans for utdanningen. 

Link til hjelp før du søker: Hjelp før du søker

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten 

  • har kunnskap om oppvekstsektoren, etikk, kommunikasjon, sosiologi og psykologi rettet mot barn og unge med særskilte behov for å fremme læring, utvikling og helse 
  • har kunnskap om barn og unge med særskilte behov, herunder lærevansker, utsatte barn og unge, atferdsvansker, migrasjonsrelaterte utfordringer og om aktuelle tiltak for å kunne fremme læring, utvikling og helse 
  • har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori, og om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy rettet mot barn og unge med særskilte behov, og kunnskap om kritiske perspektiver rundt kartlegging 
  • har innsikt i lovverk og styringsdokumenter innenfor oppvekstsektoren gjeldende for barn og unge med særskilte behov 
  • har kjennskap til ulike virksomheter innen oppvekstsektoren for å best mulig tilrettelegge for læring og utvikling 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barn og unge med særskilte behov 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer profesjonelt i samarbeid med barn/unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper 
  • kan anvende ulike pedagogiske- og didaktiske metoder for å planlegge og gjennomføre leke- og læringsaktiviteter 
  • kan finne informasjon om og iverksette helsefremmende tiltak innen fysisk aktivitet og ernæring for å forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse for barn og unge med særskilte behov 
  • kan finne informasjon og fagstoff knyttet til ulike problemstillinger for barn med særskilte behov for å fremme læring, utvikling og helse 
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger for barn og unge med særskilte behov og i samarbeid med leder iverksette nødvendig tiltak som fremmer læring, utvikling og helse

Generell kompetanse

Studenten  

  • har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer i yrkesutøvelsen, reflekterer over egen praksis, holdninger og verdier i møte med barn og unge med særskilte behov og deres foresatte 
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning, barn og unges integritet og behov for omsorg og læring 
  • forstår betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med særskilte behov i et folkehelseperspektiv 
  • kan utføre arbeid som fremmer læring, utvikling og helse, tilpasset barn og unges individuelle behov 
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester til barn og unge med særskilte behov, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen 
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og andre instanser gjennom kunnskaps- og erfaringsdeling for å skape et godt læringsmiljø for barn og unge med særskilte behov 

Studiets struktur og oppbygning

Studiet er organisert som en kombinasjon av selvstudier og ukentlige samlinger. Samlingene gjennomføres som hybridundervisning og forstås som undervisning i sanntid der studentgrupper møtes til samme undervisningsøkt på ulike måter. Dette betyr at noen studenter deltar fra våre undervisningsrom og noen via internett (synkron undervisning). Ved sykdom eller annet fravær, kan studentene se undervisningsopptak (asynkron undervisning) i etterkant. En slik tre-delt organisering gjør at studiet blir mer fleksibelt, slik at du kan ta utdanning mens du jobber og der du bor. 

Det vil bli gitt obligatoriske arbeidskrav som krever fysisk eller digital deltakelse. 

Studiemodeller

Praksis

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.  

Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet, og fravær utover 10 % fører til ikke godkjent praksis.  

Skolen har utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av praksis (Praksismappe).  

Studenten må søke og levere politiattest til skolen før første praksisperiode. (Se Forskrift om fagskoleutdanning Kapittel 3 Vurdering av skikkethet og krav om politiattest: https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2017-06-28-1244/KAPITTEL_3)  

Ved gjennomført praksis, vil læringsutbyttet for praksis være dekket. 

Skikkethetsvurdering 

Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket.  

Skikkethetsvurdering skal gjennomføres gjennom hele studiet og er en forutsetning for at studenten kan få vitnemål etter fullført utdanning, jfr. lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26. 

Pensum

Pensum for Barn med særskilte behov, deltid