Barn med særskilte behov
Studiefakta
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng60
- StudiestedChr. Thams, Fosen studiesenter, Namdal studiesenter
- StudieformDeltid (nettbasert med samlinger)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Studieretningens målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som viser forståelse for viktigheten av tidlig innsats, livsmestring og tilrettelegging. Studenten skal tilegne seg kunnskaper som styrker deres samarbeid med barn og unge, personale og foresatte til beste for individet.
Studentens studieløp og yrkesutøvelse setter livslang læring i et samfunnsperspektiv der studieretningen vektlegger at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar hvert enkelt individ sitt behov for tilrettelegging. Studiet gir også studenten en grunnleggende forståelse for betydningen av det pedagogiske og det didaktiske arbeidet i egen yrkesutøvelse.
Som ferdig yrkesutøver, har studenten fått opplæring til å kunne arbeide med ulike grupper barn med særskilte behov i aldersgruppa 0-12 år. Tjenesteområder kan omfatte blant annet barnehage, grunnskole, skolefritidsordninger, fritidsklubber og andre institusjoner/ tiltak for barn og unge i denne aldersgruppen der det er behov for fagarbeidere i barne- og ungdomsarbeiderfaget med fagskoleutdanningen Barn med særskilte behov.
Studenten skal etter endt utdanning ha utviklet gode ferdigheter, blant annet i samarbeid med lærere, barnevernspedagoger og annet personell innen oppvekst, og ha evne til tilpasning i faglige virksomheter og arbeidsforhold i stadig endring.
Studieplanen bygger på Nasjonal standard FHO01 BARN MED SÆRSKILT BEHOV, utarbeidet av Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag (NUFHO), Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved de fylkeskommunale fagskolene i Trøndelag. Med noen tilpasninger, er utdanninga i Barn med særskilte behov basert på sentrale planer:
-
NUFHOs «Nasjonal plan for ettårig fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag, generell del»
-
NUFHOs nasjonale plan for «Barn med særskilte behov», godkjent 24.10.2013, revidert 31.12.2017.
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
c) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Barn med særskilte behov:
-
Barne- og ungdomsarbeiderfaget
-
Barnepleier
-
Helsefagarbeider
-
Ambulansearbeider
-
Aktivitør
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om oppvekstsektoren, etikk, kommunikasjon, sosiologi og psykologi rettet mot barn og unge med særskilte behov for å fremme læring, utvikling og helse
- har kunnskap om barn og unge med særskilte behov, herunder lærevansker, utsatte barn og unge, atferdsvansker, migrasjonsrelaterte utfordringer og om aktuelle tiltak for å kunne fremme læring, utvikling og helse
- har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori, og om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy rettet mot barn og unge med særskilte behov, og kunnskap om kritiske perspektiver rundt kartlegging
- har innsikt i lovverk og styringsdokumenter innenfor oppvekstsektoren gjeldende for barn og unge med særskilte behov
- har kjennskap til ulike virksomheter innen oppvekstsektoren for å best mulig tilrettelegge for læring og utvikling
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barn og unge med særskilte behov
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer profesjonelt i samarbeid med barn/unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende ulike pedagogiske- og didaktiske metoder for å planlegge og gjennomføre leke- og læringsaktiviteter
- kan finne informasjon om og iverksette helsefremmende tiltak innen fysisk aktivitet og ernæring for å forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse for barn og unge med særskilte behov
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til ulike problemstillinger for barn med særskilte behov for å fremme læring, utvikling og helse
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger for barn og unge med særskilte behov og i samarbeid med leder iverksette nødvendig tiltak som fremmer læring, utvikling og helse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer i yrkesutøvelsen, reflekterer over egen praksis, holdninger og verdier i møte med barn og unge med særskilte behov og deres foresatte
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning, barn og unges integritet og behov for omsorg og læring
- forstår betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med særskilte behov i et folkehelseperspektiv
- kan utføre arbeid som fremmer læring, utvikling og helse, tilpasset barn og unges individuelle behov
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester til barn og unge med særskilte behov, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre instanser gjennom kunnskaps- og erfaringsdeling for å skape et godt læringsmiljø for barn og unge med særskilte behov
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er organisert som en kombinasjon av selvstudier og ukentlige samlinger. Samlingene gjennomføres som hybridundervisning og forstås som undervisning i sanntid der studentgrupper møtes til samme undervisningsøkt på ulike måter. Dette betyr at noen studenter deltar fra våre undervisningsrom og noen via internett (synkron undervisning). Ved sykdom eller annet fravær, kan studentene se undervisningsopptak (asynkron undervisning) i etterkant. En slik tre-delt organisering gjør at studiet blir mer fleksibelt, slik at du kan ta utdanning mens du jobber og der du bor.
Det vil bli gitt obligatoriske arbeidskrav som krever fysisk eller digital deltakelse.