Palliasjon

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Levanger
    • Studieform
      Deltid (nettbasert med samlinger)
    • Start
      2025 Høst

Om studiet og studieplanen

Studiet har endret navn fra Kreftomsorg og lindrende pleie til Palliasjon.

En utdanning i palliasjon gir deg spisskompetanse i arbeid med mennesker som er alvorlig syke eller døende i alle aldre og deres pårørende. Det undervises om alvorlige sykdommer, forekomst, mulige årsaker, symptomer og behandling, og hvordan dette påvirker pasienten i palliativ fase. Livskvalitet og leve hele livet vektlegges.

De fleste jobbene finner du i kommunehelsetjenesten på palliativ enhet i sykehjem, sykehjemsavdelinger eller åpen omsorg. Du kan også jobbe innenfor DMS, spesialisthelsetjenesten på sykehusavdelinger, i poliklinikker eller på onkologiske avdelinger.

Nettbasert/fysisk samling: 

Disse samlingene kan gjennomføres fysisk på skolen, men kan også gjennomføres nettbasert dersom fysisk oppmøte ikke er mulig. 

Opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er: 
 
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3 

For relevante fag-/svennebrev, se punkt c) under. 
 
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene. 

Dokumentert yrkeserfaring innen områdene listet under er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse:  

  • Erfaring fra palliativ enhet i sykehjem 

  • Sykehjemsavdeling med kreftpasienter 

  • Hospice 

  • Sykehusavdelinger med kreftpasienter 

  • Onkologiske avdelinger 

  • Palliative sentra 

c) Fagbrev/vitnemål som kvalifiserer for inntak til Palliasjon:  

  • Helsesekretær 

  • Helsefagarbeider 

  • Ambulansefag 

Overordnet læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om palliasjon ved alvorlige og uhelbredelige sykdommer og kunnskap om konsekvenser for pasientens dagligliv og deres pårørende  
  • har kunnskap om verdigrunnlaget for palliasjon, og om hvordan pasientsentrert tilnærming og livshjelp kan bidra til å fremme helse og livskvalitet hos pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom  
  • har kunnskap om kommunikasjon i samhandlingen med pasienter som er alvorlig og uhelbredelig syke og deres pårørende  
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos pasienter som er i en palliativ fase og ved livets slutt  
  • har kunnskap om tegn på at pasienten er døende og om palliasjon ved livets slutt for alvorlig og uhelbredelig syke pasienter og deres pårørende  
  • har innsikt i rettigheter, støtteordninger, lovverk og nasjonale anbefalinger og retningslinjer knyttet til alvorlig og uhelbredelig sykdom og død  
  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet knyttet til palliasjon og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasient- og omsorgsforløp  
  • kan oppdatere sin kunnskap om palliasjon ved alvorlige og uhelbredelige sykdommer og ved livets slutt  
  • forstår hvordan palliasjon er en ressurs i velferdsstaten, og bidrar til trygghet og helsefremming for alvorlig og uhelbredelig syke pasienter, samt deres pårørende og for befolkningen og samfunnet ellers

Ferdigheter

Studenten  

  • kan anvende kunnskap om alvorlige og uhelbredelige sykdommer og behandling til å observere symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient  
  • kan anvende kunnskap om alvorlige og uhelbredelige sykdommer og behandling for å kunne iverksette ikke-medikamentelle tiltak for å lindre plagsomme symptomer og til å vurdere når det er nødvendig å trekke inn kompetanse på et høyere nivå fra tverrfaglige team  
  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming, livshjelp og pårørendes betydning til å veilede om mestring når helse og funksjonsevne endres hos pasienten  
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og -teknikker i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende   
  • kan kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy  
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen palliasjon, og kan vurdere kildene kritisk
  • kan kartlegge situasjoner i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for faglige og etiske prinsipper og retningslinjer for palliasjon  
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet  
  • kan utføre palliasjon etter individuelle behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter  
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på tvers av avdelinger og tjenestenivå for å ivareta pasientenes helhetlige behov knyttet til alvorlig og uhelbredelig sykdom, lidelse og død  
  • kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienten 

Studiemodeller

Praksis

Praksis utgjør 300 timer av samlet studietid, tilsvarende 40 dager. Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet og fravær utover 10 % fører til ikke godkjent praksis. Skolen har utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av praksis (Praksismappe).  

Studenten må søke og levere politiattest til skolen før første praksisperiode. (Se Forskrift om fagskoleutdanning Kapittel 3 Vurdering av skikkethet og krav om politiattest) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13/kap6#kap6   

Skikkethetsvurdering 

Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket.  

Skikkethetsvurdering skal gjennomføres gjennom hele studiet og er en forutsetning for at studenten kan få vitnemål etter fullført utdanning, jf. lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26 https://lovdata.no/lov/2018-06-08-28/%C2%A726  

Pensum

Pensum for Palliasjon, Deltid