01TD01A EITDTPKH24 Systemutvikling og samarbeid
01TD01A EITDTPKH24 Systemutvikling og samarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD01A EITDTPKH24
- StudieprogramProgrammering
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligGry Brubakk Fossan
Temaer
Arkitektur og system modellering (5 Stp.)
- Modellering av programvare systemer
- Bruk av standardisert modelleringsspråk
- Visualisering av systemkrav
- Tegning av tekniske diagrammer
Systemdesign og prosjektering (5 Stp.)
- Innføring i systemdesign
- Utarbeidelse av kundekrav
- Systematisk utvikling av systemer
- Prosjektmodeller og prosjektarbeid
Studenten
- har kunnskap om relevante systemutviklingsmetoder og -verktøy for samarbeid med andre
- har kunnskap om metoder og teknikker for kommunikasjon med sluttbruker under planlegging og utvikling av programvare
- har kunnskap om planlegging og implementering av programvare som tar hensyn til brukervennlighet og universell utforming i henhold til Digdir sine krav og regler
- vet hvordan man kan oppdatere sin faglige kunnskap innenfor programmering og systemutvikling
Studenten
- kan planlegge, prosjektere og gjennomføre systemutvikling og programmering alene eller som deltager eller leder i en gruppe
- kan designe programvare i henhold til Digdir sine krav og regelverk til universell utforming
- kan vurdere bedriftens eller prosjektets økonomiske situasjon, og på bakgrunn av dette ta hensiktsmessige og begrunnede valgt
- kan finne frem til relevant fagstoff og dokumentasjon
- kan reflektere over egen faglig utøvelse
Studenten
- kan delta aktivt i prosjekter
- kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov, etablere fagnettverk og samarbeide med mennesker på kryss av fagfelt
- kan utveksle bransjerelaterte synspunkter og informasjon
- kan bygge relasjoner, både internt, eksternt og på tvers av fagfelt
Arbeidskrav
- 4-6 obligatoriske innleveringer, minst 2 gruppeoppgaver.
- Avsluttende temaprøver
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
- Nettbasert undervisning
- Gruppearbeid
- Prosjektoppgaver
- Presentasjoner
- Diskusjoner