01HH68L EIHOAPF Ambulanseoperativ ledelse

01HH68L EIHOAPF Ambulanseoperativ ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH68L EIHOAPF
    • Studieprogram
      Avansert prehospital kompetanse
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2026 Høst
2027 Vår
Om emnet

Emnet omhandler ledelse av operativt ambulansearbeid, oppbygning og organisering av de prehospitale akuttmedisinske tjenestene og redningstjenesten i Norge. Videre tar emnet for seg ambulansepersonellets utsatte rolle med vold og trusler i oppdrag og håndtering av PLIVO – pågående livstruende vold.

Emnets innhold

Temaer

8a. Organisering av den akuttmedisinske kjeden

  • Sentrale prinsipper for redningstjenesten
  • Den akuttmedisinske kjeden
  • Medisinsk nødmeldetjeneste
    • Aktivering av akuttmedisinsk nødmeldetjeneste
    • Organisering av nødmeldetjenesten
  • Samhandling og kommunikasjon i akuttmedisinske prosesser
  • Ambulansepersonellets rolle
  • Adekvat behandlingsnivå
  • Overlevering av pasient (ISBAR)

8b. Innsatsledelse

  • Innsatsledelse på skadested - tverretatlig samarbeid mellom nødetatene (ILKO)
  • Felles sambandsreglement
  • Innsatsleder helse (ILH)
  • Medisinsk leder helse (MLH)
  • Andre aktuelle lederroller helse
  • Fordeling av lederroller
  • Situasjonsbestemt ledelse
  • Identifisering og håndtering av eksisterende og potensielle risikofaktorer

8c. Skadestedsarbeid

  • Gjennomføring av aksjoner (ILH) (Nasjonal veileder for Helsetjenestens organisering på skadested)
    • Opprette sambandskontakt internt og eksternt
    • Vurdere behov for medisinsk utstyr og transportressurser
    • Vurdere risikofaktorer og bidra med sikring av skadested
    • Planlegge og iverksette evakueringslinjer
    • Etablering og drift av skadested og samleplass
    • Forsterke evakueringslinjer og motvirke flaskehalser
  • Triage og triageverktøy
    • Masseskadetriage
  • Livreddende tiltak
    • Forenklet primær undersøkelse - ABCDE
    • HLR og defibrillering av voksne
  • Fordeling av pasienter
    • Hastegrad og behandlingsnivå
  • Akutte psykososiale tiltak
  • Dokumentasjon og registrering av pasienter
  • HMS for innsatspersonell

8d. Aksjoner ved pågående livstruende vold (PLIVO)

  • Utløsende faktorer
  • Organisering og innsatsledelse i PLIVO-aksjoner (nasjonal prosedyre for nødetatenes samvirke ved pågående livstruende vold)
  • Gjerningsmannsprofil
  • Faser i PLIVO-aksjoner
  • Soner ved PLIVO-aksjoner

8e. CBRNE-hendelser

  • Oversikt agens og farenivå
  • Kontakt- og varslingsrutiner ved akutte CBRNE-rutiner
  • Soner, fare- og innsatsområder
  • Overordnede behandlingsprinsipper
  • Akuttbehandling, innleggelse og transport
  • Vurdering av dekontamineringsbehov
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i relevant lovverk, retningslinjer og forskrifter som omhandler og regulerer avgjørelser ved operativ ledelse og pasientbehandling i ambulansetjenesten
  • har kunnskap om organisering av den akuttmedisinske kjeden, sentrale prinsipper for redningstjenesten, medisinsk nødmeldetjenesten, samhandling og kommunikasjon i akuttmedisinske prosesser
  • har kunnskap om innsatsledelse og nødetatenes roller på skadested
  • har kunnskap om skadestedsarbeid i form av etablering og drift, triagering av pasienter og livreddende tiltak og ivaretagelse av sikkerhet for pasient, kollegaer og andre tilstedeværende
  • har kunnskap om organisering og innsatsledelse ved PLIVO aksjoner og CBRNE-hendelser
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen operativ ledelse for å sikre best mulig gjennomføring av skadestedsarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om den akuttmedisinske kjeden, sentrale prinsipper for redningstjenesten og medisinsk nødmeldetjeneste for å sikre god samhandling og sambandskommunikasjon i akuttmedisinske prosesser
  • kan anvende faglig kunnskap om innsatsledelse og nødetatenes roller på skadested for å sikre etablering og drift av skadested
  • kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre triagering av pasienter og iverksette livreddende tiltak på skadestedet
  • kan finne informasjon og fagstoff, og vurdere relevansen for problemstillinger innen PLIVO og CBRNE-hendelser og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge utløsende faktorer, faser og soner ved PLIVO og CBRNE-hendelser
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for viktigheten av at god innsatsledelse kvalitetssikrer pasientbehandling og livreddende tiltak på skadested
  • har utviklet en etisk grunnholdning gjennom forståelse for, og vurdering av, risikofaktorer som bidrar til å skape tillit hos pasienter, pårørende og kollegaer
  • kan utføre operativ ledelse og skadestedsarbeid på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
  • kan bygge relasjoner og samarbeide tverretatlig med nødetatene på skadested
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å planlegge, gjennomføre og evaluere skadestedsarbeid og pasienttransport
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuell refleksjon om egen læring
  • At oppmøteplikten overholdes
Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Emnet vurderes med karakterskala A-F

Emnet må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til avsluttende eksamen for studiet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering- og ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.