01HH23B EIHOPAF Sykdom og palliativ omsorg

01HH23B EIHOPAF Sykdom og palliativ omsorg

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH23B EIHOPAF
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Undervisningssemestere
2026 Høst
Emnets innhold

3a. Palliativ, symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg

  • Hyppig forkommende symptombilder i palliativ fase:
    • Smerte
    • Kvalme, brekninger og oppkast
    • Obstipasjon og diaré
    • Munntørrhet og andre plager fra munn og svelg
    • Redusert appetitt, vekttap og dehydrering
    • Dyspné
    • Infeksjon
    • Delirium
    • Komplikasjoner ved immobilitet
    • Depresjon og angst
  • Symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg:
    • Medikamentell behandling
    • Palliativ kirurgi og strålebehandling
    • Omsorg og ikke - medikamentell behandling
    • Alternativ og komplementær behandling

3b. Kartlegging og vurdering av symptomer

  • Bruk av kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer innen palliasjon
  • Vurderingskompetanse
  • Fagarbeiderens rolle i kartleggingsarbeid
  • Dokumentasjon

3d. Konsekvenser av alvorlig sykdom og behandling, ivaretakelse av grunnleggende behov

  • Ernæringsproblemer og kakeksi
  • Funksjonssvikt
  • Nedsatt immunforsvar
  • Fatigue
  • Endret selvbilde og seksualitet
  • Bivirkning av behandling
  • Pårørendes rolle og betydning i den palliative fasen
  • Palliasjon til personer med psykisk utviklingshemming

3e. Pleie og omsorg ved livets slutt

  • Tegn på nær forestående død
  • Tiltaksplan ved livets slutt (LSD)
  • Etiske utfordringer i livets sluttfase
  • Ivaretagelse av pårørende
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om alvorlige hjerte- og lungesykdommer, nyresykdommer, nevrologiske sykdommer, kreft og demens og om symptomer, plager og behov sykdommene kan gi i palliativ fase og ved livets slutt
  • har kunnskap om konsekvenser som ulike alvorlige og uhelbredelige sykdommer kan ha for pasientens dagligliv og om bivirkninger av behandlingen
  • har kunnskap om pårørendes rolle og betydning i palliativ fase
  • har kunnskap om ulike standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer hos pasienter som er i palliativ fase
  • har kunnskap om tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos pasienter i palliativ fase
  • har kunnskap om endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • har kunnskap om tiltaksplaner i livets sluttfase
  • har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer knyttet til palliasjon
  • har kunnskap om alternativ og komplementær behandling som kan bidra til å forebygge og lindre plagsomme symptomer
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om alvorlige sykdommer og palliasjon til å delta i palliativ behandling, og til å planlegge og iverksette ikke-medikamentelle tiltak som ivaretar pasientens behov for å forebygge og lindre plagsomme symptomer, og tilpasset pasientens alder og forutsetninger
  • kan anvende kunnskap om konsekvenser av sykdom og bivirkninger av behandling hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter, til å planlegge og iverksette ikke-medikamentelle tiltak i samarbeid med pasienten, og tilpasset pasienten alder og forutsetninger
  • kan anvende kunnskap om pårørendes rolle og betydning i palliativ fase til å styrke pårørende i å være, og å oppleve å være, en ressurs for pasienten
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy som er tilpasset ulike pasientgrupper til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for lindrende tiltak hos pasienter i palliativ fase og ved livets slutt
  • kan delta i bruk av tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
  • kan observere og identifisere endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for nasjonale handlingsprogram og faglige retningslinjer for palliasjon og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • har forståelse for hvordan bruk av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy bidrar til å kvalitetssikre den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
  • har forståelse for og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan utføre palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters etter deres ønsker og individuelle behov
Arbeidsinnsats

Emnet inneholder fire arbeidskrav. De tre første er skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon eller ferdighetstest individuelt eller i gruppe. Det siste arbeidskravet er en individuell fagsamtale. 

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

I tillegg til oppmøtekravet på fysiske samlinger, kan det være obligatoriske arbeidskrav som krever oppmøte enten fysisk eller digitalt. Disse inngår ikke i oppmøteprosenten, men må gjennomføres og godkjennes for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent / ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forkunnskapskrav

Fullført og bestått foregående emner

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening og simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner