01HH50F EIHODAF-25 Praksis
01HH50F EIHODAF-25 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH50F EIHODAF-25
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng12
- StudiestedKjeller, Indre Østfold
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
- Demens og alderspsykiatri
Praksisperioden er en obligatorisk del av studiet som gjennomføres over ti uker, og har et omfang på 300 timer.
Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.
Det er utarbeidet retningslinjer for praksis og praksis gjennomført som utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass. Studenten skal i samråd med faglærer og/eller veileder konkretisere egne læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for utviklingsprosjekt/ praksisperioden og overordnede læringsutbyttebeskrivelser for praksis
Studenten kan:
- sette teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter
Studenten kan:
- se betydningen av tverrfaglig samhandling
- bidra aktivt med egen kompetanse
- ivareta eget fags særegenhet i en tverrfaglig sammenheng
- gi faglige begrunnelser av sin individrettede- og personorienterte omsorg i sitt arbeid med personer med demens og alderspsykiatri
Studenten kan:
- drøfte etiske utfordringer og utvikle egen relasjonskompetanse til brukere, pårørende og kolleger
Arbeidskrav
Rammer for praksis på annen arbeidsplass:
- Fire arbeidskrav samt logg ved avsluttet praksis
Rammer for praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass:
- Praksisrapport/ prosjektoppgave
Studenten skal stå ansvarlig for planlegging og gjennomføring av prosjektet.
Arbeidskrav i praksis må være vurdert til godkjent for at praksis skal være bestått.
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått.
I praksis blir studenten fulgt opp av skolens faglærer og praksisstedets veileder. Ved behov kan antallet veiledningstimer økes. I tillegg bør strukturert veiledning fra praksisveileder på arbeidsplassen foregå tilsvarende 1 timer pr. uke, og/eller som tillegg til den løpende behovsveiledningen. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid bidrar til å tydeliggjøre den enkelte students personlige og faglige utvikling og som derigjennom bygger opp sin kompetanse innenfor fagområdet.