01HO60D EIHOBSF-25 Praksis
01HO60D EIHOBSF-25 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO60D EIHOBSF-25
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Studiepoeng12
- StudiestedKjeller, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Praksis gjennomføres som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet, eller som ordinær praksis. Praksis skal ha en varighet på minimum 10 uker, 300 timer. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både i ordinær praksis og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, skal ha veiledning i praksisperioden. På Fagskolen Viken gjennomføres praksis som et sammenhengende emne, som etterfølger emne 3.
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og skal ha et omfang på 10 uker á 4 dager (300 timer).
Praksis kan gjennomføres på to måter:
Ordinær praksis: Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet, og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser.
Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass: Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid i fagfeltet. Utviklingsarbeidet skal gjennomføres etter egne retningslinjer og har som mål å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer barna og deres familier til gode.
Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som ordinær praksis eller utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Studenten:
- har kunnskap om betydningen av livsmestring og tidlig innsats, og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
- har kunnskap om forskjellige relevante samarbeidspartnere, og hvordan vi kan samarbeide til det beste for barn og unge
- har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger som gjelder barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, og dokumentasjon i praksis
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og samhandling i møte med ulike individer knyttet til praksisstedet
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i praksis
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- kan skape relasjoner, inkludere og samarbeide med barn og unge, foreldre, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan bidra inn i ulike arbeidsmetoder for barn og unge gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i praksis
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis.