01HO60D EIHOBSF-25 Praksis
01HO60D EIHOBSF-25 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO60D EIHOBSF-25
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Studiepoeng12
- StudiestedKjeller, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Praksis kan organiseres på to ulike måter. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass gjennomføres på egen arbeidsplass dersom man er ansatt i egnet virksomhet (skole, barnehage eller relevant institusjon for barn / unge 0-18 år). Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Gjennomføring av utviklingsarbeid planlegges i samråd med arbeidsgiver, veileder og Fagskolen Viken, og lar studenten gjennomføre praksis parallelt med sine ordinære arbeidsoppgaver. Dersom man ikke er ansatt i relevant virksomhet, eller av andre grunner ønsker praksis utenfor egen arbeidsplass, gjennomføres ordinær praksis, der man blir utplassert i egnet virksomhet.
Praksis skal ha en varighet på minimum 10 uker, 300 timer. Alle studenter i praksis, både i ordinær praksis og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, skal ha veiledning i praksisperioden. På Fagskolen Viken gjennomføres praksis som et sammenhengende emne, som etterfølger emne 3. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som ordinær praksis eller utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Studenten:
- har kunnskap om betydningen av livsmestring og tidlig innsats, og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
- har kunnskap om forskjellige relevante samarbeidspartnere, og hvordan vi kan samarbeide til det beste for barn og unge
- har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger som gjelder barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, og dokumentasjon i praksis
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og samhandling i møte med ulike individer knyttet til praksisstedet
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i praksis
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- kan skape relasjoner, inkludere og samarbeide med barn og unge, foreldre, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan bidra inn i ulike arbeidsmetoder for barn og unge gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i praksis
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis.