01HO60D EIHOBSF-25 Praksis

01HO60D EIHOBSF-25 Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO60D EIHOBSF-25
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Kjeller, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Used in other programs
  • Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Undervisningssemestere
2026 Høst
2027 Vår
Om emnet

Praksis kan organiseres på to ulike måter. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass gjennomføres på egen arbeidsplass dersom man er ansatt i egnet virksomhet (skole, barnehage eller relevant institusjon for barn / unge 0-18 år). Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Gjennomføring av utviklingsarbeid planlegges i samråd med arbeidsgiver, veileder og Fagskolen Viken, og lar studenten gjennomføre praksis parallelt med sine ordinære arbeidsoppgaver.  Dersom man ikke er ansatt i relevant virksomhet, eller av andre grunner ønsker praksis utenfor egen arbeidsplass, gjennomføres ordinær praksis, der man blir utplassert i egnet virksomhet. 

Emnets innhold

Praksis skal ha en varighet på minimum 10 uker, 300 timer. Alle studenter i praksis, både i ordinær praksis og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, skal ha veiledning i praksisperioden. På Fagskolen Viken gjennomføres praksis som et sammenhengende emne, som etterfølger emne 3. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som ordinær praksis eller utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om betydningen av livsmestring og tidlig innsats, og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
  • har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
  • har kunnskap om forskjellige relevante samarbeidspartnere, og hvordan vi kan samarbeide til det beste for barn og unge
  • har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger som gjelder barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
  • kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, og dokumentasjon i praksis
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og samhandling i møte med ulike individer knyttet til praksisstedet
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
  • kan skape relasjoner, inkludere og samarbeide med barn og unge, foreldre, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan bidra inn i ulike arbeidsmetoder for barn og unge gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i praksis
Arbeidsinnsats

Praksisrapport/arbeidskrav med presentasjon

Oppmøteplikt

Minst 90% oppmøte i praksis

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner