01HH23C EIHOPAF Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
01HH23C EIHOPAF Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH23C EIHOPAF
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
- Palliasjon
4a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet
- Det palliative tjenestetilbudet i spesialisthelsetjenesten
- Det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Familieomsorg
- Lærings- og mestringssentre
- Interesse- og brukerorganisasjoner
- Frivillige aktører Det palliative tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Palliativ plan og koordinator
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Hjemmedød
- Velferdsteknologi
4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Egenomsorg i møte med palliative pasienter og deres pårørende
- Relasjonskompetanse
- Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid med pårørende og frivillige aktører
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
Studenten:
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke pasienter, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
- har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i pasienttilpassede forløp til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
- har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og koordinering av helsetjenester til pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner knyttet til palliasjon
- har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med pasienter, pårørende, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner
- kan finne informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasienter og deres pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
Studenten
- har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
- har kompetanse til å samtale med alvorlig og uhelbredelig og døende pasienter og deres pårørende
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og tjenestenivå
- kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
Emnet inneholder tre arbeidskrav. De to første er en skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon eller ferdighetstest individuelt eller i gruppe. Det tredje arbeidskravet er en individuell fagsamtale.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
I tillegg til oppmøtekravet på fysiske samlinger, kan det være obligatoriske arbeidskrav som krever oppmøte enten fysisk eller digitalt. Disse inngår ikke i oppmøteprosenten, men må gjennomføres og godkjennes for at studenten skal kunne få bestått emnet.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent / ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F