01HO03F EIHOASF-25 Praksis
01HO03F EIHOASF-25 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO03F EIHOASF-25
 - StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
 - Studiepoeng12
 - StudiestedFredrikstad
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligFredrik Hæren
 
 
- Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
 
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og skal ha et omfang på 10 uker á 4 dager (300 timer).
Praksis kan gjennomføres på to måter:
- Ordinær praksis: Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser.
 - Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass: Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid i barnehage. Utviklingsarbeidet skal gjennomføres etter egne retningslinjer og har som mål å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer barna og deres familier til gode.
 
Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som ordinær praksis eller utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Studenten
- har kunnskap om prosjekt- og utviklingsarbeid rettet mot språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.
 - har kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn i barnehagen.
 - har kunnskap om relevant verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
 - har kunnskap om barnehagens rammer og forutsetninger når det gjelder arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
 - har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter for barnehagen i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
 
Studenten
- kan anvende krav til prosjektarbeid rettet mot arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
 - kan anvende kunnskap om språk- og flerspråklig arbeid i barnehagen.
 - kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i barnehagen.
 - kan kartlegge barnehagens miljø, knyttet til emner fra studieplanen når det gjelder språk, språklighet og flerkulturell kompetanse.
 - kan finne informasjon og fagstoff rettet mot arbeid med språk, språklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
 - kan anvende relevante verktøy for observasjon, kartlegging, planlegging, dokumentasjon og vurdering av språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.
 
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen.
 - har utviklet en etisk grunnholdning til arbeid i barnehagen i møte med kollegaer, barn og foreldre.
 - kan bygge relasjoner, inkludere og samarbeide med foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner i barnehagen.
 - kan utvikle arbeidsmetoder gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i barnehagen.
 - kan oppdatere sin kunnskap i praksisperioden knyttet til tema språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn 0-6 år.
 
- Praksisrapport
 - Presentasjon av egne erfaringer fra praksis både for medstudenter og kollegaer/praksissted i praksisperiodens avslutningsfase
 - Oppmøteplikt
 
*Det er utarbeidet egne retningslinjer for begge praksisgjennomføringene, og her står det mer utfyllende hva arbeidskravene inneholder
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått
Refleksjon diskusjon, gruppearbeid, veiledning, forelesning og presentasjon.