01HH07Q EIHOHOF-25 Sykepleie for barn 0-18 år

01HH07Q EIHOHOF-25 Sykepleie for barn 0-18 år

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07Q EIHOHOF-25
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      9
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren, Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2026 Høst
Emnets innhold

1. Barnets normale utvikling

  • Vekst og fysisk og motorisk utvikling
  • Tilknytning og kognitiv og psykososial utvikling
  • Språkutvikling og terapeutisk lek
  • Psykiske utfordringer og andre faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
  • Ungdomshelse

2. Forebygging og behandling av vanlige sykdommer hos barn

  • Forebyggende og helsefremmende arbeid blant barn og unge
  • Barn på sykehus
  • Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
  • Barn med funksjonsnedsettelser og syndromer
  • Smerte og smertevurdering hos barn
  • Behandling av sykdommer
  • Kartlegging, observasjon, vurdering og tiltak ut fra barnets ressurser, behov og tilstand
  • Legemidler til barn

3. Omsorg for det syke barnet og dets pårørende

  • Tverrfaglig samarbeid
  • Samtale med syke barn
  • Omsorgssvikt
  • Ivaretakelse av og samarbeid med pårørende og søsken
  • Palliativ behandling av barn
  • Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Lovfestede rettigheter for barn og unge som er innlagt på helseinstitusjon
  • Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom, syndromer og funksjonshemminger hos barn
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0–18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
  • har kunnskap om de vanligste sykdommene hos barn og unge samt symptomer og behandling av disse
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner hos barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner
  • har kunnskap om etiske prinsipper, relasjonsbygging og målrettet kommunikasjon i ivaretakelse av syke barn og unge og deres omsorgspersoner
  • har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til arbeidet med syke barn og unge og deres omsorgspersoner
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta syke barn og unge i et tverrfaglig samarbeid
  • kan oppdatere sin kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid for å ivareta barn og unges livskvalitet, trivsel og helse
Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og samhandle med barn og unge for å skape og opprettholde tillit, med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon
  • kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere tilstanden til syke barn og unge
  • kan kartlegge barnets tilstand og identifisere forverring ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
  • kan finne og anvende oppdatert informasjon og fagstoff for å forberede og veilede barn, unge og omsorgspersoner angående undersøkelser, prosedyrer og behandling
  • kan kartlegge og identifisere behov og støtte som barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner trenger i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
Generell kompetanse

Studenten

  • kan gi pleie og omsorg til syke barn ved å ivareta deres individuelle behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med syke barn, deres søsken og omsorgspersoner
  • kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med syke barn på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med annet helsepersonell og omsorgspersoner
  • kan utføre systematisk kartlegging og observasjon av syke barns tilstand i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med barn og unge og deres omsorgspersoner ved å ta hensyn til deres ønsker, ressurser og tilstand
  • har forståelse for egen kompetanse om syke barn og deres omsorgspersoner og kan bygge relasjoner tverrfaglig og på ulike tjenestenivåer for kompetanseutveksling
Arbeidsinnsats
  • Arbeidskrav i gruppe
  • Individuelt praktisk arbeidskrav
  • Individuell refleksjon over egen læring
Oppmøteplikt

Minst 75 % oppmøte på fysiske samlinger.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent 

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F 
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium