01HH07Q EIHOHOF-25 Sykepleie for barn 0-18 år
01HH07Q EIHOHOF-25 Sykepleie for barn 0-18 år
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07Q EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng9
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren, Mette Marthinsen
- Barsel- og barnepleie
1. Barnets normale utvikling
- Vekst og fysisk og motorisk utvikling
- Tilknytning og kognitiv og psykososial utvikling
- Språkutvikling og terapeutisk lek
- Psykiske utfordringer og andre faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
- Ungdomshelse
2. Forebygging og behandling av vanlige sykdommer hos barn
- Forebyggende og helsefremmende arbeid blant barn og unge
- Barn på sykehus
- Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
- Barn med funksjonsnedsettelser og syndromer
- Smerte og smertevurdering hos barn
- Behandling av sykdommer
- Kartlegging, observasjon, vurdering og tiltak ut fra barnets ressurser, behov og tilstand
- Legemidler til barn
3. Omsorg for det syke barnet og dets pårørende
- Tverrfaglig samarbeid
- Samtale med syke barn
- Omsorgssvikt
- Ivaretakelse av og samarbeid med pårørende og søsken
- Palliativ behandling av barn
- Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Lovfestede rettigheter for barn og unge som er innlagt på helseinstitusjon
- Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom, syndromer og funksjonshemminger hos barn
Studenten
- har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0–18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
- har kunnskap om de vanligste sykdommene hos barn og unge samt symptomer og behandling av disse
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner hos barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner
- har kunnskap om etiske prinsipper, relasjonsbygging og målrettet kommunikasjon i ivaretakelse av syke barn og unge og deres omsorgspersoner
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til arbeidet med syke barn og unge og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta syke barn og unge i et tverrfaglig samarbeid
- kan oppdatere sin kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid for å ivareta barn og unges livskvalitet, trivsel og helse
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med barn og unge for å skape og opprettholde tillit, med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon
- kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere tilstanden til syke barn og unge
- kan kartlegge barnets tilstand og identifisere forverring ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
- kan finne og anvende oppdatert informasjon og fagstoff for å forberede og veilede barn, unge og omsorgspersoner angående undersøkelser, prosedyrer og behandling
- kan kartlegge og identifisere behov og støtte som barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner trenger i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
Studenten
- kan gi pleie og omsorg til syke barn ved å ivareta deres individuelle behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med syke barn, deres søsken og omsorgspersoner
- kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med syke barn på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med annet helsepersonell og omsorgspersoner
- kan utføre systematisk kartlegging og observasjon av syke barns tilstand i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer
- kan bygge relasjoner og samarbeide med barn og unge og deres omsorgspersoner ved å ta hensyn til deres ønsker, ressurser og tilstand
- har forståelse for egen kompetanse om syke barn og deres omsorgspersoner og kan bygge relasjoner tverrfaglig og på ulike tjenestenivåer for kompetanseutveksling
- Arbeidskrav i gruppe
- Individuelt praktisk arbeidskrav
- Individuell refleksjon over egen læring
Minst 75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
I tillegg til oppmøtekravet på fysiske samlinger, kan det være obligatoriske arbeidskrav som krever oppmøte enten fysisk eller digitalt. Disse inngår ikke i oppmøteprosenten, men må gjennomføres og godkjennes for at studenten skal kunne få bestått emnet.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F