01HH07Q EIHOHOF-25 Sykepleie for barn 0-18 år
01HH07Q EIHOHOF-25 Sykepleie for barn 0-18 år
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07Q EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng9
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren, Mette Marthinsen
1. Barnets normale utvikling
- Vekst og fysisk og motorisk utvikling
- Tilknytning og kognitiv og psykososial utvikling
- Språkutvikling og terapeutisk lek
- Psykiske utfordringer og andre faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
- Ungdomshelse
2. Forebygging og behandling av vanlige sykdommer hos barn
- Forebyggende og helsefremmende arbeid blant barn og unge
- Barn på sykehus
- Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
- Barn med funksjonsnedsettelser og syndromer
- Smerte og smertevurdering hos barn
- Behandling av sykdommer
- Kartlegging, observasjon, vurdering og tiltak ut fra barnets ressurser, behov og tilstand
- Legemidler til barn
3. Omsorg for det syke barnet og dets pårørende
- Tverrfaglig samarbeid
- Samtale med syke barn
- Omsorgssvikt
- Ivaretakelse av og samarbeid med pårørende og søsken
- Palliativ behandling av barn
- Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Lovfestede rettigheter for barn og unge som er innlagt på helseinstitusjon
- Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom, syndromer og funksjonshemminger hos barn
Studenten
- har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0–18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
- har kunnskap om de vanligste sykdommene hos barn og unge samt symptomer og behandling av disse
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner hos barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner
- har kunnskap om etiske prinsipper, relasjonsbygging og målrettet kommunikasjon i ivaretakelse av syke barn og unge og deres omsorgspersoner
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til arbeidet med syke barn og unge og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta syke barn og unge i et tverrfaglig samarbeid
- kan oppdatere sin kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid for å ivareta barn og unges livskvalitet, trivsel og helse
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med barn og unge for å skape og opprettholde tillit, med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon
- kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere tilstanden til syke barn og unge
- kan kartlegge barnets tilstand og identifisere forverring ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
- kan finne og anvende oppdatert informasjon og fagstoff for å forberede og veilede barn, unge og omsorgspersoner angående undersøkelser, prosedyrer og behandling
- kan kartlegge og identifisere behov og støtte som barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner trenger i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
Studenten
- kan gi pleie og omsorg til syke barn ved å ivareta deres individuelle behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med syke barn, deres søsken og omsorgspersoner
- kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med syke barn på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med annet helsepersonell og omsorgspersoner
- kan utføre systematisk kartlegging og observasjon av syke barns tilstand i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer
- kan bygge relasjoner og samarbeide med barn og unge og deres omsorgspersoner ved å ta hensyn til deres ønsker, ressurser og tilstand
- har forståelse for egen kompetanse om syke barn og deres omsorgspersoner og kan bygge relasjoner tverrfaglig og på ulike tjenestenivåer for kompetanseutveksling
- Arbeidskrav i gruppe
- Individuelt praktisk arbeidskrav
- Individuell refleksjon over egen læring
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F