Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2023-2025
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudiestadFørde, Nordnes
- StudieformDeltid
- Startsemester2023 Haust
Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2023-2025
Om studiet
Frå nasjonal plan: «Høyere yrkesfaglig utdanning i psykisk helsearbeid og rusarbeid skal gi kandidatene økt kompetanse for å kunne jobbe med personer med psykiske lidelser, rusmiddelproblematikk og samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelser). Utdanningen skal også ha fokus på det helsefremmende og forebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv. Helsefremmende og forebyggende innsats innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er videre viktig å se i et livslangt perspektiv.
Psykiske lidelser er en viktig årsak til helsetap gjennom livet. Sentrale føringer og strategier fremhever at vi skal legge til rette for et samfunn som fremmer mestring, tilhørighet og opplevelse av mening. Pasientens helsetjeneste forutsetter at pasienten har innflytelse både over egen utredning og behandling og over utviklingen av tjenestene. Opplæring og tilrettelegging for reell brukerinnflytelse er en sentral utfordring både på tjeneste- og brukerorganisasjonsnivå både nå og i fremtiden.
Et stort antall barn og unge vil på ett eller flere tidspunkt i oppveksten oppleve å ha psykiske plager og lidelser. God psykisk helse er en viktig ressurs i oppvekst, utdanning og inn i livet som ung voksen. Barnehager og skoler har en viktig forbyggende rolle ved at de skal bidra til at barn og unge opplever trivsel, mestring og inkludering. Omfanget av psykiske lidelser og tilknyttet sykdomsbyrde gjør helsefremmende og forebyggende arbeid for å sikre barn og unges psykiske helse til et viktig satsingsområde.
Ruslidelser og psykiske lidelser påvirker hverandre gjensidig og krever spesiell oppmerksomhet. Personer med ruslidelser og psykiske lidelser (ROP-lidelser) har mulighet til bedring av både symptomer og livskvalitet dersom man koordinerer utredningen og behandlingen av begge lidelsene.
Samhandlingsreformen (2012) medførte at arbeidsoppgaver ble flyttet mellom spesialhelsetjenesten og primærhelsetjenesten, og økte dermed behovet for kompetanseheving i kommunene.
Nasjonale kompetansestrategier fremholder at tilbud om videreutdanning av personell gjennom fagskoleordningen er spesielt viktig for å øke kompetansen, redusere avgangen fra sektoren og bidra til rekrutteringen til helse- og oppvekstfag i videregående skole. Det er et uttalt mål å bidra til flere tilsatte med videreutdanning innen psykisk helse- og rusfeltet for å styrke kvalitet og kompetanse i det helhetlige og tverrfaglige kommunale arbeidet.
Fortløpende kvalitetsutvikling i tjenestene, der et av tiltakene er kompetanseheving av ansatte gjennom høyere yrkesfaglig utdanning, krever både fleksibilitet og evne til rask og målrettet tilpassing av utdanningstilbud. Dette er grunnlaget for at innholdet i denne planen skal representere et rammeverk som kan tilpasses tidsaktuelle nasjonale, lokale og regionale føringer og behov i utarbeidelse av lokale studieplaner»
Læringsutbyte
Læringsutbyttebeskrivinga viser dei kvalifikasjonane studenten minst skal ha etter fullført utdanning.
Kunnskap
Studenten:
· har kunnskap om psykiske lidingar, psykisk helsearbeid og rusarbeid og kva for omgrep, prosessar og verktøy som er sentrale innanfor dette arbeidsområdet
· har innsikt i sentrale lover, forskrifter og rettleiarar som regulerer rettar og plikter og gir anbefalingar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
· har bransjekunnskap og kjennskap til korleis tenester er organiserte innan psykisk helsearbeid og rusarbeid i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
· kan oppdatera sin yrkesfaglege kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
· forstår betydninga av arbeid med psykisk helse og rus i eit folkehelse- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
· kan anvenda fagsleg kunnskap og samhandlingskompetanse ved prakstiske og teoretiske problemstillingar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
· kan anvenda relevante faglege verktøy og teknikkar for å fremma psykisk helse, førebygga rusproblemstikk og bidra til meistring hos ulike aldersgrupper
· kan finna informasjon og fagstoff innan psykisk helsearbeid og rusarbeid som er relevant for ei yrkesfagleg problemstilling
· kan kartlegga ein situasjon og identifisera faglege problemstillingar inna psykisk helsearbeid og rusarbeid og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
· har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipp, utfordringar og dilemma innan psykisk og rusarbeid
· har utvikla ei etisk grunnhaldning i utøving av yrket som kjem til syne gjennom refleksjon og handling, samt i møte med mangfald, migrasjonshelse, ulike kulturar og urfolk
· kan utføra arbeidet etter utvalde målgruppers behov
· kan bygga relasjonar med pasient/brukar, pårørande, fagfeller, tverrfagleg og med eksterne målgrupper innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
kan utvikla arbeidsmetodar for å vidareutvikla beste praksis på eigen arbeidsstad
Opptak
Opptak av studentar til skjer gjennom Samordna opptak for fagskule. Opptak av studentar skjer på grunnlag av poengutrekning og rangering.
Ordinær søknadsfrist til fagskuleutdanning er 15. april. Sjå retningsliner for søking heimesida. Avvikande søknadsfrist blir kunngjort på heimesida.
Formelle opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er at søkjar skal ha fullført og bestått vidaregåande opplæring med relevant fagbrev/sveinebrev.
Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve.
For studium Psykisk helsearbeid og rusarbeid er relevante fagbrev/sveinebrev som dannar grunnlag for opptak:
- Helsefagarbeidar
- Barne- og ungdomsarbeidar
- Ambulansefag
- Aktivitør
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskulen Vestland har i lov om høgare yrkesfagleg utdanning har ein eigen paragraf om å vera skikka.
§ 26.Vurdering av skikkethet
Departementet kan gi forskrift om at fagskolene skal vurdere om de enkelte studentene i bestemte utdanninger er skikket for yrket. Studentenes skikkethet skal vurderes gjennom hele utdanningen.
Et vitnemål for fullført og bestått utdanning innebærer at kandidaten er vurdert som skikket for yrket.
Styret kan vedta at en student ikke er skikket for yrket. Blir det fattet et slikt vedtak, kan styret også vedta at studenten skal utestenges fra utdanningen i inntil fem år.
Et vedtak om at en student ikke er skikket for et yrke og et vedtak om å utestenge en student fra en fagskoleutdanning fordi studenten ikke er skikket for yrket skal fattes med minst to tredels flertall. En student har rett til å uttale seg før det fattes vedtak i en sak om skikkethet eller utestenging.
Studenten kan klage på vedtaket. Departementet eller det nasjonale klageorganet for fagskoleutdanning er klageinstans, jf. § 20 femte ledd.
Departementet kan gi forskrift om vurderingskriterier og saksbehandlingen i saker om skikkethet og klage på vedtak om vurdering av skikkethet.
Organisering av studiet
Dette er ei eittårig utdanning på deltid over to år. Studiet er nettbasert med samlingar.
Timebelastninga for eit studium på heiltid er 1700 timar per studieår. Det inkluderer all lærarstyrt rettleiing/undervisning, praksis, eksamensførebuing og berekna eigearbeid for studentane. Dette tilsvarer ca 2,5 dag per veke i emne 1-4 og 6, og full veke i emne 5.
Emne 1-4 har ca 1 undervisningsdag pr veke, emne 5 går på full tid, og emne 6 har to skuledagar og rettleiing på fordjupingsoppgåva/utviklingsprosjektet. Det er viktig at studenten er budd til undervisningsdagane og har nytta lærestoffet som er lagt ut/presentert på læringsplattforma i forkant av samlingane, og at studenten investerer tid i sjølvstudie (sjå tabell under kapittel 8)
Microsoft Teams og it’slearning vert brukt som læringsplattform for å administrere studiet, og til å formidle oppgåver og prosjekt til studentane.
Arbeidsmengde i Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2023-2025
Emnebeskrivelse | Asynkron undervisning | Undervisning | Sjølvstudium | Sum |
---|---|---|---|---|
64HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon | 111 | 54 | 116 | 281 |
64HH95B Helsefremmande og sjukdomsforebyggande arbeid | 89 | 36 | 93 | 218 |
64HH95C Psykiske lidingar og ruslidinga, symptom og behandling | 0 | 0 | 0 | 0 |
64HH95D Målretta miljøarbeid- brukarmedverknad og relasjonskompetanse i praksis | 0 | 0 | 0 | 0 |
64HH95E Praksis | 0 | 0 | 0 | 0 |
64HH95F Fagleg fordjuping | 8 | 24 | 263 | 295 |
Sum | 208 | 114 | 472 | 794 |
Sluttvurdering
Vurderingsuttrykket A til F, eller Bestått/Ikkje bestått vert nytta.
I emna er det fastsett ulike obligatoriske arbeidskrav som studenten må gjennomføre for å kunne få sluttvurdering. Desse arbeidskrava er både individuelle og i grupper.
Kva type sluttvurdering og kva arbeidskrav som vert nytta i dei einskilde emna kjem fram av emneoversikta
Sluttdokumentasjon
Fullført og bestått fagskuleutdanning på 60 stp gir vitnemål og ein fagskulegrad.
Emneinnhold i Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2023-2025
Emnebeskrivelse | Innhold | Studiepoeng |
---|---|---|
64HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon | 1 a. Etikk • Etiske teoriar og prinsipp • Etiske dilemma • Etikk og teknologi • Heilheitleg menneskesyn
1b. Kommunikasjon og samhandling • Brukarperspektivet • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging • Kommunikasjon i samhandling med tenestemottakar og samarbeidspartnarar • Gruppeprosess og konflikthandtering
1c. Lover og forskrifter • Relevante lover, forskrifter og offentlege dokument for utdanningas studentar og tenestemottakarar
1d. Sosiologi og psykologi • Utviklingspsykologi • Sosiale roller • Migrasjonshelse, kultur, mangfald og urfolk | |
64HH95B Helsefremmande og sjukdomsforebyggande arbeid | Emnet omhandlar helsefremmande og sjukdomsførebyggande arbeid både på individ- og samfunnsnivå. Emnet gir også ei innføring i relevant lovverk som regulerer yrkesfeltet og fagarbeidarens yrkesutøving. Tema i emnet er: • Folkehelseperspektivet • Helsefremmande arbeid • Sjukdomsførebyggande arbeid • Aktørar i det helsefremmande og sjukdomsførebyggande arbeidet og organiseringa av dette • Helsefremmande og sjukdomsførebyggande tiltak • Relevante lover, forskrifter og føringar i folkehelse og helsefremmande arbeid | 8 |
64HH95C Psykiske lidingar og ruslidinga, symptom og behandling | Emnet gir innsikt i ulike forståingsmodellar, samt kunnskap om kva som kan påverka den psykiske helsa i ulike utviklingsfasar. Emnet gir også kunnskap om ulike psykiske lidingar og ruslidingar i eit livsløpsperspektiv. Psykiatriens historie • Normalitet og avvik Psykiske lidingar og ruslidingar i eit heilheitleg perspektiv · biologiske, psykologiske og sosiologiske forståingsmodellar Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon · Normalutvikling og tidlige tegn på avvik · Forebygging av overgrep mot barn og unge · Sosial kompetanse · Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet · Barn som pårørende · Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander · Diagnoseverktøy · ROP- lidelser · Avhengighet og skadelig bruk · Spillavhengighet · Rusmidlenes virkning og skadevirkning · Depresjon og angst · Psykotiske tilstander · Affektive lidelser, stemningslidelser · Angst og traumer med sammensatte årsaker · PTSD · Spiseforstyrrelser · Personlighetsforstyrrelser · Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading Psykiske lidelser hos eldre · Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser · Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre · Demens · Delirium Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere Behandlingstiltak, metoder og strategier · LEON prinsippet · Førebyggingsstrategiar . Psykoedukasjon · Eksponeringsterapi · TSB (Tverrfagleg spesialisert behandling) · MTB (Mentaliseringsbasert terapi) · LAR (legemiddelassistert behandling) · Gjennomføringsforskriften . Kunstterapi · Fysisk aktivitet som behandling · Pårørendesamarbeid
| 10 |
64HH95D Målretta miljøarbeid- brukarmedverknad og relasjonskompetanse i praksis | Emnet omhandlar bruk av målretta miljøarbeid for å fremma helse, forebygga psykiske lidingar og ruslidingar. Emnet gir også innsikt i ulike metodar, tiltak, rettar og plikter knytt til arbeid med psykisk helsearbeid og rusarbeid. Målretta miljøarbeid · Miljøterapeutiske prinsipp · Recoveryorientert praksis/empowerment · Brukarmedverknad i praksis (IP-plan og mestringsplan) · Fritidstiltak, fritidsassistanse · Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig · Aktivitet og fysisk trening · Læringsbaserte tiltak · Arbeidsretta tiltak og aktivitetar · Daglege gjeremål/ aktivitetar (ADL)
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy · Tidleg intervensjon · Relasjonskompetanse og tillitsskapande arbeid (Etablering, oppretthald og avslutning) · Traumebevisst miljøarbeid · Kommunikasjonsteknikker med born, vaksne og eldre · Metodar og verktøy for kvalitetsforbetring · Konfliktforebygging, konflikthandtering og møte med utfordrende åtferd · Førebygging av tvang og makt Aktuelle lovverk, styringsdokument og rettleiarar Koordinering av tenestetilboda · Teamarbeid, ansvar og roller – inkludert fagarbeiders ansvars-, funksjons- og kompetanseområde · Tverrsektorielt, tverretatlig og tverrfaglig samarbeid · Brukerorganisasjoner og frivillighet · Likemannsarbeid og sjølhjelpsgrupper . Pårørandesamarbeid | 10 |
64HH95E Praksis | Emnet omhandlar utdanningas praksisdel. Praksis kan gjennomførast på eigen arbeidsplass som eit utviklingsarbeid, eller på annan relevant arbeidsstad. Hensikten med praksis er at studenten skal sjå teori i sammanheng med praktiske problemstillingar og oppgåver i yrkesfeltet. Det er det overordna læringsutbyttet som skal vurderast i praksisemnet. Praksis: Studiet omfattar 10 veker med totalt 225 timar med veileda praksis ved relevante institusjonar eller arenaer. Gjennom praksisperioden får studentane rettleiing i miljøarbeid frå ein medarbeidar med minimum vidareutdanning for fagarbeidarar, samt oppfølging frå lærar når det gjeld evaluering av ferdigheiter. Skolen kan skaffe relevant praksisplass til studentar. For studentar som er tilsett i relevant omsorgsteneste, kan praksis gjennomførast på eigen arbeidsplass. Nattevakter er ikkje godkjent praksis. Studenten skal også gjennomføre eit utviklingsarbeid. Rammer for praksis er beskrive i praksisplanen, og praksis er ein obligatorisk del av studiet. Praksis skal bidra til å auke studentens bevisstheit og motivasjon for eigen utvikling. | 12 |
64HH95F Fagleg fordjuping | Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra praksis eller egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
| 10 |
Sum | 50 |
Pensumliste
Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2023-2025
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
64HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon | Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019) Fag, Etikk og kommunikasjon. Oslo, Cappelen Damm akademisk Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske ( del 2, 3, 4 og 5) Lauveng, A. (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid, Universitetsforlaget |
64HH95B Helsefremmande og sjukdomsforebyggande arbeid | Helsefremmande og sjukdomsforebyggande arbeid Eide, H., og Eide, T. (2017) Kommunikasjon i relasjoner -Personorientering, samhandling, etikk.Oslo, Gyldendal akademiske Evjen, R., Kielland, K. B. og Øiern, T. (2018) Dobbelt opp. Oslo, Univ.forla. Kap 1 Lauveng, A. (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid, Universitetsforlaget Mæland, J.G. (2021) Forebyggende helsearbeid: folkehelsearbeid i teori og praksis. Universitetsforlaget Lingås, L. og Herheim, Å. (2008) Kommunikasjon og samarbeid – utvikling av relasjonskompetanse. Cappelen Damm -1 Kap 4 og 9 |
64HH95C Psykiske lidingar og ruslidinga, symptom og behandling | |
64HH95D Målretta miljøarbeid- brukarmedverknad og relasjonskompetanse i praksis |
|
64HH95E Praksis | |
64HH95F Fagleg fordjuping |