64HH95C Psykiske lidingar og ruslidinga, symptom og behandling

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studiestad
      Førde, Nordnes, Nettbasert studium
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Startsemester
      2026 Vår

Om emnet

Emnet gir innsikt i ulike forståingsmodellar, samt kunnskap om kva som kan påverka den psykiske helsa i ulike utviklingsfasar. Emnet gir også kunnskap om ulike psykiske lidingar og ruslidingar i eit livsløpsperspektiv.

Psykiatriens historie

•         Normalitet og avvik

Psykiske lidingar og ruslidingar i eit heilheitleg perspektiv

·       biologiske, psykologiske og sosiologiske forståingsmodellar

Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon

·       Normalutvikling og tidlige tegn på avvik

·       Forebygging av overgrep mot barn og unge

·       Sosial kompetanse

·       Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet

·       Barn som pårørende

·       Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og        

         ungdomsalder

Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander 

·       Diagnoseverktøy

·       ROP- lidelser

·       Avhengighet og skadelig bruk

·       Spillavhengighet

·       Rusmidlenes virkning og skadevirkning

·       Depresjon og angst

·       Psykotiske tilstander

·       Affektive lidelser, stemningslidelser

·       Angst og traumer med sammensatte årsaker

·       PTSD

·       Spiseforstyrrelser

·       Personlighetsforstyrrelser

·       Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading

Psykiske lidelser hos eldre

·       Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser

·       Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre

·       Demens

·       Delirium

Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere

Behandlingstiltak, metoder og strategier

  ·       LEON prinsippet

·       Førebyggingsstrategiar 

.         Psykoedukasjon

·       Eksponeringsterapi

·       TSB (Tverrfagleg spesialisert behandling)

·       MTB (Mentaliseringsbasert terapi)

·       LAR (legemiddelassistert behandling)

·       Gjennomføringsforskriften

.       Kunstterapi

·       Fysisk aktivitet som behandling

·       Pårørendesamarbeid

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om dei ulike forståingsmodellane innan psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt omgrep, prosessar og faglege verktøy som nyttast innan fagfeltet
  • har innsikt i diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstandar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt relevant regelverk knytt til oppfølging av menneske med problematikk innan psykisk helse og rus
  • har bransjekunnskap og kjennskap til ulike psykiske lidingar og ruslidingar i ulike livsfasar og korleis ein førebygger og behandlar desse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglege kunnskap om sårbarheit for utvikling av psykiske lidingar og ruslidingar
  • forstår eiga yrkesrolle og kompetansenivå i møte med menneske med sårbarheit for utvikling av psykiske lidingar og ruslidingar og deira pårørande

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvenda fagleg kunnskap om utviklingsteori og ulike forstyrringar i møte med menneske med sårbarheit for utvikling av psykiske lidingar og ruslidingar, samt deira pårørande
  • kan anvenda relevante faglege verktøy og teknikkar for å kartlegga symptom på, eller fare for, sjølvskading, sjølvmordsforsøk og sjølvmord hos ulike aldersgrupper
  • kan finna relevant og fagleg informasjon og fagstoff om symptom på sårbarheit for utvikling av psykiske lidingar og ruslidingar, samt endringar i symptombildet
  • kan kartlegga ein situasjon, identifisera tidlege teikn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfasar, samt identifisera behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståing for yrkes- og bransjeetiske prinsipp i møte med menneske med psykiske lidingar og ruslidingar samt deira pårørande
  • har utvikla ei etisk grunnhaldning i si yrkesutøving samt i møte med menneske med psykiske lidingar og ruslidingar
  • kan utføra arbeid knytt til behov hos sårbare menneske med risiko for utvikling av, eller som alt har etablerte utfordringar knytt til psykisk helse og rus
  • kan bygga relasjonar med fagfeller, og på tvers av fag, for å skapa rammer rundt menneske med psykiske lidingar eller ruslidingar
  • kan utvikla arbeidsmetodar for å kartlegga og identifisera tidlege teikn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfasar

Arbeidsinnsats

267 timer som inkluderer synkron og asynkron undervisning og selvstudie som pensumlitteratur, obligatoriske læringsaktiviteter og vurderingskrav

Vurdering

Vurderingskrav(bestått/ikkje bestått):

1 individuell oppgåve

1 gruppeoppgåve med framlegg

Alle vurderingskrav  må være bestått for å få bestått emnet og kunne gå vidare til neste emne.

Obligatoriske læringsaktivitetar

  • Oppmøte 1 workshopdag 
  • Min. 3 refleksjonsloggar 
  • Min 3 diskusjonsinnlegg 
  • Min 3 test deg sjølv oppgåver 

.​For å ha rett til å gå opp til vurdering i emnet, så må arbeidskrava vere fullført og godkjent.

Litteratur- og utstyrsliste

LITTERATURLISTE – PSYKISK HELSEARBEID OG RUSARBEID 2025-2027
Litteraturlista vert oppdatert kvart år. Studentane trenger berre kjøpe dei bøkene som har utheva skrift i kvart emne.

EMNE 3 – FAGSPESIFIKKKIUNNSKAP OM BRUKARGRUPPENE
Evjen, R., Kielland, K. B. og Øiern, T. (2018) Dobbelt opp. Oslo, Univ.forlaget
Fekjær, H.O. (2016) Rus ,4.utg., Oslo, Gyldendal Akademisk
Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske
Lossius, K. red. (2021) Håndbok i rusbehandling, Oslo, Gyldendal akademiske

Rokstad, A.M.M og Smebye K.L. red (2020) Personer med demens, Oslo, Cappelen Damm
Grøholt, B., Garløv, I., Weidle, B. og Ramleth, RK. (2022) Lærebok i barne- og ungdomspsykiatri. 6. utg. Oslo, Universitetsforlaget.
 

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Emneansvarlig

Kjersti Lyssand Lindbom
Mariann Hovland