Psykisk helsearbeid og rusarbeid - 2026 Haust
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
- StudiestadFørde, Nordnes, Nettbasert studium
- StudieformDeltid, Nett
- Startsemester2026 Haust
Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Om studiet
Studiet er eit deltidsstudium fordelt over 4 emner. Hvert emne er på 15 studiepoeng og går over eit semester. Du kan ta enkeltemner på 15 studiepoeng.
Studiet gir ei samla innføring i sentrale tema innan psykisk helsearbeid og rusfeltet, med vekt på både teoretisk forståing og praktisk yrkesutøving. Gjennom fire emne på til saman 60 studiepoeng får studentane kunnskap om psykiske lidingar og ruslidingar, symptom og behandling, samt innsikt i korleis profesjonell yrkesutøving kan utviklast med fokus på etikk, relasjonskompetanse og kvalitetsforbetring.
Studiet legg stor vekt på helsefremmande arbeid i tverrfagleg praksis, der ulike aktørar og profesjonar samarbeider for å styrke livskvalitet, meistring og inkludering. Vidare gir det ei grundig innføring i målretta miljøarbeid, med fokus på miljøterapeutiske prinsipp, recoveryorientert praksis og brukarmedverknad. Studentane får erfaring med korleis aktivitetar, daglege gjeremål, boligsosialt arbeid og fritidstiltak kan nyttast som verktøy for å fremje helse og førebygge psykiske lidingar og rusproblematikk.
Emnene i studiet er:
- Psykiske lidelser og ruslidelser, forståing, symptomer og behandling (15 stp)
- Profesjonell yrkesutøving (15 stp)
- Helsefremmende arbeid i tverrfaglig praksis (15 stp)
- Målrettet miljøarbeid (15 stp)
Hospiteringsdager inngår som obligatorisk læringsaktivitet i desse emna:
- Helsefremmende arbeid i tverrfaglig praksis (15 stp)
- Målrettet miljøarbeid (15 stp)
Læringsutbyte
Overordna læringsutbyttebeskriving
Dei overordna læringsutbyttebeskrivelsane også kalt O-LUB skal gje uttrykk for kva ein kandidat som har gjennomført ein høgare yrkesfagleg utdanning skal inneha av kompetanse beskrevet som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, i tråd med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR), nivå 5.1.
| Kunnskapar | Ferdigheter | Generell kompetanse |
| Forståelse av teorier, fakta, begrep, prinsipp, prosedyrer innanfor fag, fagområder og/ eller yrker. | Evne til å løsye problem og oppgåver. Det er ulike typer ferdigheter: kognitive, praktiske, kreative og kommunikasjonsferdigheter. | Evne til å anvende kunnskap og ferdigheter på sjølvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å visa samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i studier og yrke. |
Kunnskap
Kunnskapar
Studenten:
- har kunnskap om psykiske lidingar, psykisk helsearbeid og rusarbeid og kva for omgrep, prosessar og verktøy som er sentrale innanfor dette arbeidsområdet
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter og rettleiarar som regulerer rettar og plikter og gir anbefalingar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
- har bransjekunnskap og kjennskap til korleis tenester er organiserte innan psykisk helsearbeid og rusarbeid i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- kan oppdatera sin yrkesfaglege kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- forstår betydninga av arbeid med psykisk helse og rus i eit folkehelse- og samfunnsperspektiv
Ferdigheiter
Studenten:
- kan anvenda fagleg kunnskap og samhandlingskompetanse ved prakstiske og teoretiske problemstillingar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan anvenda relevante faglege verktøy og teknikkar for å fremma psykisk helse, førebygga rusproblemstikk og bidra til meistring hos ulike aldersgrupper
- kan finna informasjon og fagstoff innan psykisk helsearbeid og rusarbeid som er relevant for ei yrkesfagleg problemstilling
- kan kartlegga ein situasjon og identifisera faglege problemstillingar inna psykisk helsearbeid og rusarbeid og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipp, utfordringar og dilemma innan psykisk og rusarbeid
- har utvikla ei etisk grunnhaldning i utøving av yrket som kjem til syne gjennom refleksjon og handling, samt i møte med mangfald, migrasjonshelse, ulike kulturar og urfolk
- kan utføra arbeidet etter utvalde målgruppers behov
- kan bygga relasjonar med pasient/brukar, pårørande, fagfeller, tverrfagleg og med eksterne målgrupper innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan utvikla arbeidsmetodar for å vidareutvikla beste praksis på eigen arbeidsstad
Opptak
Målgruppe og Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er at søkjar skal ha fullført og bestått vidaregåande opplæring med relevant fagbrev/sveinebrev. Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve innan første semester etter opptak.
Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Relevant realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Språkkrav for søkarar med utanlandsk utdanning
For informasjon om språkkrav sjå Forskrift om høgare yrkesfagleg utdanning (fagskaleforskriften) § 9.Utfyllende regler om språkkrav for søkjarar med utanlandsk utdanning Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleforskriften) - Kapittel 2. Opptakskrav - Lovdata
Formelle opptakskrav
For studium videreutdanning i psykisk helsearbeid og rusarbeid er dette relevante fagbrev som danner grunnlag for opptak:
- fagbrev i helsearbeidarfaget
- fagbrev i aktivitørfaget
- fagbrev i ambulansearbeidarfaget
- fagbrev i barne- og ungdomsarbeidarfaget
- vitnemål som apotekteknikar
- vitnemål i helsesekretærfaget
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Fagbrev som kvalifiserer til opptak
Helse- og oppvekstfag
- Aktivitørfaget
- Ambulansefaget
- Apotekteknikk
- Barne- og ungdomsarbeidarfaget
- Helsearbeidarfaget
- Helsesekretær
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Relevant realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
For denne utdanninga gjennomførast det ei skikkavurdering. Skikkavurdering skal finne stad gjennom heile utdanninga, jf. fagskoleloven § 26 første ledd.
Ei skikkethetsvurdering skal avdekka om studenten har dei nødvendige forutsetningane for å kunne utøve yrket. Ein student som i utdanninga eller i framtidig yrkesutøvelse kan utgjera fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerheit til born, unge eller vaksne i sårbare situasjonar, er ikkje skikka for yrket.
Fagskulen Vestland gjennomfører skikkavurdering i tråd med reglane i fagskoleloven § 26 og fagskoleforskriften kapittel 5.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Politiattest
Studiet krev gyldig politiattest. Fagskulen kan krevje politiattest ved opptak og undervegs i utdanninga, jf. fagskoleloven § 27 første ledd. Politiattesten må ikkje vere eldre enn tre månadar på tidspunktet for framlegging av attesten. Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Organisering av studiet
Fagskulen legg til rette for eit inspirerande læringsmiljø der studentane gjennom ei eittårig utdanning på deltid over to år får moglegheit til å nytte og vidareutvikle eiga yrkes- og utdanningsbakgrunn. Det er lagt opp til studentmedverknad i undervisninga og andre læringsaktivitetar. Studiet er nettbasert med samlingar.
Timebelastninga for eit studium på deltid er 1600 timar fordelt over to studieår jmf. § 2-2 Forskrift om akkreditering av og tilsyn med høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoletilsynsforskriften) - Kapittel 2. Krav til fagskoleutdanning - Lovdata Det inkluderer all lærarstyrt rettleiing/digital undervisning, praksis, eksamensførebuing og berekna eigearbeid for studentane.
Alle studentar blir tilknytt fagskulen si læringsplattform It’s learning. Studiet nyttar lenkar til møte i Teams og Zoom til undervisning. Læringsplattform It`s Learning er nytta for å administrere studiet, gje studentane planer, ressurser og oppgåver. Dette krev at studentane har eller tileignar seg naudsynt digital kompetanse og har tilgang til pc og internett under studiet.
Læringsformer
Studentaktive læringsmetodar
Variasjon i metodar, oppgåver og læringsarenaer, kombinert med høg grad av studentaktivitet, er sentrale i fagskulens syn på læring. Gjennom utdanninga blir studentane utfordra til kritisk tenking gjennom refleksjon og diskusjon. Læringsmiljøet skal vere prega av respekt, samarbeid og deling av ulike perspektiv, kunnskap og erfaringar mellom studentar, lærarar og andre involverte aktørar. Studentane blir dermed ein ressurs både for seg sjølv og kvarandre, og medansvarlege for eiga og andre si læring.
Læring og danning gjennom refleksjon
Refleksjon er ein vesentleg del av læringsprosessen til studentane. Utdanninga inneber ein lærings- og danningsprosess, både fagleg og personleg. Studentane blir oppfordra til å reflektere over eigen læringsprosess, haldningar, verdiar og relasjonar gjennom heile utdanninga. Refleksjon bidreg til bevisstgjering rundt kva kompetanse ein tar med seg inn i utdanninga, kva ein har lært, kva læringsstrategiar som fungerer best, og korleis ein kan jobbe vidare for å nå læringsmåla. Refleksjon kan òg vere eit verktøy for verdiarbeid og for å handtere krevjande situasjonar med medvit om ulike strategiar og tilnærmingar. Refleksjonsnotat, både individuelt og i grupper, er derfor ein del av dei obligatoriske læringsaktivitetane i studiet.
Undervisningsformer
Fleksibel læring – IKT-støtta undervisning
Fleksible undervisnings- og læringsformer er viktige i studiet, og digitale verktøy blir mykje brukt i undervisning, rettleiing, gruppearbeid og eksamensavvikling. Alle studentar blir tilknytt fagskulen si læringsplattform It’s learning. Studiet nyttar Teams og Zoom til undervisning og veiledning. Læringsplattform It`s Learning er nytta for å administrere studiet, gje studentane planer, ressurser og oppgåver. Dette krev at studentane har eller tileignar seg naudsynt digital kompetanse og har tilgang til pc og internett under studiet.
Døme på arbeids- og undervisningsformer:
Ressursførelesning
Workshop
Ferdigheitstrening/simulering
Audiovisuell undervisning
Refleksjonsgrupper og gruppearbeid
Flipped classroom
Praksisstudium
Oppgåver, sjølvstudium, eigeninnsats
Rettleiing
Vurdering
Vurdering
Utgangspunktet for all vurdering er dei fastsette læringsutbytta på overordna nivå og emnenivå. Studenten må ha gjennomført og fått godkjent alle obligatoriske læringsaktivitetar (OLA) for å få sluttvurdering i emnet. OLA fungerer som vilkår for vurdering, men inngår ikkje i vurderingsgrunnlaget, jf. forskrifta § 5-4.
Emneplanen fastset kva obligatoriske læringsaktivitetar som gjeld i emnet, og kva vurderingsform som blir nytta. Godkjente obligatoriske læringsaktivitetar er gyldige i to semester etter godkjenninga, med mindre anna er fastsett. Sjå også forskrifta kapittel 6 om vurdering.
Sluttvurdering
Sluttvurdering
Sluttvurderinga i kvart emne er bestått/ikkje bestått. For å oppnå vurderinga bestått må alle obligatoriske læringsaktivitetar (OLA) vere godkjende. Dersom ikkje alle OLA er godkjende, blir emnet vurdert til ikkje bestått, og studenten må gjennomføre heile emnet på nytt for å kunne oppnå bestått.
Sluttdokumentasjon
Sluttkompetanse
Fullført og bestått fagskuleutdanning på 60 stp gir vitnemål (og ein fagskulegrad/fagskuleutdanning). Studentar som ikkje har fullført heile utdanninga, kan be om ein karakterutskrift som viser fullført og bestått emne.
Vitnemålet vil innehalde:
- Emne som inngår i utdanninga.
- Omfang av emne og oppnådd vurdering
- Overordna læringsutbytte.
- Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.1 og kvalifikasjonen som er oppnådd.
- Karaktersystemet som blir brukt og talet på studiepoeng.
- Namn på utdanning og tittel på hovudprosjektet.
Omgrepet Vocational Diploma (VD) brukast på vitnemålet for å sikre at det også kan nyttast internasjonalt.
Litteratur- og utstyrsliste
Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2026-2028
| Emnebeskrivelse | Litteratur- og utstyrsliste |
|---|---|
| 64HH95M Psykiske lidingar og ruslidingar, forståing, symptom og behandling | Emne: Psykiske lidelser og ruslidelser, forståing, symptomer og behandling Evjen, R., Kielland, K. B. og Øiern, T. (2018) Dobbelt opp. Oslo, Univ.forlaget Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske Lauveng, A. (2020) Grunnbok i helsearbeid. Universitetsforlaget Anbefalt litteratur: Lossius, K. red. (2021) Håndbok i rusbehandling. Gyldendal akademiske Rokstad, A.M.M og Smebye K.L. red (2020) Personer med demens. Cappelen Damm Grøholt, B., Garløv, I., Weidle, B. og Ramleth, RK. (2022) Lærebok i barne- og ungdomspsykiatri. 6. utg. Universitetsforlaget Fekjær, H.O. (2016) Rus ,4.utg., Gyldendal Akademisk |
| 64HH95N Profesjonell yrkesutøving | Emne: Profesjonell yrkesutøving
Grasaas, K.K. og Stordalen, J. (2025) Fag, Etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm akademisk Skau, G.M. (2024) Gode fagfolk vokser. Cappelen Damm Akademisk Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademisk Eide og Eide (2022) Kommunikasjon i relasjoner. Gyldendal Lingås, L.G. og Herheim, Å. (2021) Kommunikasjon og samarbeid - utvikling av relasjonskompetanse. Gyldendal Akademisk
Nettressurser: Helsedirektoratet (2025) Krav til helsepersonells yrkesutøvelse - Helsedirektoratet
|
| 64HH95O Helsefremmande arbeid i tverrfagleg praksis | Emne Helsefremmende arbeid i tverrfaglig praksis Iversen, A. og Hauksdottir (2025) Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid. Kjernekompetanse for fremtidens helse - og velferdstjenester. Gyldendal Lingås, L.G. og Herheim, Å. (2021) Kommunikasjon og samarbeid - utvikling av relasjonskompetanse. Gyldendal Akademisk Mæland, J.G. (2021) Forebyggende helsearbeid: folkehelsearbeid i teori og praksis. Universitetsforlaget Eide, H., og Eide, T. (2017) Kommunikasjon i relasjoner -Personorientering, samhandling, etikk. Oslo, Gyldendal akademiske
Nettressurser: Helsedirektoratet (2025) Tverrfaglig samarbeid som grunnleggende metodikk i oppfølging av personer med behov for omfattende tjenester. Tverrfaglig samarbeid som grunnleggende metodikk i oppfølging av personer med behov for omfattende tjenester - Helsedirektoratet Lovdata (2023) Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven). Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) - Lovdata Lovdata (2025) Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) - Lovdata Helsedirektoratet (2023) Psykisk helsearbeid barn og unge. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/psykisk-helsearbeid-barn-og-unge Helsedirektoratet (2022) Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/samarbeid-om-tjenester-til-barn-unge-og-deres-familier Helsedirektoratet (2019) Tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tidlig-oppdagelse-av-utsatte-barn-og-unge Helsedirektoratet (2024) Opptrappingsplan for psykisk helse (2023–2033). https://www.helsedirektoratet.no/om-oss/forsoksordninger-og-prosjekter/opptrappingsplan-for-psykisk-helse-20232033
|
| 64HH95P Målretta miljøarbeid | Isaksen, J. og Viken, K. (2025) Målrettet miljøarbeid -en innføring. Fagbokforlaget. Lauveng, A. (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget.
Nettressurser: Helsedirektoratet (2025) Nasjonal veileder i lokalt psykisk helse- og rusarbeid for voksne. Psykisk helse- og rusarbeid for voksne - nasjonal veileder - Helsebiblioteket
Anbefalt litteratur: Evjen, R., Kielland, K. B. og Øiern, T. (2018) Dobbelt opp. Oslo, Universitetsforlaget Skau, G.M. (2013) Mellom makt og hjelp. Oslo, Universitetsforlaget Strand, L. (1990) Fra kaos mot samling, mestring og helhet, Oslo, Gyldendal akademisk Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademisk Lingås, L. og Herheim, Å. (2008) Kommunikasjon og samarbeid – utvikling av relasjonskompetanse. Cappelen Damm akademisk. |