Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2024-2026
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudiestadFørde, Nordnes
- StudieformDeltid
- Startsemester2024 Haust
Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2024-2026
Antall studieplasser
Om studiet
Frå nasjonal plan: «Høyere yrkesfaglig utdanning i psykisk helsearbeid og rusarbeid skal gi kandidatene økt kompetanse for å kunne jobbe med personer med psykiske lidelser, rusmiddelproblematikk og samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelser). Utdanningen skal også ha fokus på det helsefremmende og forebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv. Helsefremmende og forebyggende innsats innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er videre viktig å se i et livslangt perspektiv.
Psykiske lidelser er en viktig årsak til helsetap gjennom livet. Sentrale føringer og strategier fremhever at vi skal legge til rette for et samfunn som fremmer mestring, tilhørighet og opplevelse av mening. Pasientens helsetjeneste forutsetter at pasienten har innflytelse både over egen utredning og behandling og over utviklingen av tjenestene. Opplæring og tilrettelegging for reell brukerinnflytelse er en sentral utfordring både på tjeneste- og brukerorganisasjonsnivå både nå og i fremtiden.
Et stort antall barn og unge vil på ett eller flere tidspunkt i oppveksten oppleve å ha psykiske plager og lidelser. God psykisk helse er en viktig ressurs i oppvekst, utdanning og inn i livet som ung voksen. Barnehager og skoler har en viktig forbyggende rolle ved at de skal bidra til at barn og unge opplever trivsel, mestring og inkludering. Omfanget av psykiske lidelser og tilknyttet sykdomsbyrde gjør helsefremmende og forebyggende arbeid for å sikre barn og unges psykiske helse til et viktig satsingsområde.
Ruslidelser og psykiske lidelser påvirker hverandre gjensidig og krever spesiell oppmerksomhet. Personer med ruslidelser og psykiske lidelser (ROP-lidelser) har mulighet til bedring av både symptomer og livskvalitet dersom man koordinerer utredningen og behandlingen av begge lidelsene.
Samhandlingsreformen (2012) medførte at arbeidsoppgaver ble flyttet mellom spesialhelsetjenesten og primærhelsetjenesten, og økte dermed behovet for kompetanseheving i kommunene.
Nasjonale kompetansestrategier fremholder at tilbud om videreutdanning av personell gjennom fagskoleordningen er spesielt viktig for å øke kompetansen, redusere avgangen fra sektoren og bidra til rekrutteringen til helse- og oppvekstfag i videregående skole. Det er et uttalt mål å bidra til flere tilsatte med videreutdanning innen psykisk helse- og rusfeltet for å styrke kvalitet og kompetanse i det helhetlige og tverrfaglige kommunale arbeidet.
Fortløpende kvalitetsutvikling i tjenestene, der et av tiltakene er kompetanseheving av ansatte gjennom høyere yrkesfaglig utdanning, krever både fleksibilitet og evne til rask og målrettet tilpassing av utdanningstilbud. Dette er grunnlaget for at innholdet i denne planen skal representere et rammeverk som kan tilpasses tidsaktuelle nasjonale, lokale og regionale føringer og behov i utarbeidelse av lokale studieplaner»
Læringsutbyte
Læringsutbyttebeskrivinga viser dei kvalifikasjonane studenten minst skal ha etter fullført utdanning.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om psykiske lidingar, psykisk helsearbeid og rusarbeid og kva for omgrep, prosessar og verktøy som er sentrale innanfor dette arbeidsområdet
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter og rettleiarar som regulerer rettar og plikter og gir anbefalingar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
- har bransjekunnskap og kjennskap til korleis tenester er organiserte innan psykisk helsearbeid og rusarbeid i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- kan oppdatera sin yrkesfaglege kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- forstår betydninga av arbeid med psykisk helse og rus i eit folkehelse- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvenda fagleg kunnskap og samhandlingskompetanse ved prakstiske og teoretiske problemstillingar innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan anvenda relevante faglege verktøy og teknikkar for å fremma psykisk helse, førebygga rusproblemstikk og bidra til meistring hos ulike aldersgrupper
- kan finna informasjon og fagstoff innan psykisk helsearbeid og rusarbeid som er relevant for ei yrkesfagleg problemstilling
- kan kartlegga ein situasjon og identifisera faglege problemstillingar inna psykisk helsearbeid og rusarbeid og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipp, utfordringar og dilemma innan psykisk og rusarbeid
- har utvikla ei etisk grunnhaldning i utøving av yrket som kjem til syne gjennom refleksjon og handling, samt i møte med mangfald, migrasjonshelse, ulike kulturar og urfolk
- kan utføra arbeidet etter utvalde målgruppers behov
- kan bygga relasjonar med pasient/brukar, pårørande, fagfeller, tverrfagleg og med eksterne målgrupper innan psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan utvikla arbeidsmetodar for å vidareutvikla beste praksis på eigen arbeidsstad
Opptak
Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er at søkjar skal ha fullført og bestått vidaregåande opplæring med relevant fagbrev/sveinebrev.
Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve.
Formelle opptakskrav
For studium Psykisk helsearbeid og rusarbeid er relevante fagbrev/sveinebrev som dannar grunnlag for opptak:
- Helsefagarbeidar
- Barne- og ungdomsarbeidar
- Ambulansefag
- Aktivitør
- Helsesekretær
- Apotektekniker
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
For denne utdanninga gjennomføres det ei skikkavurdering i henhold til Forskrift om høgare yrkesfagleg utdanning §27 (1).
En skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket.
Politiattest
I utdanningar der studentar kan kome i kontakt med mindreårige som del av klinisk undervisning eller praksis må studenten levere politiattest i hht politiregisterloven § 39 første ledd.
For denne utdanningen kreves politiattest.
Organisering av studiet
Dette er ei eittårig utdanning på deltid over to år. Studiet er nettbasert med samlingar.
Timebelastninga for eit studium på deltid er 1700 timar fordelt over to studieår. Det inkluderer all lærarstyrt rettleiing/undervisning, praksis, eksamensførebuing og berekna eigearbeid for studentane. Dette tilsvarer ca 2,5 dag per veke i emne 1-4 og 6, og full veke i emne 5 (Praksis).
Emne 1-4 har ca 1 digital oppstartsamling pr veke + 1 dag fysisk samling ved slutt på hvert emne. Emne 5 (praksis) går på full tid, og emne 6 har en fysisk skuledag i tillegg til rettleiing på fordjupingsoppgåva/utviklingsprosjektet. Det er viktig at studenten er budd til dei digitale undervisningsdagane og har nytta lærestoffet som er lagt ut/presentert på læringsplattforma i forkant av samlingane, og at studenten investerer tid i sjølvstudie.
Microsoft Teams, Zoom og It’slearning vert brukt som læringsplattform for å administrere studiet, og til å formidle oppgåver og prosjekt til studentane.
Arbeidsmengde i Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2024-2026
Emnebeskrivelse | Praksis | Asynkron undervisning | Undervisning | Sjølvstudium | Sum |
---|---|---|---|---|---|
64HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon | 0 | 111 | 72 | 116 | 299 |
64HH95B Helsefremmande og sjukdomsforebyggande arbeid | 0 | 89 | 48 | 93 | 230 |
64HH95C Psykiske lidingar og ruslidinga, symptom og behandling | 0 | 111 | 72 | 116 | 299 |
64HH95D Målretta miljøarbeid- brukarmedverknad og relasjonskompetanse i praksis | 0 | 111 | 72 | 116 | 299 |
64HH95E Praksis | 300 | 52 | 0 | 0 | 352 |
64HH95F Fagleg fordjuping | 0 | 8 | 24 | 263 | 295 |
Sum | 300 | 482 | 288 | 704 | 1774 |
Sluttvurdering
Vurderingsuttrykket bestått/Ikkje bestått vert nytta på vurderingskrav som vil være individuelle oppgåver og gruppearbeid med framlegg.
I emna 1-5 er det også fastsett ulike obligatoriske arbeidskrav (godkjent/ikkje godkjent) som studenten må gjennomføre for å kunne få sluttvurdering. Arbeidskrav vil være logger, test deg sjølv oppgaver og evaluering av emnet.
I emne 6 (fordjupningoppgåve/utviklingsprosjekt) blir vurderingsuttrykket A-F nytta på den munnlege eksamen.
Sluttdokumentasjon
Fullført og bestått fagskuleutdanning på 60 stp gir vitnemål og ein fagskulegrad.
Vitnemålet skal innehalda:
- Emne som inngår i utdanninga.
- Omfang av emne og oppnådd karakter.
- Overordna læringsutbytte.
- Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
- Karaktersystemet som blir brukt og tal på studiepoeng.
- Namn på utdanning og tittel på hovudprosjektet.
Omgrepet Vocational Diploma (VD) brukast på vitnemålet for å sikre at det også kan nyttast internasjonalt.
Studentar som ikkje har fullført heile utdanninga, kan be om eit kompetansebevis som visar fullførte og beståtte emne og eventuelt eksamenar.
Pensumliste
Psykisk helsearbeid og rusarbeid 2024-2026
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
64HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon | Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019) Fag, Etikk og kommunikasjon. Oslo, Cappelen Damm akademisk Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske Lauveng, A. (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid, Universitetsforlaget |
64HH95B Helsefremmande og sjukdomsforebyggande arbeid | Lauveng, A. (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid, Universitetsforlaget Mæland, J.G. (2021) Forebyggende helsearbeid: folkehelsearbeid i teori og praksis. Universitetsforlaget |
64HH95C Psykiske lidingar og ruslidinga, symptom og behandling | Evjen, R., Kielland, K. B. og Øiern, T. (2018) Dobbelt opp. Oslo, Univ.forlaget Fekjær, H.O. (2016) Rus ,4.utg., Oslo, Gyld. Akademiske, Del 4 KOMPENDIUM (ikkje kjøp) Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske (del 6) Lossius, K. red. (2021) Håndbok i rusbehandling, Oslo, Gyldendal akademiske Rokstad, A.M.M og Smebye K.L. red (2020) Personer med demens, Oslo, Cappelen Damm Grøholt, B., Garløv, I., Weidle, B. og Ramleth, RK. (2022) Lærebok i barne- og ungdomspsykiatri. 6. utg. Oslo, Universitetsforlaget.
|
64HH95D Målretta miljøarbeid- brukarmedverknad og relasjonskompetanse i praksis | Evjen, R., Kielland, K. B. og Øiern, T. (2018) Dobbelt opp. Oslo, Univ.forlaget Lauveng, A. (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid, Universitetsforlaget. Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske (kap 19) Kunnskapssenteret: Modell for kvallitetsforbedring (10 s) http://www.helsebiblioteket.no/kvalitetsforbedring/slik-kommer-du-i-gang/modell-for- kvalitetsforbedring Lingås, L. og Herheim, Å. (2008) Kommunikasjon og samarbeid – utvikling av relasjonskompetanse. Cappelen Damm, (Kap 3-10) Skau, G.M. (2013) mellom makt og hjelp. Oslo, Universitetsforlaget, 4. utg. Kap 1-7 Strand, L. (1990) Fra kaos mot samling, mestring og helhet, Oslo, Gyldendal akademisk kap. 3-
|
64HH95E Praksis | |
64HH95F Fagleg fordjuping |