KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieform
      Nett
    • Startsemester
      2023 Haust

KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Om studiet

tekniske anlegg. Byggenæringen må ta hensyn til stadig nye energi- miljø- og klimakrav når de skal planlegge og utføre prosjekter. For å redusere de klimautfordringene vi har, er det viktig å finne gode energieffektive tekniske løsninger for nye og brukte bygg.

Studietilbudet vil passe for de som har fagbrev innenfor klima- energi- og miljøfag, og eller fem år med relevant yrkespraksis.

Klima, energi og miljø (KEM) utdanningen vil kvalifisere studentene til å kunne jobbe innenfor ulike faglige- og administrative stillinger. Det kan være jobber innenfor privat- eller offentlig sektor. Ved å ta fordypning innenfor KEM vil en være kvalifisert til å jobbe innenfor teknisk rådgivning, faglig ledelse, prosjektering og prosjektledelse.

Læringsutbyte

Læringsutbyttebeskrivingene viser det kandidatene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning i Klima, energi og miljø i bygg (KEM), i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i de globale og nasjonale klimautfordringene samt en utvikling med stadig skjerpede krav til energieffektive- og optimaliserte tekniske installasjoner i bygg
  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor klima, energi og miljø i bygg
  • har bransjerelatert kunnskap om tekniske installasjoner og grensesnitt mellom fagene som inngår i byggeprosessen
  • har kunnskap om risikovurdering rundt valg og tverrfaglige løsninger
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer arbeidet i KEM-bransjen
  • har bransjerelatert kunnskap om ledelse, økonomi og markedsføring
  • har vurdere eget arbeid i forhold til å ivareta helse, miljø og sikkerhet i bedrifter på en forsvarlig måte
  • har kjennskap til KEM-bransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor KEM-bransjen
  • kan oppdatere sin KEM-faglige kunnskap i takt med den teknologiske utvikling innenfor bransjen
  • kan oppdatere sin KEM-faglige kunnskap ved kombinasjon av ny teori og praksis med egne erfaringer fra næringslivet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for sine faglige valg i forhold til at energikrav ikke skal gå på bekostning av funksjon, et godt inneklima eller andre viktige kvaliteter
  • anvende   gjeldende    relevant    lovverk,    veiledninger,    standarder    og    normer    til kartleggingsarbeid
  • gjøre rede for sine faglige valg, reflektere over dem og stimulere til bevisstgjøring, nyskapning og innovasjon innenfor bransjen
  • anvende faglig kunnskap i forhold til utarbeidelse av økonomiske kalkyler og anbud
  • anvende relevante faglige IKT-verktøy innen bla. a. beregning, konstruksjon, design samt planlegging
  • anvende faglig kunnskap ved utførelse av tekniske spesialist- og lederoppgaver innen KEM
  • gjøre rede for sine faglige valg i forhold til ulike kvalitetssikringssystemer
  • kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak, som ansvarlig for egen og andres sikkerhet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver med å prosjektere, planlegge gjennomføring, lede installasjon og igangkjøring samt dokumentere energi- og klimavennlige installasjoner i bygg, alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • utføre arbeidet på en teknisk og økonomisk forsvarlig måte
  • bidra til organisasjonsutvikling i de markedsmessige mulighetene og utfordringene som KEM-bransjen har
  • utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for KEM-bransjen
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor byggebransjen, og som mellomleder delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • bidra til organisasjonsutvikling ved samarbeide internt og eksternt, utvikling av team samt ledelse og deltakelse i gruppeprosesser
  • forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og kan derved utvikle et godt og trygt arbeidsmiljø
  • bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper innenfor byggebransjen

Opptak

Opptak av studenter til Fagskulen Vestland skjer gjennom Samordna opptak.

Ordinær søknadsfrist til fagskoleutdanning er 15. april. Retningslinjer for søking finnes på hjemmesiden.

Grunnlag for opptak til studietilbud er a) eller b) under:

  1. fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven etter søknadsfristen kan få tildelt studieplass på vilkår.

b) Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetansen må oppfylle læreplanmål i videregående opplæring innen relevant programområde, i tillegg til kompetanse i felles allmenne fag som tilsvarer VG1 og VG2 i yrkesfaglig utdanningsprogram.

Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.

Formelle opptakskrav

  • Utdanningsprogram bygg- og anleggsteknikk, programområde Klima, energi og miljøteknikk: Ventilasjons- og blikkenslagerfaget, Rørleggerfaget
  • Utdanningsprogram elektrofag, programområde Automatisering: Automatiseringsfaget
  • Utdanningsprogram elektrofag, programområde Elenergi: Elektrikerfaget, Energimontørfaget, Energioperatørfaget
  • Utdanningsprogram elektrofag, programområde Kulde og varmepumpeteknikk: Kulde- og varmepumpemontørfaget
  • Utdanningsprogram bygg- og anleggsteknikk, programområde Byggdrifter: Byggdrifterfaget
  • Utdanningsprogram bygg- og anleggsteknikk, programområde Isolatørfaget: Isølatørfaget
  • Utdanningsprogram teknikk og industriellproduksjon, programområde Industriteknologi: Industrimekaniker, industrirørlegger, industrimontør

 

Organisering av studiet

Utdanningen er bygget opp av emner. Hvert emne tildeles studiepoeng etter den relative vekten det har i arbeidsbelastning for studentene og læringsutbytte innenfor utdanningen.

Utdanningen har et omfang på      120 studiepoeng i et poengsystem som er særskilt for skoleslaget. Ett års fagskoleutdanning på heltid tilsvarer normalt ti måneder. Studiepoeng skal brukes ved vurdering av innpassing av utdanning mellom fagskoler og i karakterutskrifter for gjennomførte emner fra fagskoleutdanning.

Hovedprosjekt

Hovedprosjektet er et eget emne som gjennomføres mot slutten av studiet. Gjennomføringen omfatter blant annet forberedelse og planlegging, gjennomføring og en presentasjon.

Emne

Studiepoeng

Realfaglige redskap

10 studiepoeng

Yrkesrettet kommunikasjon

8 studiepoeng

LØM-emnet

10 studiepoeng

Grunnlags- og fordypningsemner

80 studiepoeng (inkl. lokal tilpassing)

Hovedprosjektet

12 studiepoeng

Totalt

120 studiepoeng

 

Utdanningens navn:                                                    Klima, energi og miljø i bygg (KEM)

Utdanningens antall arbeidstimer totalt:                     3500 timer Utdanningens antall studiepoeng totalt:                     120 studiepoeng

 

Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning. Studiet gjennomføres som et deltidsstudium over 3 år, nettbasert og med ukesamlinger.

 

 

Fordeling arbeidstimer – nettbasert studium (deltidsstudium)

 

Emnenavn      og      emnets

omfang i studiepoeng

Aktivitet

Arbeids-

timer

Emne A – 00TB03A

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

75

Realfaglige redskap

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

149

10 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

37

 

Veiledning

30

Emne B – 58TB03N

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

62

Yrkesrettet

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

116

kommunikasjon

Lærerstyrte aktiviteter

30

8 studiepoeng

Veiledning

25

Emne C – 00TX00A

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

75

LØM-emnet

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

149

10 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

37

 

Veiledning

30

Emne D - 00TB00F

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

110

Byggesaken

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

15 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

65

 

Veiledning

40

Emne E – 00TB00G

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

110

Energi og miljø i bygg

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

15 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

65

 

Veiledning

40

Emne F – 00TB03L

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

67

Elektro og automatisering

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

151

m/ faglig ledelse

Lærerstyrte aktiviteter

43

10 studiepoeng

Veiledning

30

 

 

Emne G – 00TB03K

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

174

VVS-prosjektering og system-

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

375

forståelse m/faglig ledelse

Lærerstyrte aktiviteter

107

25 studiepoeng

Veiledning

70

Emne H - 58TB03M

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

105

Lokal tilpassing

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

15 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

65

 

Veiledning

45

Emne I – 58TB03O

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

87

Hovedprosjekt

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

160

12 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

74

 

Veiledning

42

120 studiepoeng

 

 

3500 timer

 

 

Plan for gjennomføring av: KEM, nettstøttet studium over 3 år

 

Sist revidert:      30.09.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KEM

Studieenheter

 

 

1

2

3

4

5

6

Emne-

kode

Emnenavn

Omfang

Tema

Omfang

Omfang

Omfang

Omfang

Omfang

Omfang

A

Realfaglige redskap

10 sp

Matematikk

3

3

4

 

 

 

00TB03A

Fysikk

 

 

 

B

Yrkesrettet

8 sp

Norsk

4

4

 

 

 

 

58TB03N

kommunikasjon

Engelsk

 

 

 

 

C

LØM-emnet

10 sp

Organisasjon og ledelse

 

3

 

3

 

4

 

 

 

00TX00A

Økonomistyring

 

 

 

 

Markedsføringsledelse

 

 

 

D

Byggesaken for

15 sp

Ferdigstilling/sluttdokumentasjon

 

 

5

 

 

5

 

 

5

 

 

 

00TB00F

tekniske installasjoner

Prosjektgjennomføring/faglig ledelse

 

 

 

 

 

Søknadsprosedyrer

 

 

 

 

 

Anbud og kontrakter/ Faglig kalkulasjon

 

 

 

 

 

Kvalitetsstyring/ HMS

 

 

 

E

Energi og miljø i bygg

15 sp

Energi- og miljøeffektive bygg

 

5

 

5

 

5

 

 

 

00TB00G

Inneklima

 

 

 

 

Grunnleggend

Bygningsinformasjonsmodellering

 

 

 

F

Elektro og automatiser-

10 sp

Elektroteknikk

 

 

 

 

4

 

4

 

2

00TB03L

ing med faglig ledelse

Reguleringsteknikk og automatisering (VVS)

 

 

 

 

 

Faglig ledelse

 

 

 

G

VVS-prosjektering og

25 sp

Luftbehandling og komfortkjøling

 

 

 

 

10

 

8

 

7

00TB03K

systemforståelse

Sanitæranlegg m/brannslukking

 

 

 

 

med faglig ledelse

Varmeanlegg

 

 

 

H

Lokal tilpassing

15 sp

Kuldeteknikk

 

 

 

6

6

3

58TB03M

Videregående

Bygningsinformasjonsmodellering

 

 

 

I

Hovedprosjekt

12 sp

Hovedprosjekt

 

 

 

 

2

10

58TB03O

Norsk

 

 

 

SUM

 

120 sp

 

20

20

18

20

20

22

 

 

Arbeidsmengde i KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

EmnebeskrivelseUndervisningSjølvstudiumSum
00TB03A Realfaglige redskap KEM Nordnes142149291
58TB03N Yrkesrettet kommunikasjon133100233
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring166126292
00TB00F Byggesaken for tekniske installasjoner215220435
00TB00G Energi og miljø i bygg220215435
00TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse000
00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse000
58TB03M Lokal tilpassing-Varmepumpe, kuldetekniske løsninger og BIM-prosjektering000
58TB03O Hovedprosjektet203160363
Sum10799702049

KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Læringsformer

Fagskulen Vestland legger til rette for læringsformer der studentene kan bruke denne kompetansen. Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.

Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.

Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet.

Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.

Hospitering i arbeidslivet kan brukes som et ledd i utdanningen. Dette skal da være relevant i forhold til studentens fordypning. Det må utarbeides en plan for hospitering.

Mappemetodikk

Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med.

Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Skolen vil benytte ulike læringsformer:

  • lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • prosjektarbeid og prosjektoppgaver (både gruppe og individuelt)
  • individuelle arbeidsoppgaver
  • presentasjoner
  • nettbasert undervisning
  • veiledning
  • lab-øvelser

Undervisningsformer

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette.

Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.

Andre læringsformer nyttes for å bygge opp under prosjektmetodikken.

Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.

Arbeids- og læringsformer for nettstøttet studium

Utdanningen er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre samlinger på studiested Nordnes per semester.

Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer.

Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.

Forelesning

En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger ved FiH kan tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Enkelte emner tilbyr også synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.

Læringsressurser

Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.

Gruppearbeid

Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse. Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres avsluttende skoleår.

Veiledning

Veiledning vil bli nyttet som undervisningsform, og emnelærer vil gi tilbakemelding og veiledning knyttet til både arbeidskrav i emnet og litteraturstudier.

Veiledning gis i alle emner i studiet. Veiledning kan foregå både gruppevis og mellom den enkelte student og lærer, og det tilbys både under samlinger og mellom samlinger. Studentene vil få fortløpende fagsamtaler og/eller praktisk veiledning via nettmøte, skriftlige tilbakemeldinger i form av retting av oppgaver og innleveringer, kommunikasjon via epost eller læringsplattformen its learning. Tilbakemelding på innleveringer/ arbeidskrav skal skje innen to uker. Responstid på andre henvendelser fra student er to virkedager. Ved hjelp av koffert med mobilt overføringsutstyr og/eller digitale klasserom vil emnelærer være tilgjengelig for fagsamtaler og praktisk veiledning til gitte tidspunkt. Terskelen for veiledning og dialog mellom student og veileder vil være lav mellom samlingene.

Selvstudium

Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver etc.

Vurdering

Til hvert emne blir det satt opp obligatoriske læringsaktiviteter som skal være gjennomført som grunnlag for vurdering.

For å kunne fortsette etter halve studieløpet, kan man kun ha ikke bestått i ett emne jf. § 3-3 i forskrift om studium ved Fagskulen Vestland. Alle de andre emnene må være bestått.

Sluttvurdering

Karakterskala

Vurdering gjennomføres slik at skolen kan vurdere på et sikkert grunnlag om studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet i det overordnete læringsutbytte. Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F. Karakteren A er beste karakter, og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.

 

Sluttdokumentasjon

Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår tittelen:

Fagskoleingeniør – Klima, energi og miljø i bygg

For at dette skal fungere godt internasjonalt, skal begrepet Vocational Diploma (VD) brukes på vitnemålet.

Vitnemålet skal inneholde:

  • Emner som inngår i utdanningen.
  • Omfang av emner og oppnådd karakter.
  • Overordnet læringsutbytte.
  • Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
  • Karaktersystemet som blir brukt og antall på studiepoeng.
  • Navn på utdanning og tittel på hovedprosjekt.

Studenter som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og ev. eksamen.

 

Departementet kan gi forskrift om gradsbetegnelse.

Emneinnhold i KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

EmnebeskrivelseInnholdStudiepoeng
00TB03A Realfaglige redskap KEM Nordnes

Matematikk

Fysikk

10
58TB03N Yrkesrettet kommunikasjon

Navnet på emnet er endret fra «Yrkesfaglig kommunikasjon» til «Kommunikasjon».

I emnet inngår språkene norsk og engelsk.

 

8
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

LØM-emnet skal gi studentene kompetanse på økonomiske og administrative fagområder, samt innen ledelse. LØM-emnet består av temaene:

  • Markedsføringsledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Økonomistyring

Det trekkes veksler på praktisk erfaring fra arbeidslivet, slik at teoretisk kunnskap i størst mulig grad yrkesrettes og integreres i opplæringen. Planen for LØM-emnet dekker Mesterbrevnemndas krav.

 

10
00TB00F Byggesaken for tekniske installasjoner

Ferdigstilling/sluttdokumentasjon

Prosjektgjennomføring/faglig ledelse

Søknadsprosedyrer

Anbud og kontrakter/ Faglig kalkulasjon

Kvalitetsstyring/ HMS

15
00TB00G Energi og miljø i bygg

Energi- og miljøeffektive bygg

Inneklima

Grunnleggende BIM

15
00TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse
  • Faglig ledelse (integrert)
  • Elektroteknikk
  • Reguleringsteknikk og automatisering med integrasjon og grensesnitt i VVS-tekniske anlegg
10
00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse
  • Sanitæranlegg med brannslukking
  • Faglig ledelse (integrert)
  • Varmeanlegg og komfortkjøling
  • Luftbehandling
25
58TB03M Lokal tilpassing-Varmepumpe, kuldetekniske løsninger og BIM-prosjektering
  • Varmepumpeteknikk
  • Videregående BIM
15
58TB03O Hovedprosjektet

Fagspesifikt fordypningsemne

Norsk i hovedprosjekt

12
Sum120

Pensumliste

KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

EmnebeskrivelsePensumliste
00TB03A Realfaglige redskap KEM Nordnes

EMNE A: Realfaglige redskap

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst, Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget. Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: Ny utgave vil være på markedet august 2021.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

58TB03N Yrkesrettet kommunikasjon

EMNE B: Yrkesrettet kommunikasjon

Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3.utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider

Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264 330 sider

00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

EMNE C: LØM-emnet

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd ned faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032086

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032093

Mette Holan, (2019): Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2019 ISBN: 9788245032079 

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2018.

ISBN: 9788245024609

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2018.

ISBN: 9788245024678

00TB00F Byggesaken for tekniske installasjoner

EMNE D: Byggesaken for tekniske installasjoner

Kåre Bua, Anders Digernes (2019) Byggesaken, Sandefjord, Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972228

Roger Beggerud, HMS - teori og praksis, ISBN 9788245019919

00TB00G Energi og miljø i bygg

EMNE E: Energi og miljø i bygg    

Bygningsfysikk, Knut Jonas Espedal, (2022), Fagbokforlaget, ISBN 9788245041019

Pensum i BIM avtales med faglærer.

Ventilasjonsteknikk Del 1, Sturla ingebrigtsen

00TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse

Pensum avklares med faglærer

00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse

Dekkes av lisenser på blant annet Kompetansebiblioteket.

 

58TB03M Lokal tilpassing-Varmepumpe, kuldetekniske løsninger og BIM-prosjektering

Pensum avklares med faglærer.

58TB03O Hovedprosjektet

EMNE I: Hovedprosjekt

Pensum avklares med faglærer