00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse - 2026 Vår

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      25
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2026 Vår

Om emnet

  • Sanitæranlegg med brannslukking
  • Faglig ledelse (integrert)
  • Varmeanlegg og komfortkjøling
  • Luftbehandling

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, luftbehandling og komfortkjøling
  • kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
  • bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag, samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
  • innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
  • kunnskap om krav til prosjektmaterialet
  • innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg

Ferdigheiter

Studenten kan:

  • gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
  • anvende faglig kunnskap om gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav
  • anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
  • anvende faglig kunnskap om tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygg
  •  anvende kunnskap om systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser
  • anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
  • vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres
  •  anvende sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet

 

 

Undervisningsformar og aktivitetar

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder eksempelstudier og prosjektarbeid. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Vurdering

To emneprøver

Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.

 

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Timeplanfesta timer
113 Tima(r)
Deltid
Eigenstyrt aktivitet
613 Tima(r)
Deltid

Obligatoriske læringsaktivitetar

6 innleveringer

Litteratur- og utstyrsliste

Lisenser: 

  • Standard Norge
  • Byggforskserien
  • Kompetansebiblioteket

 

Emneansvarleg

Atle Østrem
Marte Østrem