00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng25
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2026 Vår
Om emnet
- Sanitæranlegg med brannslukking
- Faglig ledelse (integrert)
- Varmeanlegg og komfortkjøling
- Luftbehandling
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, luftbehandling og komfortkjøling
- kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
- bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag, samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
- innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
- kunnskap om krav til prosjektmaterialet
- innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
- anvende faglig kunnskap om gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav
- anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
- anvende faglig kunnskap om tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygg
- anvende kunnskap om systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser
- anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
- vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres
- anvende sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder eksempelstudier og prosjektarbeid. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:
- Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
- Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
- Det kan benyttes undervisning video
- Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
- Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.
Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
To emneprøver
Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 113 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 613 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
6 innleveringer
Fagressursar
Lisenser:
- Standard Norge
- Byggforskserien
- Kompetansebiblioteket
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
Emneansvarlig
Atle Østrem
Marte Ostrem