00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      25
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2026 Vår

Om emnet

  • Sanitæranlegg med brannslukking
  • Faglig ledelse (integrert)
  • Varmeanlegg og komfortkjøling
  • Luftbehandling

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, luftbehandling og komfortkjøling
  • kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
  • bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag, samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
  • innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
  • kunnskap om krav til prosjektmaterialet
  • innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
  • anvende faglig kunnskap om gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav
  • anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
  • anvende faglig kunnskap om tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygg
  •  anvende kunnskap om systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser
  • anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
  • vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres
  •  anvende sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet

 

 

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder eksempelstudier og prosjektarbeid. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Vurdering

To emneprøver

Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
113 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
613 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

6 innleveringer

Fagressursar

Dekkes av lisenser på blant annet Kompetansebiblioteket.

 

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Marte Ostrem