58TB03N Yrkesrettet kommunikasjon
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng8
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2023 Haust
Om emnet
Navnet på emnet er endret fra «Yrkesfaglig kommunikasjon» til «Kommunikasjon».
I emnet inngår språkene norsk og engelsk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori
• kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon
på arbeidsplassen
• har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde
• har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler
• har kunnskap om kildebruk etter standard for høyere utdanning
• kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon,
tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter
• har kjennskap til prinsipper for tekstorganisering og -produksjon
• har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på
denne
Ferdigheter
Studenten
• kan reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer
• kan bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst
• kan reflektere over og revidere tekster
• kan reflektere over hvordan retorikk benyttes
• kan bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer
• kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og
etterrettelig
• kan reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng
• kan produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker
• kan bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng
• kan uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding
• kan planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
• kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende organisasjonskultur
• kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker
• kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting
• behersker relevante kommunikasjonsverktøy
• kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler
• kan samarbeide om tekstproduksjon
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning, Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, videoer og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder rapporter og prosjektarbeid. For nettstøttet utdanning vil det gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger og veiledningsmøter. Undervisningsunderlag i form av undervisningsfilm, forelesninger, litteratur og øvingsoppgaver legges ut på læringsplattformen. Læreren er tilgjengelig for veiledning over nettet etter forespørsel fra den enkelte studenten. Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
Vurdering
I sluttvurderingen er det studentens samlede læringsutbytte vist gjennom arbeidskrav som skal vurderes, og den avsluttende emneprøven skal tillegges mest vekt. Prøver og prosjekt vurderes iht. «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 133 Time(r) | |
Sjølvstudium | 100 Time(r) |
Arbeidskrav
Arbeidskrav
Det er fem arbeidskrav vurdert til bestått som kvalifiserer til den siste emneprøven, og disse arbeidskravene fordeles mellom temaene norsk og engelsk. Det gir til sammen seks arbeidskrav for hele emnet. Obligatoriske læringsaktiviteter, individuelt og i grupper, fordrer aktiv deltagelse i studiet.
Fagressursar
EMNE B: Yrkesrettet kommunikasjon
Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3.utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider
Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264 330 sider
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes